De opmars van LNG; rendabeler dan diesel

15/10/2019

LNG bestaat al meer dan 20 jaar en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig product. Met inmiddels 32 (aantal in mei 2019) tanklocaties en vele vrachtwagens op LNG in Nederland, kun je stellen dat het een betrouwbaar alternatief is voor diesel. 

Liquefied Natural Gas - LNG

LNG is een vloeibaar (methaan) aardgas dat ingezet kan worden als brandstof voor motoren. IVECO biedt al meer dan tien jaar de mogelijkheid om te rijden op LNG. Waarom? Omdat het beter is voor het milieu en voordeliger voor de totale eigendomskosten (TCO). In deze blog lees je alles over de voordelen van LNG, maar ook de verschillen met diesel.

Waarom LNG? 

Met groen transport en goede prestaties gaat de transportondernemer op weg naar een lagere Total Cost of Ownership. Een LNG voertuig beschikt over een betere luchtkwaliteit: 60% reductie NOx, 99% minder fijnstof en er vindt een reductie plaats van 95% CO2 bij gebruik van  bio methaan.

Als je kijkt naar de IVECO S-WAY, dan komen hier nog meer voordelen bij: De nieuwe IVECO S-WAY is namelijk de onbetwiste duurzaamheidskampioen voor langeafstandtransport. De S-WAY Natural Power rijdt op de meest milieuvriendelijke brandstof die op dit moment voor vrachtwagens voorhanden is. Er wordt namelijk geen gebruik gemaakt van diesel of andere van olie afgeleide brandstof. Daarmee levert hij een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en de strijd tegen klimaatverandering. Daarnaast maakt zijn maximale geluidsemissie van nog geen 71 decibel in de Silent-modus hem ideaal voor leveringen buiten de venstertijden. 

header-s-way-natural-power

Goede prestaties

De IVECO S-WAY Natural Power is de eerste aardgastruck op de markt die specifiek is ontworpen voor het internationaal transport: met een actieradius van 1.600 kilometer geeft hij alle anderen het nakijken. Rijden op aardgas geeft de transportondernemer het concurrentievoordeel van een 'groene' en winstgevende oplossing voor langeafstandtransport in combinatie met totale voertuigkosten waar geen enkele andere oplossing aan kan tippen. Zo levert de Cursor 13 NP motor met 460pk hetzelfde vermogen en koppel als een vergelijkbare diesel. De driewegkatalysator maakt een licht en eenvoudig nabehandelingssysteem mogelijk: geen AdBlue, minder onderhoud, geen roetfilter en geen regeneratie bij stilstand.

Lagere totale eigendomskosten (TCO)

Met de overstap van diesel naar een LNG voertuig kunnen transportondernemers rekenen op onderhoudsintervallen tot 90.000 km. Oftewel: Minder tijd in de werkplaats en meer tijd op de weg. Daarnaast is er 7 tot 10% verlaging van brandstofverbruik t.o.v. vergelijkbare dieseltrucks, afhankelijk van de inzet.

LNG versus diesel

De afgelopen jaren hebben de LNG-trucks een snelle ontwikkeling doorgemaakt, waardoor ook de laatste tegenargumenten voor het gebruik van LNG ontkracht worden. Zo heeft een LNG-truck tegenwoordig een actieradius tot 1.600 km en een vermogen tot 460 pk. Daarnaast kun je inmiddels al op 32 locaties in Nederland LNG tanken. Dit aantal blijft gestaag groeien (in Nederland, maar ook de rest van Europa), waardoor je steeds makkelijker en op steeds meer plekken kunt tanken. Dit kun je zien in het onderstaand overzicht van Petrolview, Nationaal LNG platform, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, GROENGAS Nederland en Waterstofwerkt.nl. Deze cijfers zijn van mei van elk jaar. 

Cijfers in Nederland 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Tankstations 4.199 4.198 4.184 4.164 4.142 4.145
CNG (gecomprimeerd aardgas) 136 136 140 158 164 170
LNG (vloeibaar aardgas) 4 4 3 16 27 32
Waterstof 3 3 3 3 3 3


s-way-natural-powerEen LNG-truck is een investering die je terugverdient!

De investering van een LNG-truck is weliswaar hoger dan een diesel-truck. Maar echter in de exploitatie is het rendabeler. LNG per kilo goedkoper dan een liter diesel en daarnaast zuiniger in het verbruik. Hoe meer kilometers je per jaar rijdt, hoe voordeliger het wordt. Met een LNG-truck van IVECO ligt het break-even punt op 100.000 kilometer per jaar. Dit aantal kilometers wordt minimaal door het grootste deel van transporterend Nederland gehaald. Met de IVECO S-WAY bereik je ook nog eens een lagere TCO en draag je bij aan een schoner milieu! Vanwege het duurzame karakter van LNG bieden overheden subsidies aan. Dit kan de investering nóg een stuk interessanter maken. Raadpleeg jouw lokale overheid of een accountmanager van IVECO NLS om de mogelijkheden voor jouw onderneming te ontdekken.

Als bezitter van een LNG voertuig kun je tevens genieten van het Maut-voordeel. Sinds 1 januari 2019 zijn zij vrijgesteld van Maut. Deze vrijstelling geld voor een periode van minimaal twee jaar. Afhankelijk van de gewichtsklasse en uitstoot kan het voordeel oplopen tot ruim 18,7 cent per kilometer bij Euro-6 en 20 cent bij een Euro-5. De transporteurs die veel rijden in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Bulgarije en Frankrijk, kunnen binnen die twee jaar veel geld besparen.

Meer informatie

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van de IVECO S-WAY NP? Download dan nu de brochure.

Meer lezen?