header-blog-wanneer-en-waarom-je-voor-lng-moet-kiezen

Wanneer en waarom moet je voor LNG kiezen?

16/07/2020

2020 is het jaar dat de MAUT-vrijstelling in Duitsland werd verlengd tot en met eind 2023 en de Nederlandse stimuleringsregeling voor LNG werd vernieuwd en doorgevoerd t/m 31 december 2021. Daarnaast rijden ook de eerste IVECO S-WAY NP’s, met de hoogst haalbare actieradius van 1.600 kilometer, inmiddels op de internationale wegen. Door veel kilometers te maken op de weg kun je de meerprijs sneller dan verwacht terugverdienen en winst maken. In deze blog lees je hier meer over.

De meeste trucks in Europa zijn veelal diesel aangedreven, maar vloeibaar aardgas is bezig aan een sterke opmars. Steeds meer transportondernemers/fleet managers zien de onderscheidende factoren van het rijden op LNG. Voor diegene die nog twijfelt is het goed om te weten dat je de meerprijs sneller dan verwacht kunt terugverdienen door de financiële voordelen die er aan vastplakken. Het is dus belangrijk om vandaag al te starten met de oriëntatie naar manieren om jouw wagenpark te verduurzamen.

afbeelding-1-blog-wanneer-en-waarom-je-voor-lng-moet-kiezenDiverse aandrijvingen en tankmogelijkheden

Diesel is nog altijd populair onder transportbedrijven, maar andere aandrijftechnieken winnen terrein. Zo zijn er inmiddels een aantal bedrijven in Nederland die HVO als nieuwe vorm van alternatieve brandstof aan het onderzoeken zijn. 'Hydrotreated Vegetable Oils' (HVO) worden gemaakt door plantaardige oliën en zelfs gebruikte oliën en vetten (frituurvet) die te behandelen zijn met waterstof. De beschikbaarheid hiervan is voorlopig nog beperkt. Dit is een groot verschil met LNG (Liquefied Natural Gas), want er worden steeds meer LNG-stations gerealiseerd. De distributie-infrastructuur voor CNG en LNG bestrijkt reeds de belangrijkste transportroutes. Het enige wat je vooraf moet doen is een route uitstippelen langs één zo’n station, zodat je op tijd kunt tanken. De website van IVECO of de ‘LNG/CNG Stations Overview’ op de website van NGVA Europe, bieden jou de hulp om dit te bewerkstelligen. De verwachting is dat het aantal tankstations in de toekomst zal toenemen van 249 in 2019 tot meer dan 450 in 2022. Mede door de komst van het ‘Blue Corridors project’ worden op de belangrijkste Europese wegen om de circa 300 á 400 km LNG stations gerealiseerd.

Voordelen van het rijden op LNG

De IVECO LNG-trucks van tegenwoordig zijn van een hoogwaardig niveau en doen zeker niet onder voor hun diesel-equivalenten. Zo zijn LNG-trucks 75% stiller dan dieseltrucks en daardoor PIEK-gecertificeerd. Hierdoor is het voor hen toegestaan om te laden en lossen buiten de venstertijden. Een vrachtauto mag namelijk tussen 19.00 en 07.00 uur niet te veel geluid produceren. Bij de IVECO S-WAY NP kun je rekenen op een maximale geluidsemissie van nog geen 71 dB(A) in de Silent-modus. Dit maakt hem ideaal voor nachtelijke leveringen/buiten de gebruikelijke venstertijden. Nu én in de nabije toekomst kun je dus met een IVECO S-WAY NP de binnensteden ingaan. We kunnen dus concluderen dat rijden op LNG ook voor nationaal transport heel interessant is.

