2020 was het jaar dat de MAUT-vrijstelling in Duitsland werd verlengd tot en met eind 2023 en de Nederlandse stimuleringsregeling voor LNG werd vernieuwd en doorgevoerd t/m 31 december 2021. Inmiddels rijden er al vele IVECO S-WAY NP’s, met de hoogst haalbare actieradius van 1.600 kilometer, op de internationale wegen. Door veel kilometers te maken op de weg kun je de meerprijs sneller dan verwacht terugverdienen en winst maken. In deze blog lees je hier meer over.
De meeste trucks in Europa zijn veelal diesel aangedreven, maar vloeibaar aardgas is bezig aan een sterke opmars. Steeds meer transportbedrijven zien de onderscheidende factoren van het rijden op LNG. Voor diegene die nog twijfelt is het goed om te weten dat je de meerprijs van het voertuig zelf, sneller dan verwacht kunt terugverdienen door de financiële voordelen die er aan vastplakken tijdens het gebruik ervan. Het is dus belangrijk om vandaag al te starten met de oriëntatie naar manieren om jouw wagenpark te verduurzamen.
Diverse aandrijvingen en tankmogelijkheden
Diesel is nog altijd populair onder transportbedrijven, maar andere aandrijftechnieken winnen terrein. Zo zijn er inmiddels een aantal bedrijven in Nederland die HVO als nieuwe vorm van alternatieve brandstof aan het onderzoeken zijn. 'Hydrotreated Vegetable Oils' (HVO) worden gemaakt door plantaardige oliën en zelfs gebruikte oliën en vetten (frituurvet) die te behandelen zijn met waterstof. De beschikbaarheid hiervan is voorlopig nog beperkt. Dit is een groot verschil met LNG (Liquefied Natural Gas), want het aantal LNG-stations is de afgelopen jaren flink gegroeid. De distributie-infrastructuur voor CNG en LNG bestrijkt al de belangrijkste transportroutes en is op veel plekken in heel Europa verkrijgbaar.
Waarom kiezen voor LNG?
Weinig geluid
De IVECO S-WAY LNG-trucks zijn van een hoogwaardig niveau en doen zeker niet onder voor hun diesel-equivalenten. Zo zijn LNG-trucks 75% stiller dan dieseltrucks en daardoor PIEK-gecertificeerd. Hierdoor is het voor hen toegestaan om te laden en te lossen buiten de venstertijden in steden. Een vrachtauto mag namelijk tussen 19.00 en 07.00 uur niet te veel geluid produceren. Bij de IVECO S-WAY op LNG kun je rekenen op een maximale geluidsemissie van nog geen 71 dB(A) in de Silent-modus. Dit maakt hem ideaal voor nachtelijke leveringen/buiten de gebruikelijke venstertijden. Nu én in de nabije toekomst kun je dus met een IVECO S-WAY op LNG de binnensteden ingaan. We kunnen concluderen dat rijden op LNG voor nationaal transport heel interessant is. Daarnaast heeft weinig geluid ook veel voordelen wanneer je door Oostenrijk rijdt: daar geldt normaal gesproken namelijk een nachtrijverbod voor voertuigen boven de 7,5 ton, maar de IVECO S-WAY op LNG is hierop een uitzondering.
Financiële voordelen
Daarnaast biedt rijden op LNG verschillende financiële voordelen. Eén kilo LNG is aanzienlijk goedkoper dan een liter diesel, en brengt je ook nog eens verder. Hoe we dit precies berekenen, lees je verderop in deze blog. Naast de directe kostenbesparing in de brandstof, zijn er ook kansen op het gebied van subsidie. Zo hoef je in Duitsland geen MAUT te betalen, en krijg je in Nederland extra korting op je brandstof.
Langeafstandstransport en subsidies
Ook voor langeafstandstransport is de IVECO S-WAY op LNG een waardevolle toevoeging aan het wagenpark. Zo haal je namelijk nóg meer uit de brandstofbesparing en, afhankelijk van waar je rijdt, kun je volop profiteren van de subsidieregelingen. Met een maximale tankinhoud van 400kg LNG realiseert hij de hoogst haalbare actieradius in de markt: maar liefst 1.600 kilometer. Ga naar onze website voor meer informatie over de IVECO S-WAY op LNG, want deze technieken zijn hét perfecte alternatief voor diesel op langeafstandstransport.
Milieuvriendelijker
Bovendien is het goed om te benoemen dat een IVECO S-WAY op LNG tot wel 90% minder stikstofdioxide (NO₂), 99% minder fijnstof en 15% minder CO₂-uitstoot ten opzichte van zijn diesel tegenhanger. De koolstofdioxide-uitstoot (CO₂) is met BIO-LNG uiteindelijk zelfs terug te dringen tot wel 99,8% (op basis van 100% BIO-LNG), waardoor je ‘schoon’ de weg op gaat. Voor veel transportbedrijven is BIO-LNG namelijk de volgende stap in het verduurzamen van hun wagenpark. BIO-LNG is zoals de naam doet vermoeden een biologische brandstof die gemaakt wordt uit geavanceerde afvalstromen, zoals huishoudelijk afval, mest en landbouwafval. Het mooie van deze brandstof is dat er sprake is van een circulaire economie.
Voorbeeld: Met Voets Transport heeft IVECO een échte ambassadeur in huis die feilloos de feiten over het brandstofverbruik op tafel kan leggen. Rob Voets, Directeur Voets Transport: “Uit cijfers is gebleken dat het gemiddelde brandstofverbruik van onze LNG-trucks zo'n 1 kilogram op 4 kilometer is. Het brandstofverschil is daarom zo'n 10% lager in vergelijking met een diesel aangedreven truck.” Hij beaamt dat een LNG-truck duurder is dan een diesel variant, maar dat je het terugwint door veel kilometers te maken. “De IVECO S-WAY NP verbruikt namelijk minder per gereden kilometer. Hierdoor bereik je sneller het omslagpunt in het voordeel van LNG." Het break-even punt ligt voor de meest gangbare LNG-trucks in Nederland rond de 80-90.000 kilometer per jaar. Dit aantal kilometers wordt door het grootste deel van transporterend Nederland gehaald.
