Vrachtwagenheffing voor zware voertuigen

Vrachtwagenheffing vanaf 2026: Wat je als transporteur écht moet weten

27/05/2025

Vanaf medio 2026 geldt de vrachtwagenheffing in Nederland voor alle binnenlandse en buitenlandse voertuigen met een toegestane maximale massa (TTMM) van meer dan 3.500 kg. Dit omvat ook zware bestelwagens of klepbusjes die boven deze gewichtsdrempel vallen. In deze blog lees je wat er verandert, waarom deze heffing wordt ingevoerd, en vooral hoe jij je hier als transporteur goed op voorbereid.

Wat is de vrachtwagenheffing?

De vrachtwagenheffing is een nieuwe regeling waarbij eigenaren van vrachtwagens boven de 3,5 ton (voertuigcategorie N2 en N3) per gereden kilometer gaan betalen. De heffing geldt op álle snelwegen, een flink aantal N-wegen en een selectie van gemeentelijke hoofdwegen, vooral rond steden. In totaal gaat het om ongeveer 3.000 kilometer aan tolwegen.

Deze maatregel geldt zowel voor Nederlandse als buitenlandse voertuigen en wordt gebaseerd op twee factoren: het gewicht van het voertuig en de CO₂-uitstootklasse.

Waarom komt deze heffing er?

Het doel van de vrachtwagenheffing is tweeledig. Enerzijds wil de overheid eerlijker laten betalen voor het gebruik van infrastructuur: wie meer rijdt en zwaarder is, betaalt meer. Anderzijds is het ook een prikkel tot verduurzaming. Hoe schoner je voertuig, hoe minder je betaalt per kilometer.

De opbrengsten van de heffing worden namelijk niet in de algemene begroting gestopt, maar direct teruggesluisd naar de transportsector, bijvoorbeeld in de vorm van subsidies voor elektrische en waterstoftrucks, innovatietrajecten en infrastructuur.

Wat vervalt en wat verandert er?

Met de komst van deze nieuwe kilometerheffing verdwijnen enkele bestaande regels en worden andere aangepast:

Afschaffing van het Eurovignet

Vanaf de invoering in 2026 hoef je geen Eurovignet meer te kopen voor Nederland. Let op: in landen als Luxemburg en Zweden blijft dit voorlopig nog verplicht.

Verlaging van de motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting wordt drastisch aangepast:

  • Voor vrachtwagens tot 12 ton wordt deze helemaal afgeschaft.
  • Voor voertuigen boven de 12 ton daalt de belasting tot het Europese minimumniveau. Dit levert direct voordeel op ten opzichte van de huidige situatie.

 

De impact op je kosten: tot € 14.880 besparen

Een belangrijk kostenaspect is de tariefdifferentiatie op basis van CO₂-uitstoot. Zo betaalt een vrachtwagen van meer dan 32 ton in CO₂-klasse 1 tot € 0,031 meer per kilometer dan een voertuig in klasse 3. Bij een jaarkilometrage van 80.000 km kan dat over zes jaar oplopen tot € 14.880 per voertuig.

Schone voertuigen worden dus flink beloond, wat investeren in verduurzaming financieel aantrekkelijk maakt.

Hoe wordt de heffing geïnd?

De registratie en inning gebeuren via een GPS-onboard unit (OBU) in elk voertuig. Deze OBU moet werken via 5G-technologie, een keuze die Nederland onderscheidt van buurlanden als België of Duitsland. De gereden kilometers worden automatisch geregistreerd en gefactureerd via een toldienstaanbieder.

Je kunt kiezen tussen:

  • Een hoofdaanbieder (Triangle): deze is verplicht om iedereen toe te laten, maar werkt alleen in Nederland.
  • Een commerciële EETS-aanbieder: deze aanbieders mogen zelf klanten kiezen en bieden grensoverschrijdende OBU’s aan.

Op dit moment bereiden vier EETS-aanbieders zich voor op accreditatie; Toll4Europe en Telepass zijn het verst gevorderd.

Hoe bepaal je de CO₂-klasse van je voertuigen?

De CO₂-emissieklasse wordt vastgesteld aan de hand van het Certificaat van Overeenstemming (CVO). Hierop staan belangrijke gegevens zoals de specifieke CO₂-uitstoot in gram per tonkilometer en de voertuiggroep. In combinatie met de datum van eerste toelating bepaalt dit de CO₂-klasse.

Belangrijk: de indeling geldt voor zes jaar. Daarna kan de klasse lager worden ingeschaald omdat de normen jaarlijks strenger worden. Een voertuig in klasse 3 vandaag, kan dus in klasse 2 vallen over zes jaar.

Zorg daarom dat je alle voertuiggegevens actueel en correct hebt, om onnodige kosten te voorkomen.

3 concrete tips om je nu al voor te bereiden

  1. Analyseer je wagenpark

Bepaal van elk voertuig het gewicht en de CO₂-klasse. Zo krijg je direct inzicht in de toekomstige heffingskosten. Focus op de voertuigen met de hoogste jaarkilometrage; hier kun je het meeste besparen.

  1. Overweeg investeringen in schonere trucks

Zero-emissievoertuigen vallen in CO₂-klasse 5 en betalen dus het laagste tarief. Overweeg daarom de overstap naar elektrische of waterstoftrucks, zeker als je toch al bezig bent met vervanging van je wagenpark.

  1. Kies de juiste toldienstaanbieder

Maak een afweging tussen een hoofdaanbieder (alleen voor Nederland) of een commerciële EETS-aanbieder (voor meerdere landen). Dit is vooral van belang als je internationaal opereert.

 

Tot slot: een kans voor wie vooruitkijkt

De vrachtwagenheffing voelt misschien als een extra kostenpost, maar biedt ook kansen. Door slimme keuzes te maken – bijvoorbeeld in voertuigkeuze, routeplanning en samenwerkingen – kun je je kosten beheersen én bijdragen aan de verduurzaming van de sector.

Wil je weten hoe je bedrijf zich optimaal kan voorbereiden? Begin vandaag nog met het in kaart brengen van je wagenpark en stel een verduurzamingsplan op.

Meer lezen?