Kies jij als eigen rijder, fleetmanager of directeur van een transportbedrijf voor een diesel aangedreven truck? Dat is natuurlijk je goed recht, maar heb je al gekeken naar de business case van LNG voor jouw bedrijf? Sneller dan verwacht kun je namelijk jouw investering in een (BIO-)LNG aangedreven truck terugverdienen. Rij daarom nu, betaal later en profiteer vandaag nog van alle financiële voordelen wanneer je de weg op gaat met een (BIO-)LNG truck.
Ben je zoekende naar een nieuwe truck en kies je hoogstwaarschijnlijk, net als altijd, voor dieselaandrijving? Denk dan twee keer na, voordat je een stap zet en weeg alles goed af. Een weloverwogen keuze begint namelijk bij een degelijk vergelijkingsonderzoek tussen een diesel- en (BIO-) LNG aangedreven truck. We hebben daarom de 10 belangrijkste voordelen van LNG voor jou op een rijtje gezet.
10 redenen
- CO² reductie van circa 20% in vergelijking met een diesel aangedreven truck. Bij gebruik van BIO-LNG loopt dit aantal verder op.
- Subsidieregeling voor LNG en BIO-LNG in Nederland is geldig tot 1 januari 2022. Het voordeel aan de pomp is 18,7 eurocent per kilogram LNG.
- Géén gebruik van uitlaatgasrecirculatie (EGR) of een actieve roetfilter, waardoor de uitstoot van stikstofdioxide (NO₂) met 90% wordt vermindert en er sprake is van 99% minder fijnstof. Alléén IVECO heeft op alle vrachtwagenmotoren een passieve roetfilter die zichzelf reinigt. Daarbovenop hoeft pas na 450.000 km het filterelement bij een onderhoudsbeurt gewisseld worden.
- Brandstofkosten zijn structureel lager dan diesel.
- LNG-trucks zijn 75% stiller, waardoor deze PIEK-gecertifieerd zijn en het is toegestaan om te laden en lossen buiten de venstertijden.
- Prestaties zijn vergelijkbaar met een diesel-truck.
- Tot 1 januari 2024 kun je gebruik maken van het MAUT-voordeel. Dit kan oplopen tot 18,7 eurocent per kilometer.
- Een LNG-truck is tussen de 5 en 10% zuiniger qua brandstofverbruik dan een diesel aangedreven vrachtwagen.
- Opdrachtgevers zetten steeds meer in op verduurzaming van de transportactiviteiten, waardoor (BIO-)LNG steeds aantrekkelijker wordt. De vergroening van het wagenpark is nu nog vaak een keuze, maar straks een harde eis van diverse klanten.
- Extra overheidsmaatregelen, zoals: de CO² taks in Duitsland en de invoering van milieuzones in steden als Den Haag, zijn op komst om de uitstoot van het wegtransport te verminderen. Dit heeft grote gevolgen voor met name diesel aangedreven trucks.
Zoals je dus kunt zien, wordt de business case voor LNG steeds voordeliger. Maak vandaag nog gebruik van alle voordelen en zorg ervoor dat je niet achter de feiten aan loopt. Ons advies is om goed te kijken naar de toekomstige wet- en regelgeving, brandstofprijzen, de eventuele groei in exploitatiekosten en een mogelijk veranderend verwachtingspatroon vanuit een opdrachtgever. Op een later moment verwachten zij wellicht jouw hulp bij het verkleinen van de gezamenlijke CO² voetafdruk. Het is simpelweg erg risicovol om 'blind' te blijven voor LNG als aandrijftechniek. Tevens is het goed om te weten dat BIO-LNG reeds fysiek beschikbaar is, waardoor de CO₂ uitstoot verder gereduceerd kan worden.
Break-even-point
Zowel in Nederland als Duitsland liggen de euro’s voor het oprapen. Rij je in Duitsland met een LNG-truck zo’n 50.000 kilometer op jaarbasis? Dan kun je op basis van het MAUT-voordeel tot bijna €10.000,- besparen, zodra je met een IVECO S-WAY Natural Power de weg op gaat in Duitsland. Hoe meer kilometers je maakt, des te eerder bereik je het omslagpunt in het voordeel van LNG.
We helpen je graag bij het opstellen van een complete business case, zodat we samen met jou het break-even-point kunnen bepalen op basis van jouw transportactiviteiten en het bijbehorende kilometrage. Laat de euro’s niet liggen en neem vandaag nog contact met ons op voor een advies op maat.
Klant aan het woord
Jelle Breeuwsma, Algemeen Directeur van Melkweg- en Bidon Fritom: "Wij verdienen onze aankoop van een LNG-truck in zo'n twee jaar terug op basis van onze complete business case en een jaarkilometrage van 250.000 kilometer."
Rob Voets, Directeur Voets Transport: “Uit cijfers is gebleken dat het gemiddelde brandstofverbruik van onze LNG-trucks zo'n 1 kilogram op 4 kilometer is. Het brandstofverschil is daarom zo'n 10% lager in vergelijking met een diesel aangedreven truck. De investering in een LNG-truck win je terug door veel kilometers te maken. Hierdoor bereik je sneller het omslagpunt in het voordeel van LNG.”
Wil je graag meer informatie lezen over de voordelen van het rijden op LNG. Bekijk dan nu de blog: ‘Wanneer en waarom moet je voor LNG kiezen?’ De ontwikkelingen in de transportbranche volgen zich in rap tempo op, doordat lokale, nationale en internationale overheden blijven acteren om de uitstoot van schadelijke stoffen te minimaliseren. We willen de wereld namelijk beter achterlaten voor de volgende generatie. Lees daarom in deze blog alles over het verminderen van de CO² uitstoot van jouw bedrijf.
Rij nu, betaal later
Rij nu, betaal later en profiteer vandaag nog van alle financiële voordelen wanneer je de weg op gaat met een (BIO-)LNG truck. Let op! De IVECO S-WAY NP is beperkt op voorraad leverbaar. Dus wees er snel bij!
Adviesgesprek aanvragen
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan, zodat we samen met jou het break-even-point kunnen bepalen van jouw investering in een IVECO S-WAY NP. Je kunt pas écht de juiste afweging maken, zodra je exact weet wat een (BIO-)LNG truck jou kan opleveren. Schakel daarom vandaag nog de hulp in van onze verkoopadviseurs!