header-blog-lng-euros-liggen-voor-het-oprapen

Euro’s liggen voor het oprapen bij IVECO S-WAY NP op LNG

7/12/2020

Steeds meer transportbedrijven kiezen voor de aanschaf van LNG-trucks. Hierdoor dragen zij bij aan een duurzamer wegtransport en verdienen zij hun investering binnen afzienbare tijd terug. Kiezen voor een IVECO S-WAY Natural Power op LNG is slim, maar waarom? Je leest er in deze blog meer over.

Vanaf 1 januari 2021 kunnen Nederlandse transportbedrijven met LNG of BIO-LNG trucks weer gebruik maken van de subsidieregeling. Door de steun van de overheid wordt de prijs aan de pomp voor hen verlaagd met €18,7 cent per kilogram LNG. Tot minimaal 31 december 2021 kan iedere transportondernemer met LNG-trucks profiteren van dit financiële voordeel. Het wordt nóg aantrekkelijker om voor trucks op vloeibaar aardgas te kiezen, zodra je een groot aantal kilometers maakt in Duitsland. Ook de komende jaren kun je namelijk rekenen op het MAUT-voordeel wat kan oplopen tot €18,7 cent per kilometer.

afbeelding-in-tekst-blog-lng-euros-liggen-voor-het-oprapen

Er zijn natuurlijk meer redenen om te kiezen voor LNG. Zo betaal je met een IVECO S-WAY NP een aanzienlijk lagere prijs aan de pomp in vergelijking met een diesel aangedreven truck. Plan je jouw transportactiviteiten met een route via België dan wordt het competitieve voordeel groter. De Belgische overheid heft namelijk géén accijns, waardoor je nóg voordeligere kilometers kunt maken. Bovendien is het goed om te weten dat je vanaf 1 januari 2021 ’s nachts niet meer met een Euro VI dieseltruck over de A12 in Tirol kunt rijden. IVECO CNG/LNG trucks blijven wél welkom in Oostenrijk. De kans is zeer groot dat er in de toekomst meer overheidssancties volgen in het nadeel van diesel aangedreven vrachtwagens, waardoor het verstandig is om de aanschaf van een IVECO S-WAY NP in overweging te nemen.

Ontwikkeling van LNG en BIO-LNG

Alle brandstofleveranciers voor LNG werken nationaal en internationaal hard aan de komst van meer tanklocaties. Zo opent PitPoint.LNG samen met Total in januari 2021 wederom een nieuw tankstation en ditmaal op het A1 bedrijvenpark in Deventer. Rolande timmert ook hard aan de weg met een tweede tanklocatie in Duitsland (Dortmund). Daarnaast realiseert Shell in totaal 39 nieuwe LNG-tanklocaties op de belangrijkste Blue Corridors in Europa. Hierdoor tref je op termijn na iedere 300 á 400 kilometer een LNG-station aan. Nordsol, Renewi en Shell zijn verder bezig met de voltooiing van de eerste Nederlandse BIO-LNG-installatie, omdat de markt volgens deze partijen klaar is voor de stap naar groen wegtransport. Door kilometers te maken met een S-WAY Natural Power op BIO-LNG kun je de CO² verminderen tot liefst 99%.

Je geeft als transportondernemer een duurzaam visitekaartje af richting jouw opdrachtgevers, zodra je de stap zet naar LNG of in een later stadium BIO-LNG. Zo stoot een IVECO S-WAY NP op vloeibaar aardgas 10% minder CO² uit in vergelijking met een Euro VI Step D diesel aangedreven truck. In een blend van fossiel LNG en BIO-LNG is op dit moment een reductie mogelijk van 30%. Daarnaast boek je met de IVECO S-WAY NP een aanzienlijke reductie op het gebied van fijnstof en stikstofdioxiden, namelijk 95% en 90%.

afbeelding-in-tekst-blog-lng-euros-liggen-voor-het-oprapen-3

Euro’s oprapen

Raap vandaag nog de Euro’s op en onderneem actie om de business case voor LNG en/of BIO-LNG trucks te bekijken. Lees vooral ook een andere informatieve blog over de 10 redenen waarom je voor LNG moet kiezen. Bovendien is het voor veel Nederlandse en Belgische ondernemers goed om te weten dat je bij de aanschaf van LNG-trucks kunt terugvallen op een extra CEF-subsidie. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om voor een LNG-truck te kiezen, omdat het investeringsbedrag aanzienlijk afneemt. We gaan graag in gesprek om samen met jou het competitieve voordeel uit te rekenen.

Als IVECO-rijder beschik je met de CEF-subsidie over concurrentievoordeel, omdat niet iedereen gebruik kan maken van deze regeling. Ga voor meer informatie hierover naar de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Daarnaast ben je verplicht om jouw investering in een langeafstandsvrachtwagen te melden bij het RVO, zodat je met een LNG of BIO-LNG truck recht hebt op een milieu-investeringsaftrek (MIA) tot wel 13,5%. Dit levert wederom een voordeel op van circa €2.000,-. Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie.

afbeelding-in-tekst-blog-lng-euros-liggen-voor-het-oprapen-2

IVECO S-WAY Natural Power

De S-WAY NP is dé onbetwiste duurzaamheidskampioen voor langeafstandstransport. De IVECO aardgasmotor is in 20 jaar tijd doorontwikkeld en heeft zich reeds bewezen. Als chauffeur ga je hierdoor met een betrouwbaar product de weg op en hoef je pas na 90.000 kilometer een onderhoud- en servicebeurt te laten uitvoeren. Bovendien is de tankprocedure bij een IVECO LNG-truck een stuk eenvoudiger dan bij zijn concurrenten. Je hebt namelijk geen diesel en AdBlue nodig. Mede hierdoor kent de S-WAY NP een minimale stilstand.

Meer informatie

Ben je na het lezen getriggerd om de business case van een LNG-truck te bekijken? Vraag dan nu een vrijblijvend adviesgesprek aan. Maak vandaag nog gebruik van alle voordelen en ga met ons in gesprek, zodat we samen met jou het break-even-point kunnen bepalen van jouw investering in een IVECO S-WAY Natural Power. We laten je graag zien dat rijden op LNG niet betekent dat dit jouw bedrijf meer gaat kosten.

VRAAG BEREKENING AAN

Meer lezen?