News stralis, lng, duurzaam, transport, toekomst, MAUT, DSE

14/01/2019

Slimmer rijden op LNG

Besparen op brandstofkosten, een steentje bijdragen aan verduurzaming en stiller rijden, wie wil dat nou niet?! LNG- trucks zijn tot wel 75% stiller dan diesel-trucks! Dit betekent dat chauffeurs ook buiten venstertijden kunnen laden en lossen. De LNG-motor is perfect geschikt voor werk in de stad en voor nachtleveringen. Heb je meer met langeafstand transport en rijdt je veel in Duitsland dan kun je bovendien vrijstelling krijgen voor MAUT.

IVECO is al enige tijd koploper op gebied van LNG, met de Stralis NP 460 heeft IVECO een paradepaardje in huis. De luchtkwaliteit is verbeterd door 60% reductie van NOx en 99% reductie van fijnstof. Daarnaast is een LNG-truck tot 75% stiller dan een diesel-truck, wat bewezen is met de Piek certificering, waarbij de IVECO Stralis NP 460 minder dan 71 dB produceert.

Door het Ad-Blue-vrij nabehandelingssysteem is regenereren overbodig en heb je minder stilstand. Ook de brandstof LNG is structureel 20 eurocent goedkoper dan diesel, tel daarbij op dat je een vrijstelling krijgt voor MAUT in Duitsland en de besparing is een feit!


LKW MAUT tarieven 1 januari 2019 (cent per kilometer)

  Euro 0 en 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6
7,5 tot 12 ton 16,7 15,6 14,6 11,4 10,4 9,3
12 tot 18 ton 20,2 19,1 18,1 14,9 13,9 12,8
>18 ton / < 4 assen 24,7 23,6 22,6 19,4 18,4 17,3
>18 ton / > 4 assen 26,1 25,0 24,0 20,8 19,8 18,7
Meer informatie op: www.toll-collect.nl.


Met een actieradius van ruim 1.600 kilometer is de IVECO Stralis NP 460 uitermate geschikt voor lange afstanden. Daarnaast komen er in heel Europa steeds meer LNG-stations bij en kun je nu al op meer dan 100 plaatsen in Europa vloeibaar aardgas tanken.

Een IVECO Stralis is uitgerust met een Driving Style Evaluation (DSE) dat het mogelijk maakt om rijprestaties, het brandstofverbruik en CO2 uitstoot van het wagenpark te controleren. Daarnaast werkt het ook als boordinstructeur voor de chauffeur. Verlaging van de onderhoudskosten dankzij minder intensief gebruik van slijtagedelen zoals remmen, transmissie en banden, zijn allemaal voordelen die het DSE kan bieden.

 

Stralis NP460 brochure



Verder lezen?

Gert Lamberts, directeur HiKOKI Power Tools, en Ruurd van der Vegt, Sales Manager HiKOKI Power Tools, kochten onlangs een IVECO Stralis en lieten deze ombouwen tot rijdende showroom. Het Japanse bedrijf verkoopt elektrisch handgereedschap voor professionele gebruikers, waarvan het verkoopkantoor, de showroom en magazijnen in Nieuwegein zijn gevestigd. De IVECO demonstratie truck wordt ingezet voor beurzen/evenementen, maar ook voor producttrainingen en demonstraties die worden gegeven bij hun dealers en eindgebruikers. Naast de indrukwekkende stoere uitstraling heeft de IVECO Stralis ook veel gemak, het scheelt hen veel op- en afbouwtijd. De locaties die zij bezoeken, dat zijn er nogal wat: het komende jaar bezoeken zij door heel Europa meerdere vakbeurzen, bedrijven en winkels die hun producten verkopen. Dit om hun power tools én de nieuwe merknaam onder de aandacht te brengen. HiKOKI, voorheen Hitachi Power Tools, heeft namelijk pas sinds 1 oktober 2018 wereldwijd haar naam verandert.

 

Lees meer
LNG is niet meer weg te denken uit het hedendaagse wegtransport. Het tanken van LNG is eenvoudig en verloopt even snel als het tanken van diesel. Als volwaardig alternatief van diesel is LNG de oplossing vandaag de dag voor groen transport. LNG tanken kun je echter alleen met een LNG tankpas, waarom is dit eigenlijk verplicht?
Lees meer