Vanaf 1 januari 2021 betaal je met een diesel aangedreven truck in Duitsland een meerprijs aan de pomp, doordat de CO² heffing dan ingaat. Er bestaat een grote kans dat er in de toekomst meer restricties/consequenties komen in Europa met betrekking tot het wegtransport. Het is daarom raadzaam om kritisch naar een aantal zaken te kijken. In deze blog praten we jou bij.
De uitstoot van auto’s, bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens blijft een constant punt op de agenda van overheden en organisaties. Zowel nationaal als internationaal worden er continu nieuwe subsidievormen ingevoerd om het voor bedrijven interessanter te maken om voor een alternatieve aandrijfvorm te kiezen. Daarnaast ziet het er ook sterk naar uit dat er in de toekomst beperkingen worden vastgesteld voor diesel aangedreven voertuigen. Definitief is dit nog niet voor Nederlandse begrippen, maar het is wel raadzaam om rekening te houden met toekomstige wet- en regelgeving, brandstofprijzen, de eventuele groei in exploitatiekosten en een mogelijk veranderend verwachtingspatroon vanuit een opdrachtgever. Zij verwachten wellicht op een later moment de hulp bij het verkleinen van de gezamenlijke CO² voetafdruk. Het ketengericht denken wordt dan ook steeds belangrijker.
Internationale wetgeving
De CO² taks is in landen als Duitsland & Zwitserland al een feit en ook in andere landen is dit een onderwerp op de politieke agenda. Zo betaal je in Duitsland vanaf 1 januari 2021 met een diesel aangedreven truck een meerprijs van 8 Eurocent per liter. Dit kan oplopen tot 20,8* Eurocent per liter in 2026 (* bovenop de huidige liter prijs). Bekijk ook het artikel op de website van Evofenedex voor meer informatie. In Nederland wordt de wetgeving hieromtrent vooralsnog nog niet ingevoerd, maar er komt een moment dat een CO² heffing ook in ons land onomkeerbaar is. We zijn simpelweg genoodzaakt om nadrukkelijk te kijken naar alternatieve aandrijftechnieken voor langeafstandstransport en stadsdistributie. Het betalen van zo’n CO² heffing wordt nu door veel bedrijven gezien als een straf, maar dit hoeft niet zo te zijn. De overheid kan in de toekomst wellicht subsidies toekennen voor het verduurzamen van de transport- en de logistieke infrastructuur. Linksom of rechtsom, de weg naar vergroening zal moeten worden ingezet.
Nationale regelgeving
Zoals eerder genoemd is ook de nationale wetgeving in ontwikkeling. Zo komen er in steeds meer steden restricties voor het rijden in de binnenstad. Zo heeft de gemeente Den Haag al een volledig plan opgesteld voor milieuzones in de stad. Vanaf dit jaar geldt al een verbod op 2-takt bromfietsen en -snorfietsen. De komende jaren worden er steeds meer voertuigen geweerd in de stad om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. Bekijk nu deze websites voor meer informatie hierover.
Sta je (bijna) op het punt om een truck aan te schaffen? Dan is het essentieel om rekening te houden met alle toekomstperspectieven? Er bestaat namelijk een grote kans dat binnen nu en vijf jaar strengere eisen worden gesteld omtrent de uitstoot van jouw vrachtwagen(s). Je mag wellicht op een later moment niet jouw werkzaamheden uitvoeren op de gewenste plek van bestemming of je moet flink meer betalen voor het aantal kilometers dat jij op de weg zit. Lees daarom nu alvast meer over milieuzones en dek jezelf op tijd in.
Transitie naar brandstofcel
Onze reis naar een emissieloze toekomst is begonnen. De op batterij-aangedreven elektrische NIKOLA TRE is gebaseerd op de IVECO S-WAY en integreert NIKOLA's toonaangevende technologie. Het is de eerste stap op weg naar het brandstofcelmodel (FCEV). Dit is veruit de meest ingrijpende stap in het verminderen van de totale uitstoot van de transportsector. De reden voor dit partnerschap was de noodzaak om de industrie te hervormen. De NIKOLA TRE is het eerste resultaat van deze productieve samenwerking, maar er moet ook worden gewerkt aan de ontwikkeling van de infrastructuur. Met de betrokkenheid van alle belanghebbenden gaat dit zeker lukken. Gerrit Marx vertelt als CNH Industrial President Commercial and Specialty Vehicles hierover: “We willen vrachtwagens op de weg zetten die duurzame kilometers maken. De start is gemaakt voor een nieuwe revolutie met groene en blauwe waterstof richting de ultieme nul-emissieoplossing.” Bekijk de website van Nikola voor meer informatie over het innovatieve bedrijf en de Nikola TRE die samen met IVECO momenteel wordt ontwikkeld.
Duurzaam op de weg met een IVECO
IVECO is erin geslaagd de Tector en Cursor dieselmotoren te laten voldoen aan de Euro 6 normen zonder gebruik te hoeven maken van uitlaatgasrecirculatie (EGR). Dit is uitsluitend realiseerbaar met de SCR technologie van IVECO, ofwel AdBlue in combinatie met de nabehandeling van uitlaatgassen. Er wordt geen extra brandstof verbruikt voor het proces en er is geen sprake van vermogensverlies tijdens de werking van het systeem. Verder is er in het uitlaatsysteem een roetfilterelement opgenomen dat ontworpen en getest is, zodat er geen regeneratie noodzakelijk is gedurende de gehele levensduur van het voertuig. Alléén IVECO heeft op alle vrachtwagenmotoren een passieve roetfilter welke zichzelf reinigt. Daarbovenop moet pas na 450.000 km het filterelement bij een onderhoudsbeurt gewisseld worden. Dit alles zorgt ervoor dat je duurzaam de weg op gaat met een IVECO truck.
IVECO is tevens vanaf het begin nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van LNG/BIO-LNG en natuurlijk CNG/BIO-CNG. Een doorontwikkelde, duurzame en sterke motor zorgt voor hoge prestaties. Zo kun je bij een IVECO S-WAY Natural Power rekenen op de hoogst haalbare actieradius in de markt, namelijk: 1.600 kilometer. Door de stap te zetten naar LNG kun je circa 20% CO² reduceren in vergelijking met een diesel aangedreven truck. Je kunt dit aantal verder omhoog schroeven, zodra je gaat rijden op BIO-LNG. Onze IVECO-specialisten staan voor je klaar om samen met jou een CO²-reductieplan op te stellen en een business case vorm te geven. Hierdoor krijg je nieuwe inzichten en weet je exact hoe rendabel rijden op (BIO-)LNG kan zijn. Jelle Breeuwsma, Algemeen Directeur van Melkweg- en Bidon Fritom, kan dit beamen: “Met de huidige business case en jaarkilometrage van 250.000 kilometer op jaarbasis verdienen wij onze aankoop van een LNG-truck in zo'n twee jaar terug.”
Meer informatie
Wij helpen je graag bij het verduurzamen van jouw transport en de berekening van jouw specifieke business case. Neem contact met ons op voor een offerte of een advies op maat. We komen als jouw partner voor duurzaam transport graag met je in contact.