header-blog-maut-vrijstelling-tot-31-december-2023

Verlenging t/m 2023 - Tolvrij de Duitse wegen op met de IVECO S-WAY

13/05/2020
- laatst geüpdatet op 08/06/2020

IVECO is verheugd over het definitieve besluit van de Duitse Bondsraad om de vrijstelling van tol te verlengen voor zware vrachtwagens op aardgas. Alle CNG en/of LNG voertuigen met een GVW boven de 7,5 ton zijn hierdoor vrijgesteld van tol op de Duitse snelwegen tot en met 31 december 2023. Transporteurs gaan dus ook in de komende jaren met een IVECO S-WAY NP en X-WAY NP ‘gratis’ de Duitse wegen op. Daarnaast geeft de verlenging van het MAUT-voordeel een duidelijk signaal naar alle transporteurs dat de transitie naar LNG- en bio-LNG-transport niet te stoppen is.

featured-afbeelding-blog-over-verlenging-maut-vrijstellingDe verlenging van het MAUT-voordeel komt ten goede aan transporteurs die IVECO NP vrachtwagens in hun vloot bezitten en regelmatig op de Duitse wegen rijden. Door deze tolvrijstelling wordt de Total Cost of Ownership (TCO) van de IVECO Natural Power vrachtwagens verder verlaagd, waardoor de financiële voordelen toenemen en het investeringsrendement op deze voertuigen wordt verbeterd. Samen met de uitbreiding van het aardgasdistributienet zal dit de transitie naar deze schonere en aanzienlijk stillere aandrijftechniek stimuleren.

Vrijstelling tot en met 31 december 2023

Thomas Hilse, IVECO Brand President: “Wij bij IVECO hebben verheugd kennisgenomen van het besluit van de Duitse Bondsraad om de tolvrijstelling voor zware vrachtwagens op aardgas te verlengen tot en met 31 december 2023. Dit betekent een duidelijke erkenning van de milieuvoordelen van deze technologie op onze weg naar emissievrije langeafstandstransport. Daarnaast groeit de LNG-infrastructuur gestaag door het toenemend aantal nieuwe tankstations. Het is een duidelijk signaal naar alle klanten dat de transitie naar LNG- en bio-LNG-transport niet te stoppen is."

afbeelding-blog-over-verlenging-maut-voordeelIVECO S-WAY NP

De nieuwe IVECO S-WAY Natural Power in de volledige LNG-versie is het perfecte voertuig voor langeafstandstransport om van de vrijstelling in Duitsland te profiteren. Het is namelijk de enige zware vrachtwagen die speciaal is ontworpen voor transport over lange afstanden en heeft de langste autonomie in de markt met een actieradius tot 1.600 km. De IVECO S-WAY, gelanceerd in 2019, heeft zich zeer snel ontwikkelt als favoriet onder eigenaren en chauffeurs. Daarnaast is IVECO al meer dan 20 jaar pionier op het gebied van aardgastechnologie, wat heeft geresulteerd in een toonaangevende volledige lijn aan aardgasvoertuigen. In de loop der jaren zijn er meer dan 7.000 LNG-voertuigen verkocht in heel Europa. Lees nu meer over de IVECO S-WAY op LNG!

Breed netwerk aan LNG-tankstations

Tegenwoordig bestrijkt het aardgasdistributienet al de belangrijkste transportroutes in heel Europa. De groei en ontwikkeling hiervan versnelt in ramp tempo, waardoor het aantal LNG-tankstations naar verwachting zal toenemen van 249 in 2019 tot meer dan 450 in 2022. Transportondernemers genieten dus niet alleen van de financiële voordelen, maar kunnen ook bouwen op de operationele voordelen van een goed ontwikkelde infrastructuur. De federale overheid van Duitsland heeft namelijk de focus vastgesteld om het netwerk uit te breiden en om haar milieudoelstellingen te bereiken. 

Extra financiële voordelen

Sinds 1 januari 2020 kun je als transportondernemer met LNG-trucks ook in Nederland rekenen op extra financiële voordelen door de stimuleringsregeling die is vastgesteld door de Nederlandse overheid. Hierdoor heb je tot en met 31 december 2021 recht op een compensatie van 18,7 eurocent per kilogram LNG. Het is daardoor voor veel fleetowners nóg interessanter geworden om de transformatie te maken van diesel naar LNG. Door de verschillende voordelen komt de stap naar bio-LNG steeds dichterbij. Met dit type aandrijving kunnen transportondernemers de uitstoot van CO2 met ongeveer 95% reduceren, in vergelijking met de diesel-variant.

LNG is een investering die je terugverdient

LNG is qua exploitatie rendabeler, ondanks het feit dat een investering van een LNG-truck hoger is dan bij een diesel-truck. LNG is per kilo namelijk goedkoper dan een liter diesel en daarnaast zuiniger in het verbruik. Hoe meer kilometers je per jaar rijdt, hoe voordeliger het wordt. Het break-even punt ligt voor de meest gangbare LNG-trucks in Nederland rond de 80-90.000 kilometer per jaar. Dit aantal kilometers wordt door het grootste deel van transporterend Nederland gehaald. 

Even een rekenvoorbeeld op basis van de beschikbare gegevens (op 08-06-2020) over de tolprijzen:
Stel, je rijdt door Duitsland met een diesel Euro 5 truck en maakt per jaar 100.000 kilometer. Wat bespaar je dan als je op LNG gaat rijden?
Let op: € 20.000,- op jaarbasis!

LKW MAUT tarieven per 1 januari 2019

(cent per kilometer)

  Euro 0 en 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6
7,5 tot 12 ton 16,7 15,6 14,6 11,4 10,4 9,3
12 tot 18 ton 20,2 19,1 18,1 14,9 13,9 12,8
>18 ton / < 4 assen 24,7 23,6 22,6 19,4 18,4 17,3
>18 ton / > 4 assen 26,1 25,0 24,0 20,8 19,8 18,7

Meer informatie op: www.toll-collect.de.

Meer informatie

LNG & bio-LNG heeft de toekomst! Wil je meer weten over de opmars van LNG? Lees dan nu de blog over de verschillen tussen LNG & diesel. Wil je graag meer weten over de IVECO S-WAY Natural Power? Lees ook alles over de nieuwe IVECO truck via onze website en neem contact met ons op voor het maken van een proefrit.

Meer lezen?