Bovendien is het goed om aan te stippen dat een IVECO S-WAY NP tot wel 90% minder stikstofdioxide (NO₂), 99% minder fijnstof en 15% minder CO₂ uitstoot ten opzichte van zijn diesel tegenhanger. De koolstofdioxide-uitstoot (CO₂) is met BIO-LNG uiteindelijk zelfs terug te dringen tot wel 99,8% (op basis van 100% BIO-LNG), waardoor je met een IVECO S-WAY Natural Power ‘schoon’ de weg op gaat. Voor veel transportbedrijven is BIO-LNG namelijk de volgende stap in het verduurzamen van hun wagenpark. BIO-LNG is zoals de naam doet vermoeden een biologische brandstof die gemaakt wordt uit geavanceerde afvalstromen, zoals huishoudelijk afval, mest en landbouwafval. Het mooie van deze brandstof is dat er sprake is van een circulaire economie.

Daarnaast is het goed om te weten dat je alléén met een IVECO S-WAY NP, met een maximale tankinhoud van 400 kg, de hoogst haalbare actieradius tot maar liefst 1.600 kilometer kunt bereiken. Ga naar onze website voor meer informatie over de IVECO S-WAY Natural Power op LNG/BIO-LNG, want deze technieken zijn hét perfecte alternatief voor diesel op langeafstandstransport.

Voorbeeld: Met Voets Transport heeft IVECO een échte ambassadeur in huis die feilloos de feiten over het brandstofverbruik op tafel kan leggen. Rob Voets, Directeur Voets Transport: “Uit cijfers is gebleken dat het gemiddelde brandstofverbruik van onze LNG-trucks zo'n 1 kilogram op 4 kilometer is. Het brandstofverschil is daarom zo'n 10% lager in vergelijking met een diesel aangedreven truck.” Hij beaamt dat een LNG-truck duurder is dan een diesel variant, maar dat je het terugwint door veel kilometers te maken. “De IVECO S-WAY NP verbruikt namelijk minder per gereden kilometer. Hierdoor bereik je sneller het omslagpunt in het voordeel van LNG." Het break-even punt ligt voor de meest gangbare LNG-trucks in Nederland rond de 80-90.000 kilometer per jaar. Dit aantal kilometers wordt door het grootste deel van transporterend Nederland gehaald.

afbeelding-2-blog-wanneer-en-waarom-je-voor-lng-moet-kiezenRijden op BIO-LNG nu al mogelijk

Door de aanschaf van een IVECO S-WAY NP is rijden op BIO-LNG nu al mogelijk. Afhankelijk van het blendpercentage in de tank kan de CO2 uitstoot verder gereduceerd worden. We lichten het graag even toe middels een voorbeeld: Bij de IVECO S-WAY’s van Snel Waterfront, de Nederlandse vestiging van Snel Logistic Solutions Group, is bijvoorbeeld een blend van 20% BIO-LNG aanwezig in de LNG-tanks. Hierdoor is het in staat om de footprint blijvend te verlagen en kan het rekenen op een CO reductie van ruim 35% ten opzichte van een Euro 6 diesel aangedreven truck.

Prijsverschillen tussen LNG en diesel

De IVECO LNG-motor heeft zijn kracht en betrouwbaarheid in de loop der jaren bewezen en levert gelijkwaardige prestaties als een diesel variant. Het grote verschil zit in de prijs aan de pomp, want rijden op LNG is goedkoper dan diesel. De actuele prijs per kilogram LNG is €0,73, terwijl je voor één liter diesel €1,29* afrekent aan de pomp. Dit is een verschil van 56 cent per liter/kilogram dat je tankt. Als je het dan naast elkaar zet met vergelijkbare tanks met een inhoud van 400 kilogram/liter, dan bespaar je €224,- per tankbeurt. Dit is een aannemelijk verschil! Hoe meer kilometers je maakt, des te sneller heb je de meerprijs terugverdient. Dit staat zelfs nog los van alle extra financiële voordelen. Bovendien is het goed om te weten dat je met één kilogram LNG net zover kunt rijden als met 1,39 liter diesel.

