Rijden op LNG betekent vooruit lopen op diverse concullega’s, omdat je op tijd kiest voor verduurzaming. Je geeft een signaal af naar jouw opdrachtgevers en kunt bovendien op een rendabele manier kilometers maken met een IVECO S-WAY Natural Power. De fiscale voordelen liggen voor het oprapen. In deze blog zetten we alles voor jou op een rijtje.
Bij veel transporteurs was er lange tijd sprake van een vastgeroest patroon om dieseltrucks aan te schaffen. De afgelopen tien jaar is daar veel verandering in gekomen. Velen hebben namelijk inmiddels ingezien dat we met z’n allen actie moeten ondernemen om transport en logistiek duurzamer te maken. Het is voor hen daarbij erg prettig dat zij bij de IVECO S-WAY Natural Power kunnen bouwen op een volwaardig product.
Deze LNG-truck is onmiskenbaar hét beste alternatief voor een dieseltruck, doordat de IVECO-techniek zich reeds heeft bewezen. De IVECO S-WAY NP heeft namelijk de hoogst haalbare actieradius in zijn segment met 1.600 kilometer en de langste onderhoudsinterval bij 90.000 kilometer. De infrastructuur voor tankmogelijkheden bij LNG-trucks is de afgelopen jaren bovendien flink gegroeid, waardoor je na iedere 300 á 400 kilometer een LNG-station aantreft. Daarnaast verliest een chauffeur bij de S-WAY de minste tijd aan de pomp, doordat de tankprocedure eenvoudig is door de 100% mono-fuel techniek van IVECO. Hierdoor heb je geen diesel en AdBlue nodig om jouw weg te vervolgen. In minder dan 15 minuten is de klus geklaard en zijn de tanks volledig afgevuld. Bovenal zorgen de IVECO S-WAY NP’s ervoor dat je de uitstoot van CO₂ met 10% kunt reduceren. Dit percentage kan worden opgeschroefd tot wel 95%, zodra transporteurs in de toekomst de stap maken naar Bio-LNG. De aardgasmotor van IVECO stoot tevens tot wel 90% minder stikstofdioxide (NO₂) en 99% minder fijnstof uit ten opzichte van zijn diesel tegenhanger, waardoor je bij aanschaf van een IVECO S-WAY NP een aanzienlijke bijdrage kunt leveren aan een schonere wereld.
Concurrentie voordeel
Je slaat twee vliegen in één klap, zodra je deze prestaties koppelt aan diverse fiscale regelingen, zoals een CEF-subsidie. Het concurrentievoordeel ligt bovendien voor het oprapen, omdat je als IVECO-rijder gebruik kunt maken van deze regeling. Dit is namelijk niet vanzelfsprekend bij ieder truckmerk. De Europese Commissie heeft tot en met 2027 ruim 24 miljard beschikbaar gesteld voor allerlei duurzame investeringen, zoals de aanschaf van een LNG-truck waarmee jij de verduurzaming van jouw wagenpark in gang kunt zetten. Mede hierdoor is het aantrekkelijk om een IVECO S-WAY NP in overweging te nemen, omdat het investeringsbedrag met een CEF-subsidie aanzienlijk afneemt. We gaan daarom graag met jou in gesprek om samen het competitieve voordeel uit te rekenen. Lees vooraf ook deze blog over de 10 redenen waarom jij voor een LNG-truck moet kiezen.
Extra subsidieregelingen
Een verandering op gang brengen is altijd complexer dan je vooraf kunt inschatten. Je hebt namelijk draagkracht nodig vanuit medewerkers en samenwerkingspartners. Door de komst van de IVECO S-WAY is deze véél sneller aanwezig. Velen willen bovendien een persoonlijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van transport- en logistieke activiteiten. Je hebt als bedrijf dus altijd een startpunt om de business case vorm te geven. Als Nederlandse transporteur kun je daarbij tot minimaal 31 december 2021 rekenen op een subsidieregeling voor het rijden met LNG-trucks. Hierdoor wordt de prijs aan de pomp voor hen verlaagd met €18,7 cent per kilogram LNG. “Je bent pas écht spekkoper, zodra de chauffeurs voor een aanzienlijk lagere prijs gaan tanken in België. Daar kunnen zij namelijk accijnsvrij hun LNG-tanks volledig afvullen, waardoor de IVECO S-WAY NP’s een aantrekkelijke kilometers kostprijs kennen”, aldus Ronald Hartman als Directeur van Hartman Groep.
Kies je binnenkort voor de aanschaf van een IVECO S-WAY NP? Dan ben je verplicht om jouw investering in een langeafstandsvrachtwagen te melden bij het RVO. Je hebt hierdoor recht op een milieu-investeringsaftrek (MIA) tot wel 13,5%, waardoor het financiële voordeel oploopt met circa €2.000,-. Een transportbedrijf uit Gelderland kan bovendien nu nog terugvallen op een extra aanschafsubsidie, waardoor de meerprijs van een LNG-truck sneller dan verwacht kan worden terugverdiend. Hierdoor kun je op een verantwoorde wijze duurzaam ondernemen.
MAUT-voordeel
Daar blijft het allemaal niet bij, want transporteurs met een IVECO S-WAY NP op (BIO-)LNG kunnen tot 1 januari 2024 terugvallen op een MAUT-voordeel tot wel €18,7 cent per kilometer. Hans Rosendaal vertelt hier als Directeur van Rosendaal Transport over: “Onze business case is gebouwd op basis van 180.000 kilometer per jaar, waarvan 90% op het traject van- en naar Duitsland. Wij kunnen hierdoor omgerekend zo'n 30.000 euro per jaar besparen, omdat wij geen tolheffing hoeven te betalen.” De euro’s liggen dus op verschillende manieren voor het oprapen! In deze blog lees je hier meer over.
Meer informatie
De IVECO S-WAY NP kan een ware geldmachine voor je zijn, zodra je jouw nieuwe (BIO-)LNG-truck slim inzet. Als partner van duurzaam transport helpen we jou graag om een reële business case op te stellen voor een IVECO S-WAY NP. Vraag vandaag nog een vrijblijvend adviesgesprek aan, zodat we samen met jou het break-even-point kunnen bepalen van jouw investering in een IVECO S-WAY Natural Power. We laten je graag zien hoe snel je de investering kunt terugverdienen.