Terugblik: Onze voorspellingen voor 2018

7/01/2019

En, kloppen ze? De voorspellingen die we vorig jaar om deze tijd maakten? Welke trends of ontwikkelingen in de transportsector hebben doorgezet of zijn uitgekomen? Wij zijn benieuwd…Per item bekijken we in deze blog welke ontwikkelingen zich doorgezet hebben in 2018.

1. Duurzame levering

Wat schreven we hier vorig jaar over?
De afgelopen jaren is er door de transportindustrie flink geïnvesteerd in duurzaam vervoer […] Nieuwe regelgevingen zullen transportondernemers verder inspireren om duurzamere transportoplossingen te gebruiken […]

Absolute winnaar op duurzaam gebied is de IVECO Stralis NP 460 pk op LNG. Deze stille en schone prachtpatser voor internationaal vervoer blijkt in een test van onderzoeksinstantie TNO erg zuinig te zijn! Deze Portable Emissions Measuring System test, waarin wordt gekeken hoe de aandrijflijn zich gedraagt qua brandstofverbruik en uitstoot ten opzichte van een vergelijkbare dieseltruck, geeft de volgende uitslag: Gerekend naar stadsverkeer, regionaal verkeer en snelwegverkeer presteert de IVECO NP 400 LNG volgens TNO respectievelijk 84%, 20% en 4% schoner dan een vergelijkbare dieseltruck.

Klik hier en lees het rapport van TNO!

2. Milieuzones

Wat schreven we hier vorig jaar over?
Een andere ontwikkeling om de drukte en CO2-uitstoot te reduceren in de centra van grote steden zijn de milieuzones […] In 2018 en de nabije toekomst zullen er steeds meer steden volgen die strenger optreden tegen deze luchtvervuiling […]

Bekijk de milieuzones hier.

Strengere regels en steden die strenger optreden tegen luchtvervuiling? Dat zou je toch denken! Onderstaande convenant vermeldt een verlenging tot 31 december 2019 maar inhoudelijk geen wijzigingen. Wel bekrachtiging van uniforme afspraken. Dat dan weer wel!

Convenant milieuzone voor vrachtverkeer verlengd
do, 22/03/2018 - 10:11
Het convenant dat ten grondslag ligt aan de milieuzones vrachtverkeer is verlengd tot en met 31 december 2019. Het convenant is inhoudelijk niet gewijzigd. Dit betekent dat het huidige toegangsregime (minimaal Euro IV) ongewijzigd blijft. Met de beoogde verlenging van het convenant worden de uniforme afspraken bekrachtigd. In Nederland zijn er 13 gemeenten met een milieuzone voor vrachtverkeer. Zij hanteren een gelijk toegangsregime en hebben dezelfde regels ten aanzien van ontheffing verlening. Het convenant is ondertekend door de gemeenten met een milieuzone, vertegenwoordigers van vervoerders en verladers en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De milieuzones voor vrachtverkeer zijn er sinds 2008.

3. Vervoer zonder chauffeur

Wat schreven we hier vorig jaar over?
In verschillende Europese landen, waaronder Nederland, is in 2017 ''Platooning'' uitgebreid getest door verschillende truckfabrikanten […] In de toekomst in de verwachting dat we steeds meer richting vervoer zonder chauffeur gaan, de verwachting is dat in 2020 bussen voor het openbare vervoer zonder chauffeur rondrijden […]

Wij vonden een artikel over supermarktketen Lidl die in Zweden is gestart met vervoer over de weg zonder chauffeur. Het bedrijf Einride gaat Lidl vanaf derde kwartaal 2018 bevoorraden met een zelfrijdende vrachtwagen, de T-pod. De supermarktketen gebruikt het voertuig voor ritten tussen de Zweedse steden Göteborg en Helsingborg. De actieradius van het voertuig correspondeert met de afstand tussen beiden steden, ongeveer tweehonderd kilometer. Best belangrijk; de accu hoeft onderweg niet opgeladen te worden.

