Hoe tank ik LNG? Wij leggen het uit!

20/11/2018

Het tanken van een LNG-truck neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als het tanken van een diesel-truck. Toch is de tankprocedure niet te vergelijken, LNG is -160 graden Celcius waardoor er aanvullende voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen. In deze blog vertellen wij je alles over LNG tanken, veiligheid en de LNG-stations in Europa!

Wat is LNG?

Liquefied Natural Gas, oftewel LNG, is een vloeibaar aardgas en wordt ook wel 'methaan' genoemd. LNG is methaan wat gekoeld is tot -160 graden Celcius, bij deze temperatuur wordt het gas vloeibaar. Het volume van LNG is 600 keer(!) kleiner dan methaan in gasvormige toestand.

Benodigdheden

Om te kunnen tanken heb je een paar attributen nodig. Eén daarvan is een tankpas die staat geregistreerd op de naam van de chauffeur, dus niet op de auto. Volgens de wetgeving mag alleen gecertificeerd personeel LNG tanken. Op het moment dat een nieuwe LNG-truck van IVECO wordt afgeleverd bij een organisatie, verzorgt de verkoper van IVECO een korte instructie. Tijdens die instructie wordt er uitleg gegeven over de tank (of beter thermosfles) waar het vloeibaar aardgas in zit, en over de handeling die nodig is om de tank te koppelen aan de pomp. Zo'n instructie neemt ongeveer een uur in beslag.

Veiligheid

Een belangrijk onderdeel van die instructie is 'veiligheid'. Zo moet je lichaam bedekt zijn, zodat je beschermd bent tegen de LNG met een temperatuur van -160 graden Celsius. IVECO levert standaard bij iedere LNG-truck een paar geïsoleerde handschoenen en een veiligheidsbril. Op deze manier ben je optimaal beschermd en klaar om te gaan tanken.

lng veiligheid
Bron: tankinstructie Nationaal LNG Platform

Instructie

Op de tank zit een manometer die de druk in de tank aangeeft. Voordat je de slang aansluit op de tank, moet je altijd de druk controleren. Die moet ongeveer tussen de 8-10 bar zijn. Als dit in orde is kan het tanken starten. Om bij het vulstuk (nozzle) aan de tank te komen, moet je bij alle IVECO LNG-trucks eerst nog een klep openen. Mocht het ooit gebeuren dat een chauffeur wegrijdt zonder de LNG-tank correct af te sluiten, dan blokkeert de vrachtwagen. Deze klep is dus een extra beveiliging. Aan de pomp hangt een spuitpistool (met stikstof) die je gebruikt om het vulstuk op de tank droog te spuiten. Op het moment dat het vulstuk vochtig is, vriest hij tijdens de tankprocedure vast op de tank en krijg je hem er niet gemakkelijk af. Een belangrijke handeling dus!

Nu rest ons alleen nog het vastkoppelen van de pompslang aan de LNG-tank, de knop op de pomp indrukken en het vloeibaar aardgas kan gedurende 10-15 minuten in de vrachtwagen stromen.



------Duurt het tanken langer dan de voorgeschreven 10-15 minuten? Dan komt dit waarschijnlijk doordat er al een tijdje niet meer getankt is bij de desbetreffende pomp. De slang waar het vloeibare aardgas doorheen stroomt warmt namelijk langzaam op als die niet gebruikt wordt. Op het moment dat jij dan wil gaan tanken, moet de slang eerst afkoelen om vervolgens het LNG af te kunnen voeren. -----

Waar tank ik LNG?

Na een flinke groei van het aantal LNG-stations over de afgelopen jaren, kun je nu op meer dan 100 plaatsen in Europa vloeibaar aardgas tanken. Dit maakt het voor steeds meer bedrijven mogelijk om op bijvoorbeeld vaste pendelroutes een LNG-truck in te zetten. De ontwikkeling zet zich nog steeds door en ook EU-initiatieven ondersteunen de uitbreiding van het aantal stations.

Op de website van NGVA Europe (Natural Bio Gas Vehicle Association) vind je een overzicht met het aantal LNG (en CNG) stations per land: 

ngva_europe


Ontdek de Stralis NP460. Met zijn vermogen van 460 pk en een actieradius tot 1.600 km verzekert hij onovertroffen prestaties bij langeafstandstransport. Het laagste brandstofverbruik en de grootste onderhoudsintervallen ooit vormen een concurrentievoordeel voor uw onderneming.

Stralis NP460 brochure

Meer lezen?