Update: 1 April! Natuurlijk wordt er nog geen bio-LNG gemaakt van kamelengras en dromedarisuitwerpselen! Ondanks de vooruitstrevende blik die IVECO werpt op het gebied van ecologie voor wegtransport, is diesel qua prestaties nog steeds de meest optimale brandstof voor een rallytruck.
Rolande LNG, die de truck van brandstof zou moeten voorzien, heeft wel de ambitie om stations te gaan openen buiten Nederland. Dit zal niet in Marokko, Mauritanië en Senegal zijn, maar iets dichter bij huis. Namelijk in België en Duitsland.
Wilt u wel weten er op dit moment wel mogelijk is op het gebied van LNG? Download hier de brochure van de Stralis NP460!
IVECO NLS en Dakar-team De Rooy hebben gezamenlijk een IVECO Powerstar LNG rallytruck ontwikkeld. De basis van deze truck is de oude Powerstar waarmee De Rooy de Africa Eco Race 2018 won. De nieuwe krachtbron is hoogst vooruitstrevend te noemen: een 13-liter aardgasmotor zorgt voor de aandrijving van de nieuwe bolide van Gerard de Rooy! De basis van deze motor is hetzelfde als van de motor die IVECO gebruikt in de onlangs gepresenteerde 460pk sterke Stralis NP460.
Eco-friendly rallyrijden
IVECO is Europees marktleider als het gaat om duurzame transportoplossingen. Veel technologische toepassingen van de Italiaanse truckfabrikant worden in de praktijk getest tijdens races in het European Truck Race Championship en rally’s als de Dakar Rally en de Africa Eco Race. Het is dus een logisch gevolg dat IVECO en Team De Rooy een nieuwe rallytruck hebben ontwikkeld die rijdt op het duurzame alternatief Bio-LNG, vloeibaar aardgas.
IVECO en Team De Rooy zijn niet de enige in de truckrallysport die aardgas als brandstof gebruiken. Het Russische Kamaz heeft een truck gepresenteerd[1] die in de Silk Way Rally deel neemt, met een aardgasmotor.
Afrikaans Bio-LNG
Het Nederlandse bedrijf Rolande uit Tilburg zal tijdens de Africa Eco Race de brandstof verzorgen. Op dit moment is er nog geen mogelijkheid om LNG te tanken in Afrika. Rolande heeft de bouw van 5 LNG-tankstations gepland in Marokko, Mauritanië en Senegal. Daar waar Gerard de Rooy niet in de buurt van een tankstation komt, zal Rolande met een mobiele tankunit de coureur van brandstof voorzien.
Afrika is een gas-continent pur sang. Doordat er geen gasnet aanwezig is, bestaan er veel lokale gas-hubs en vergistingsinstallaties. Deze hebben bewezen dat de methaanproductie (het bestanddeel waar CNG en LNG uit bestaan) uit kamelengras, uitwerpselen van dromedarissen en afvalstromen erg hoog is. De hoge temperaturen van het Afrikaanse continent helpen daar uiteraard in mee.
|
Het nieuwe design van de LNG tank |
Meer weten?
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw logistieke uitdagingen?
[1] http://www.ngvjournal.com/s1-news/c3-vehicles/gazprom-and-kamaz-jointly-promote-the-use-of-natural-gas-to-power-rally-trucks/