Rijden op BIO-LNG nu al mogelijk
Door de aanschaf van een IVECO S-WAY is rijden op BIO-LNG nu al mogelijk. Afhankelijk van het blendpercentage in de tank kan de CO₂-uitstoot verder gereduceerd worden. We lichten het graag even toe middels een voorbeeld:
Bij de IVECO S-WAY’s van Snel Waterfront, de Nederlandse vestiging van Snel Logistic Solutions Group, is bijvoorbeeld een blend van 20% BIO-LNG aanwezig in de LNG-tanks. Hierdoor is het in staat om de footprint blijvend te verlagen en kan het rekenen op een CO₂-reductie van ruim 35% ten opzichte van een Euro 6 diesel aangedreven truck.
Prijsverschillen tussen LNG en diesel
De IVECO LNG-motor heeft zijn kracht en betrouwbaarheid in de loop der jaren bewezen en levert gelijkwaardige prestaties als een diesel variant. Het grote verschil zit in de prijs aan de pomp, want rijden op LNG is goedkoper dan diesel. De actuele prijs per kilogram LNG is €1,01, terwijl je voor één liter diesel €1,31* afrekent aan de pomp. Dit is een verschil van 30 cent per liter/kilogram dat je tankt. Als je het dan naast elkaar zet met vergelijkbare tanks met een inhoud van 400 kilogram/liter, dan bespaar je €120,- per tankbeurt. Bovendien is het goed om te weten dat je met één kilogram LNG net zover kunt rijden als met 1,39 liter diesel, dus met een tank van 400kg LNG kom je verder dan met 400 liter diesel. Dit is een aannemelijk verschil! Hoe meer kilometers je maakt, des te sneller heb je de meerprijs terugverdient. Dit staat zelfs nog los van alle extra financiële voordelen.
*De prijzen zijn bekeken op 08-07-2021 voor LNG & Diesel
Subsidieregelingen voor het rijden op LNG
Als transportbedrijf in Nederland kun je tevens rekenen op extra financiële voordelen door de stimuleringsregeling voor LNG en BIO-LNG die is vastgesteld door de Nederlandse overheid. Hierdoor heb je minimaal tot en met 31 december 2021 recht op een compensatie van 18,7 Eurocent per kilogram LNG. Het competitieve voordeel is per situatie verschillend, waardoor onze LNG-specialisten deze graag voor je uitrekenen.
Daarnaast liggen ook in Duitsland de Euro’s voor het oprapen, waardoor je flink kunt besparen op iedere Duitse MAUT-kilometer die je op de weg zit. Alle CNG en/of LNG voertuigen met een GVW boven de 7,5 ton zijn namelijk vrijgesteld van tol op de Duitse snelwegen tot en met 31 december 2023. Transporteurs gaan dus ook in de komende jaren met een IVECO S-WAY en X-WAY op LNG ‘gratis’ de Duitse wegen op. Het MAUT-voordeel kan oplopen tot 18,7 Eurocent per kilometer, al is dit afhankelijk van het gewicht van jouw vrachtwagen. Wil je meer hierover lezen? Bekijk dan nu de volledige blog over de verlenging van de MAUT-vrijstelling.
Wanneer dan kiezen voor LNG?
Wanneer je veel kilometers in Duitsland maakt, kun je het best zo snel mogelijk overstappen op LNG. Elke dag dat je daar rijdt met diesel in plaats van LNG, gooi je geld weg aan MAUT. Als je daarnaast ook nog doorrijdt naar Oostenrijk wordt LNG helemaal interessant, omdat je dan ook 's nachts gewoon verder mag rijden. Wie in Duitsland rijdt verdient het eerst zijn investering terug, maar uiteindelijk is het voor iedereen op langeafstandstransport interessant, als je meer dan 90.000km per jaar rijdt.
Ook voor nationaal transport is overstappen op LNG een goed idee, met name wanneer je vaak stadscentra in moet. Naast dat je hier in eigen land ook goedkoper rijdt, zit het grote voordeel hem in de lage geluidsemissie waardoor je buiten venstertijden door kunt gaan met bevoorraden. Vind je het belangrijk om Maatschappelijk Verantwoord te Ondernemen (MVO), kan overstappen op LNG een grote bijdrage leveren. Door transportactiviteiten uit te voeren met een IVECO S-WAY op LNG of Bio-LNG geef je richting aan jouw gestelde duurzaamheidsdoelstellingen om ‘groener’ de weg op te gaan. En niet te vergeten; bij leveranciers, klanten en omstanders in de steden ben je zichtbaar als groene vervoerder. Stap je dan ook nog eens over op Bio-LNG, stoot je nauwelijks nog CO₂ uit!
Advies op maat bij een IVECO S-WAY NP
Ben je overtuigd geraakt van alle voordelen van het rijden op LNG? Of wil je juist graag weten binnen welke termijn jij de meerprijs van een LNG-truck hebt terugverdiend en écht geld gaat besparen? Onze IVECO LNG-specialisten komen graag vrijblijvend met je in contact om jou volledig van dienst te zijn bij het inventarisatieproces van een nieuwe LNG-truck. Zij geven je graag een advies op maat. Daarnaast laten zij ook zien dat je sneller dan gedacht de meerkosten bij een LNG-truck hebt terugverdient. Vul daarom nu het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.