Case
Ook Case IH ontwikkelde een pilot autonoom trekkerprogramma in samenwerking met het Californische bedrijf Bolthouse Farms. Hoe autonome voertuigtechniek het beste kan worden toegepast in de boerenpraktijk werd onderzocht, we kijken uit naar het resultaat.

4. 3D-Printing

Wat schreven we hier vorig jaar over?
Misschien heb je er al wel van gehoord, 3D-printing. Hierbij wordt een fysiek onderdeel geprint door een digitaal ontwerp […] Het grootste obstakel is tot nu toe de tijd die het kost om een onderdeel te printen, echter is de technologie zich sterk aan het ontwikkelen […]

Sinds 3D printen zijn entree maakte, is er veel veranderd. Werkte de eerste generatie printers nog voornamelijk met kunststof, tegenwoordig heeft metaal een grote vlucht genomen. Waar auto’s nu nog gemaakt worden in honderden fabrieken over de hele wereld, komt het moment dichterbij dat ze met behulp van 3D printing in elk willekeurig stadje gefabriceerd kunnen worden. Onderdelen kunnen dan ook door handelaars en reparatiespecialisten geprint worden, wat assemblagefabrieken minder logistieke zorgen geeft. Michelin introduceerde Vision, een 3D printing concept; met deze technologie lijkt de autoband klaar om in productie genomen te worden. Dit moet ervoor zorgen dat in 2048 alle autobanden van het merk voor 80% bestaat uit duurzaam materiaal en voor 100% gerecycled wordt.

5. Data neemt toe in vrachtwagens

Wat schreven we hier vorig jaar over?
Naast auto’s zien we ook in bestelwagens en vrachtwagens steeds meer data vloeien om de bestuurder te voorzien van relevante informatie. Zo kan je bijvoorbeeld in de IVECO New Stralis vrachtwagen gebruik maken van het systeem voor rijstijl-evaluatie dat de prestaties op gebied van brandstofbesparing en de omgang met het voertuig evalueert […] Bekijk onze blog over veiligheidstrends voor vrachtwagens.

Door de boordcomputer kan de backoffice in vrachtwagens en trailers zaken bewaken, zoals deuropening, temperatuur of brandstofniveau. Medewerkers kunnen vanaf kantoor sturen en houden (realtime) de planning bij doordat ze op basis van positie- en statusinformatie knelpunten kunnen detecteren. Registreren van laad- en lostijden wordt een stuk eenvoudiger wanneer het ordernummer binnenkomt via de boordcomputer. Bijbehorende informatie wordt automatisch in het Transportmanagementsysteem (TMS) verwerkt. Deze vorm van datacommunicatie laat toe dat voertuigen onderweg te volgen zijn en dat er berichten met chauffeurs uitgewisseld kunnen worden.

6. Tekort aan vakmensen

Wat schreven we hier vorig jaar over?
Door het toenemende gebruik van technologie en computersystemen in transport is er een tekort aan het ontstaan aan geschoolde werknemers die beschikken over de juiste capaciteiten […] Bekijk onze vacatures op Werken bij IVECO.

De transportsector groeit naar verwachting flink, mede doordat we met z’n allen steeds meer via internet bestellen. In een rap tempo gaan er veel ervaren vrachtwagenchauffeurs met pensioen, zo zijn er vier vacatures op elke honderd werkende chauffeurs. Tegelijkertijd wordt het werk in de sector steeds meer gespecialiseerd en innovatiever. De vraag naar logistieke vakmensen stijgt daardoor snel. De transportwereld digitaliseert, maar er zijn lang niet genoeg specialisten die de weg naar de sector weten te vinden. We blijven dus te maken hebben met een stijging van het personeelstekort.

Welke trends en ontwikkelingen zijn voor uw bedrijf belangrijk? We horen graag waar u benieuwd naar bent en wat IVECO kan betekenen voor uw onderneming. Neem contact met ons op

IVECO, your partner for sustainable transport

Meer lezen?