iveco_stralis_np460_postnl_drivers_tour_blog

IVECO Drivers Tour #3 – PostNL

14/05/2020

Het grootste deel van de Nederlandse chauffeurs rijdt in diesel aangedreven vrachtwagens. Velen van hen hebben verschillende vooroordelen over het rijden op LNG. Arno Windhouwer is chauffeur bij PostNL en een échte LNG-ambassadeur. We reden onlangs met hem een dagje mee om alles te weten te komen over zijn ervaringen bij PostNL en een IVECO Stralis NP op LNG met een zuinige Cursor 13 motor met 460 pk.

featured-afbeelding-post-nlAnno 2020 leven we in een 24-uurs maatschappij. We bestellen vandaag iets op internet en vinden het allemaal doodnormaal dat het morgen al in huis is. Toch is het voor iedere consument belangrijk om te weten dat dit niet mogelijk zou zijn zonder chauffeurs. Arno vertelt hier als chauffeur bij PostNL graag over: “Het is mooi om een bijdrage te leveren in het bezorgproces van een brief/pakket richting de klant. We rijden dag en nacht naar diverse ophaalpunten, bedrijven of depots. Alle post en pakketten brengen wij naar verschillende plekken in Nederland, zo gehete sorteercentra en depots. Vanuit daar rijden collega’s weer richting de ontvangende klanten om daar alles te bezorgen.”

Enthousiast over het chauffeursleven en rijden op LNG

Vijfentwintig jaar heeft Arno gewerkt als slager in een supermarkt om vanuit daar een switch te maken naar een leven als chauffeur. Hij haalde zijn CE-rijbewijs en ging op zoek naar een leuk bedrijf. Via Randstad kwam hij terecht bij PostNL. Inmiddels is hij drie jaar in dienst bij zijn werkgever, die als ambitie heeft uitgesproken om de favoriete bezorger te zijn, en te blijven, in de Benelux. Van die overstap heeft hij geen seconde spijt gehad. Arno zijn voorkeur gaat uit naar rijden op LNG, waardoor hij dagelijks in een IVECO Stralis NP de weg op gaat. De IVECO’s bij PostNL zijn voorzien van een zuinige Cursor 13 motor met 460 pk. Arno: “Je hebt meer dan voldoende trekkracht om een vergelijkbare diesel aangedreven truck te overtreffen. Je merkt geen verschil qua manier van rijden.” Hij heeft ook nog een advies aan alle chauffeurs die halsstarrig naar LNG kijken: “Als je eenmaal gewend bent aan het rijden op LNG, dan mis je niks en wil je ook niet meer terug naar diesel.”

Duurzaam op de weg

PostNL streeft ernaar om elke kilometer zo zuinig en groen mogelijk af te leggen. Dit is onder andere mogelijk door de transformatie van diesel naar LNG en uiteindelijk bio-LNG. Arno is als ervaringsdeskundige enthousiast over het rijden op LNG: “De diesel aangedreven voertuigen van tegenwoordig zijn al vrij schoon, omdat deze moeten voldoen aan de Euro 6 emissienorm en daardoor beschikken over een AdBlue tank. Toch kan het nooit tippen aan LNG.” Daarnaast is het rijden op LNG ook een stuk goedkoper dan diesel. Zo is de actuele pompprijs in Nederland (gemeten: 05-05-2020) per kilogram LNG: € 0,7499. Dit is een enorm verschil met diesel aangedreven voertuigen, want die chauffeurs rekenen €1,30 af per liter die zij tanken. Daarnaast kun je met één liter LNG net zover rijden als met 1,39 liter diesel. De aanschaf van een LNG-truck is duurder, maar veel transportondernemers winnen het terug qua brandstofverbruik en subsidies. Het break-even punt ligt voor de meest gangbare LNG-trucks in Nederland rond de 80-90.000 kilometer per jaar. Het grootste gedeelte van alle trucks in het wagenpark van Nederlandse transportondernemers haalt dat aantal kilometers ruimschoots! Lees op onze website meer over de stimuleringsregeling voor LNG en het MAUT-voordeel op de Duitse wegen.

afbeelding-blog-post-nl

Arno haalt met de IVECO Stralis NP een actieradius van ongeveer 1.400 kilometer door zijn twee maal 200 kg LNG-tank. Je moet alleen goed kijken waar je kunt tanken, omdat je niet in elke gemeente zomaar even kunt tanken. Daarom ben je bijna verplicht om een tankbeurt in te plannen op basis van je rittenlijst. Arno: “Als de truck iets over de helft leeg is, dan tank ik hem af om te voorkomen dat ik leeg kom te staan.” Gelukkig kun je op meer dan 250 plekken in Europa LNG tanken.

Meer informatie

Zit jij startklaar voor de transformatie van diesel naar LNG en bio-LNG? Bekijk onze website voor alle informatie over de IVECO S-WAY NP. Door de stap te maken naar vloeibaar aardgas kun je gebruik maken van verschillende financiële voordelen. Lees hier meer over in onze blog 'Tolvrij de Duitse wegen op met de IVECO S-WAY'.

IVECO Drivers Tour

Ben jij ook een IVECO-chauffeur en vertel je graag over jouw truck? Laat het ons dan even weten via social media en we nemen contact op met een aantal inzendingen om een afspraak in te plannen voor een IVECO Drivers Tour!

Meer lezen?