*De prijzen zijn gemeten op 16-07-2020

Subsidieregelingen voor het rijden op LNG

Als transportondernemer/fleet manager bij een transportbedrijf in Nederland kun je tevens rekenen op extra financiële voordelen door de stimuleringsregeling voor LNG en BIO-LNG die is vastgesteld door de Nederlandse overheid. Hierdoor heb je minimaal tot en met 31 december 2021 recht op een compensatie van 18,7 Eurocent per kilogram LNG. Het competitieve voordeel is per situatie verschillend, waardoor onze LNG-specialisten deze graag voor je uitrekenen.

Daarnaast liggen ook in Duitsland de Euro’s voor het oprapen, waardoor je flink kunt besparen op iedere Duitse MAUT-kilometer dat je op de weg zit. Alle CNG en/of LNG voertuigen met een GVW boven de 7,5 ton zijn namelijk vrijgesteld van tol op de Duitse snelwegen tot en met 31 december 2023. Transporteurs gaan dus ook in de komende jaren met een IVECO S-WAY NP en X-WAY NP ‘gratis’ de Duitse wegen op. Het MAUT-voordeel kan oplopen tot 18,7 Eurocent per kilometer, al is dit afhankelijk van het gewicht van jouw vrachtwagen. Wil je meer hierover lezen? Bekijk dan nu de volledige blog over de verlenging van de MAUT-vrijstelling.

Verschillen op een rijtje

De belangrijkste voordelen van het rijden op LNG/BIO-LNG met een IVECO S-WAY NP zijn nu benoemd. We sommen alles graag nog even voor je op.

- De tankmogelijkheden van LNG en BIO-LNG worden steeds groter. In de toekomst zal het aantal tankstations in Europa toenemen tot 450, waardoor vloeibaar aardgas steeds toegankelijker wordt voor de transportondernemer.
- IVECO LNG-trucks zijn 75% stiller dan de diesel variant, waardoor deze PIEK-gecertifieerd zijn en je ook in de toekomst de binnenstad kunt bevoorraden. De maximale geluidsemissie bij de IVECO S-WAY is namelijk nog geen 71 dB(A) in de Silent-modus.
- LNG-trucks zijn schoner dan diesel, waardoor je groener transporteert.
- De IVECO S-WAY kent de langste autonomie in de markt, waarmee een actieradius van 1.600 kilometer haalbaar is.
- Een LNG-truck is zo’n 10% zuiniger qua brandstofverbruik dan een diesel aangedreven vrachtwagen. Het verschil wordt gemaakt door de hogere calorische waarde van LNG.
- Met BIO-LNG kun je CO2 tot wel 99,8% reduceren.
- Prijsverschil aan de pomp is nu € 0,56 per liter/kilogram in het voordeel van LNG. Per tankbeurt kan het voordelen oplopen tot zo’n €224,-.
- Door op LNG te rijden maak je gebruik van diverse subsidie regelingen. Dit is echter per land- of provincie afhankelijk.


Advies op maat bij een IVECO S-WAY NP

Door transportactiviteiten uit te voeren met een IVECO S-WAY NP op LNG of BIO-LNG geef je richting aan jouw gestelde duurzaamheidsdoelstellingen om ‘groener’ de weg op te gaan. Ben je overtuigd geraakt van alle voordelen van het rijden op LNG? Of wil je juist graag weten binnen welke termijn jij de meerprijs van een LNG-truck hebt terugverdiend en écht geld gaat besparen? Onze IVECO LNG-specialisten komen graag vrijblijvend met je in contact om jou volledig van dienst te zijn bij het inventarisatieproces van een nieuwe LNG-truck. Zij geven met liefde en plezier een advies op maat. Daarnaast laten zij ook graag zien dat je sneller dan gedacht de meerkosten bij een LNG-truck hebt terugverdient. Vul daarom nu het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

afbeelding-3-blog-wanneer-en-waarom-je-voor-lng-moet-kiezen

Meer lezen?