Waarom kiezen voor een bestelwagen op CNG

23/01/2018

Lage emissiezones in steden, tolheffing voor vervuilende voertuigen en een stijging van de brandstofprijzen: wie om professionele redenen de weg op moet, wordt er niet vrolijk van. Dat geldt vooral ook voor wie met een bedrijfswagen rondrijdt. De stijging van de brandstofkosten heeft zijn impact op winstmarges, lage emissiezones bannen oudere voertuigen onherroepelijk uit het stadscentrum. Indien je daar toch je bestellingen probeert af te leveren, mag je een flink gepeperde rekening verwachten.

Wat is CNG?

CNG is, ietwat kort door de bocht, niets meer of minder dan het traditionele aardgas waar we thuis mee verwarmen en op koken. Het is een natuurlijk gas, in tegenstelling tot zijn voorloper LPG (een mengsel van propaan en butaan, verkregen uit rafinage van olie en fossiele brandstoffen). Door de voortdurende veranderingen in mobiliteit en de regelgeving omtrent milieuvriendelijker rijden, is CNG als brandstof voor auto's, vrachtwagens en bestelbussen de laatste jaren zeer sterk in opmars. Zeker gezien het feit dat er intussen steeds meer tankstations in Nederland en Europa bijkomen waar je CNG kan tanken.

Wat zijn de voordelen van CNG? 

  • CNG is schoon en veel minder vervuilend dan benzine of diesel. Het allergrootste voordeel van een bedrijfswagen op CNG is dat je veel minder vervuilende stoffen uitstoot dan wanneer je met een bedrijfswagen op fossiele brandstof (in de meeste gevallen diesel) rijdt. De uitstoot van een CNG-motor bevat veel minder schadelijke gassen, zorgt voor een stuk lagere uitstoot van fijnstof en heeft een CO2-uitstoot die bijna 25% lager ligt dan bij de gemiddelde dieselmotor. Een rechtstreeks gevolg van die 'schonere' verbranding is dat het onderhoud aan een CNG-bedrijfswagen eenvoudiger uit te voeren is. 
  • In steeds meer steden worden lage-emissiezones ingericht om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Dit betekent dat zwaar vervuilende vrachtwagens niet langer de binnenstad in mogen om te laden of te lossen. Gezien de veel beperktere uitstoot van bedrijfswagens op CNG, zijn zij vrijgesteld en mogen ze wel deze 'verboden' zones in rijden.
  • Bedrijfswagens op CNG zijn significant stiller dan voertuigen met 'klassieke' verbrandingsmotoren. Net zoals lage-emissiezones, willen veel steden luidruchtig vrachtvervoer tijdens de avond en nacht te weren uit de binnenstad. Lastig voor veel winkels en bedrijven, waar de belevering vaak laat op de avond of heel vroeg in de ochtend gebeurt en die op die tijdstippen niet meer te bereiken zijn met bedrijfswagens met dieselmotor. Als je als leverancier beschikt over een bestelbus, lichte of middelzware vrachtwagen op CNG, heb je ook van deze maatregel geen last! Dan mag je 's morgens vroeg en 's avonds laat gewoon de binnensteden inrijden.
  • CNG tanken is voordeliger tanken. De aanschaf van een bestelbus op CNG mag dan iets duurder zijn dan een tegenhanger op diesel, maar dat verschil in aankoopprijs betaalt zichzelf al gauw terug aan de pomp doordat CNG merkbaar goedkoper is dan de brandstof diesel. Daarnaast kan je ook nog beroep doen op een aantal voordelen zoals milieu investeringsaftrek. 

Zijn er ook nadelen aan CNG?

