In veruit het grootste deel van de gevallen worden bedrijfswagens aangedreven door een dieselmotor. De technische ontwikkelingen van auto- en truckfabrikanten hebben deze motoren zuiniger, stiller en voldoen qua uitstoot aan de huidige gestelde emissienormen. Het kan nóg schoner en duurzamer. De huidige trucks van IVECO met vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof, zijn nog veel milieuvriendelijker! Er zijn een hoop vooroordelen over het rijden op aardgas. Vandaar dat we de feiten over LNG op een rijtje zetten!
Men denkt al gauw dat het iets nieuws is dat aardgas als brandstof wordt gebruikt voor wegvoertuigen. Niets is minder waar… In 1883 werd door uitvinder Etienne Lenoir al de eerste auto uitgerust met een gasmotor! Tijdens en na de tweede wereldoorlog werden de ontwikkelingen van aardgas als brandstof doorgezet door verschillende personenauto-, bedrijfsauto- en truckfabrikanten. Inmiddels rijden er in de wagenparken van tientallen Nederlandse transporteurs honderden trucks op LNG.
Veelal worden trucks op vloeibaar aardgas ingezet voor distributiewerkzaamheden. Bijvoorbeeld voor het beleveren van supermarkten en warenhuizen. Dit komt doordat deze trucks elke dag terugkeren naar de standplaats, het DC. Dit is het gevolg van het feit dat er tot voor kort slechts een paar LNG-tankstations waren in Nederland en de actieradius van LNG-trucks nog beperkt was. Met het huidige aantal tanklocaties (in Nederland en om ons heen) en de actieradius van LNG-trucks tot 1.600 kilometer is dit een ander verhaal. Nu worden LNG-trucks steeds meer ingezet voor transportopdrachten door heel Europa!
Ben je benieuwd naar de verschillen tussen LNG en diesel? Klik dan nu op deze link en lees alle voordelen van het rijden op LNG.
LNG zou een zeer gevaarlijke brandstof zijn. Dit is één van de vooroordelen die bestaan over gas als brandstof voor voertuigen. LNG bestaat voornamelijk (>92%) uit de stof methaan. Dit methaan vat enkel vlam wanneer het zich een ideale gas-lucht verhouding bevindt. De motoren in LNG-trucks zijn ontwikkeld om deze ideale verhouding in de verbrandingskamer te realiseren. In de buitenlucht is het zeer lastig om deze ideale gas-lucht verhouding te krijgen én ook nog eens te ontsteken. Daarnaast is methaan lichter dan zuurstof. Wanneer de stof vrijkomt, stijgt het dus altijd op, weg van een mogelijke ontstekingsbron! Dat in tegenstelling tot diesel of benzine, wanneer dat gelekt wordt blijft het op de grond liggen. Om een lekkage van LNG te veroorzaken bij een LNG-tank moet overigens veel gebeuren. De tanks zijn bestand tegen zeer grote impacts die tijdens de meest voorkomende ongevallen en botsingen nooit kunnen worden gerealiseerd.
LPG is een wezenlijk andere brandstof dan LNG. LPG (Liquified Propane Gas) is een gasmengsel en restproduct van olieraffinage. LPG is ook zwaarder dan lucht, waardoor het bij de grond blijft in geval van lekkage. LNG bestaat voornamelijk (>92%) uit methaan. De productie van LNG vindt voornamelijk plaats in onder andere Qatar, Maleisië, Noorwegen, Australië en Oman. Het wordt per tankschip getransporteerd naar Europa, Amerika en Azië.
Één van de grootste vooroordelen over trucks met vloeibaar aardgas als brandstof, is dat deze niet mee kunnen komen in het verkeer. Echter zijn er op dit moment ook al LNG-trucks op de markt die net zo sterk zijn als de dieseltrucks waar de meeste transportbedrijven rijden. Met een 460 pk en 2000 Nm sterke 13-liter gasmotor is de IVECO S-WAY Natural Power de sterkste LNG-truck, gekoppeld aan een 12-traps volautomatische versnellingsbak.
De LNG-trucks die momenteel op de markt zijn, bieden dezelfde opties en accessoire mogelijkheden als de “conventionele” dieseltrucks. Denk hierbij aan de ruimte in de cabine, klimaatregelingen, automatische versnellingsbak, multimediasystemen en comfort van de stoelen en bedden. De chauffeurs die met een LNG-truck rijden, werken dus onder dezelfde omstandigheden als al hun collega’s! Het grote voordeel van de truck met aardgasmotor is dat deze veel minder geluid produceert en dus een stuk rustiger en comfortabeler rijdt!
Een LNG-truck is niet betaalbaar, pas vanaf 200.000 kilometer per jaar gaat een LNG-truck zichzelf terugverdienen, zonder subsidie is een LNG-truck niet rendabel… Alleen maar onwaarheden. Een LNG-truck is in de basis duurder dan een vergelijkbare truck met dieselmotor, dat is een feit. Echter is de brandstof LNG per kilo goedkoper dan een liter diesel. Hoe meer kilometers er dus met de LNG-truck worden gereden, hoe voordeliger het wordt. Moet er dan 200.000 kilometer per jaar met een LNG-truck gereden worden om het rendabel te maken? Nee, zeker niet. Het break-even punt ligt voor de meest gangbare LNG-truck in Nederland rond de 80-90.000 kilometer per jaar. Het grootste gedeelte van alle trucks in het wagenpark van Nederlandse transportondernemers haalt dat aantal kilometers ruimschoots!
Bekijk vooral ook de blog over de stimuleringsregeling voor LNG en bio-LNG. Deze is geldig t/m 31 december 2021.
LNG is op dit moment het beste en meest haalbare alternatief voor diesel. Met 10 tot 15% minder uitstoot van CO2 per kilometer wordt een serieuze reductie gerealiseerd. Daarnaast zijn de uitstoot van fijnstof (PM) 95% en de uitstoot van stikstof (NOx) 80% lager dan een gemiddelde Euro-VI dieseltruck. Bij toepassing van Bio-LNG, geproduceerd uit rioolslib, huisvuil of andere hernieuwbare energiebron, kan een CO2-reductie van 95% worden behaald. Dat is de reden waarom LNG ook regelmatig de “transitiebrandstof” naar Bio-LNG wordt genoemd!
Het aantal LNG-tankstations in Nederland en de omliggende landen is in rap tempo aan het groeien. Momenteel zijn er ruim 150 tankstations op strategische locaties in Nederland waar LNG getankt kan worden. Aanbieders van LNG in Nederland zijn Shell, Rolande en PitPoint. Ook in andere Europese landen worden steeds meer LNG-tankstations gebouwd langs belangrijke transportroutes, de zogenaamde “Blue Corridors.” Wilt u weten waar er bij u in de buurt of langs uw transportroutes er LNG beschikbaar is? Vraag het uw contactpersonen bij IVECO, of kijk op de website van Groen Gas Nederland. (*gegevens 13/02/2020)
Een LNG-truck aftanken moet bij een speciaal LNG-tankstation. Gemiddeld duurt het aftanken van een LNG-truck 7 tot 8 minuten. Ben je nog niet bekend met het tanken van LNG? Je kunt hier alles over lezen in de blog: 'Hoe tank ik LNG? Wij leggen het uit!'
Er is uiteraard wel informatie beschikbaar. Klik op de onderstaande link om te brochure van de IVECO S-WAY te downloaden/bekijken.