Met slechts één keer LNG tanken heeft een IVECO Stralis uit het Verenigd Koninkrijk de langste rit ooit gemaakt. Hiermee demonstreert IVECO de geschiktheid van voertuigen op aardgas voor internationaal transport.
De Stralis NP 4x2-trekker trok een drieassige aanhanger met een maximaal gewicht van 30 ton. Na een overtocht met de veerboot van Dover naar Calais, werd 1.728 km afgelegd zonder bij te tanken. Hiermee werd een nieuw afstandsrecord neergezet en het vorige record van 1.600 km ruim overschreden. Dit komt neer op een fikse brandstofkostenbesparing van circa € 225 voor de heenreis, ofwel 40% besparing tegenover diesel.
Martin Flach, Directeur alternatieve brandstoffen van IVECO, zegt: "Vorig jaar voltooiden we de reis John O'Groats naar Land's End op een enkele tankbeurt in een 400 hp Stralis NP, maar deze keer wilden we de lat nóg hoger leggen. Het was een kans om te demonstreren hoe zuinig de Stralis NP is en om onze nieuwste 460 pk gasmotor tot het uiterste te testen.”
"We hebben de tank bijgevuld voordat we Londen verlieten, en de eerste tankbeurt was twee-en-een halve dag later in Madrid. De 100 % Natural Power betekent geen diesel of AdBlue om zorgen over te maken, waardoor het de eenvoudigste oplossing is voor zowel de wagenparkbeheerder als de bestuurder."
Ondanks het zware verkeer aan de Engelse kant van het Kanaal, de sterke wind in Frankrijk en het heuvelachtige Spaanse deel van de route, noteerde de Stralis NP een indrukwekkend gemiddeld brandstofverbruik van 22,6 kg per 100 km.
Voorafgaand aan de reis heeft IVECO de route zorgvuldig gepland met behulp van MyBestRoute: een web-gebaseerde applicatie ontwikkeld door Michelin voor Stralis NP klanten. Het stelt chauffeurs en wagenparkbeheerders in staat om de optimale route te kiezen voor elke Europese reis, inclusief het plannen van LNG-tankstations en het schatten van de totale kosten van de reis voor diesel- en aardgasvoertuigen.
IVECO gebruikte de reis om aan te tonen dat aardgas - inclusief CNG, LNG en biomethaan - allen haalbare, realistische, veilige en kosten efficiënte alternatieven zijn voor diesel, verkrijgbaar bij een groeiend netwerk van brandstofleveranciers in Europa.
Vergeleken met een gelijkwaardige Euro VI-diesel, stoot een Stralis NP op LNG ongeveer 90 % minder NO2-emissies uit, 99% minder zwevende deeltjes en tot 15 % minder CO2 - tot 95 % minder CO2 bij gebruik van biomethaan.
De Stralis NP is verkrijgbaar als 4x2 en 6x2 trekker, met vermogens van 400 of 460 pk. IVECO biedt ook middelgrote en grote bakwagens aan op aardgas, samen met een uitgebreid gamma Daily Natural Power lichte bedrijfsvoertuigen van 3,5 tot 7,2 ton. Alle modellen zijn vandaag beschikbaar– en versterken de positie van IVECO als een echte partner voor duurzaam transport.
IVECO was de eerste producent van bedrijfsvoertuigen die in 1991 naar het potentieel van aardgas keek - een stap waarmee een volledig assortiment aardgastrucks, bestelwagens en bussen is ontwikkeld. Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 25.000 IVECO-voertuigen op gas in gebruik.