Natuurlijk. Anders zou intussen iedereen wel met een CNG-bestelbus rijden. Al zijn de nadelen verwaarloosbaar:

  • Wagens op CNG hebben een beperkter rijbereik. Aangezien de gemiddelde bestelbus met CNG een lager tankvolume heeft, ben je in rijbereik heel wat meer beperkt dan met diesel. Reken op ongeveer de helft van het aantal kilometers, waarna er overgeschakeld wordt op een kleine reserve-benzinetank.
  • Hogere aanschafprijs. Voor de ontwikkeling van CNG-motoren heeft er heel wat extra research moeten plaatsvinden door de autofabrikanten, wat betekent dat de aankoopprijs voor een CNG-bestelbus hoger ligt dan bij een dieselmotor.
  • Grotere tanks voor een rendabele actieradius en daardoor wellicht iets minder laadruimte. 

Maar hoe zit dat nu met...

Onbekend maakt onbemind, maar stilaan gaat ook Nederland steeds vaker overstag voor de brandstof CNG. Toch blijven er bij geïnteresseerde kopers nog veel vragen, waarvoor het antwoord eigenlijk vrij duidelijk is. Want hoe zit dat nu met...

  • de prestaties? Wel, eenvoudig. Een bestelbus op CNG kan je qua prestaties best vergelijken met eentje met een dieselmotor.
  • de veiligheid? Van oudsher heerst een diepgewortelde angst voor gas. Autogas (lpg), maar ook diesel en benzine vormen een ernstige bedreiging bij calamiteiten. Deze brandstoffen zijn zwaarder dan lucht. CNG is lichter dan lucht en stijgt dus op, weg van een mogelijke ontstekingsbron. Daarnaast heeft het gas een veel hogere ontbrandingstemperatuur dan diesel en zijn de tanks steviger dan die van fossiele brandstoffen. Allemaal positieve punten, mocht je ooit in een ongeluk betrokken raken.
  • de actieradius? 1 kg CNG staat ongeveer gelijk aan 6l tankinhoud, met dezelfde actieradius als 1l diesel. Een IVECO Daily met een tankinhoud van 240l CNG en een verbruik van 1:7 brengt je dus ongeveer 300km ver.
  • de tankstations? De Nederlandse overheid wil op korte termijn naar 250 CNG tankstations. Een overzicht van de huidige geplande en geopende tankstations in Nederland kan je vinden op www.aardgasmobiel.nl

IVECO Daily Natural Power: dé bestelbus op CNG

25952035373_48cb84dfdb_z.jpg

De nieuwe IVECO Daily Natural Power is een aardgasvoertuig dat op CNG rijdt, en voor nood over een kleine benzinetank beschikt. Door zijn speciaal ontworpen en geoptimaliseerde motor kan je maximaal genieten van rijden op CNG. De noodmodus op benzine heeft een rijbereik van ongeveer 100 kilometer.

De IVECO Daily Natural Power is leverbaar in diverse brutogewichten van 3,5 tot 7,0 ton voor alle versies. Dat maakt de nieuwe Daily opmerkelijk veelzijdig. Hij is namelijk ook verkrijgbaar als chassis-cabine, bestelwagen, dubbele cabine en halfgesloten bestelwagen.

IVECO is de enige constructeur met een volwaardig gamma lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen met CNG-motoren. Naast de Daily omvat dat gamma ook de Stralis Natural Power (Heavy) en de Eurocargo Natural Power (Medium).

Van dat CNG-gamma wist IVECO in Europa al 10.000 exemplaren aan de man te brengen, die vooral voor stadstransport en distributiewerkzaamheden worden ingezet. Aardgas is een van de brandstoffen van de toekomst, maar vertegenwoordigt vandaag reeds een economische en ecologische oplossing voor mobiliteitsproblemen dankzij een sterke besparing in brandstofkosten, lagere milieu-impact, lagere geluidsproductie en hogere veiligheid.

Aardgasvoertuigen zijn toegelaten in ondergrondse parkeergarages, ferry's en vooral (dankzij de uiterst lage emissies) in stadscentra met emissiebeperkingen. Het volledige CNG-gamma kreeg een Heavy Duty Euro-6 typegoedkeuring. De nieuwe Daily mag bestuurd worden met een normaal rijbewijs B (tot 3,5 ton maximaal toegelaten massa).

New Call-to-action 

Meer lezen?