6 trends in de transportbranche voor 2018

25/01/2018

Een nieuw jaar start ook vaak met nieuwe inzichten en innovaties die een belangrijke rol zullen spelen. Ook in 2018 is dit niet anders. Ben jij benieuwd welke ontwikkelingen er dit jaar in de transportsector zullen doorbreken of verder zullen groeien? Wij hebben 6 belangrijke trends op een rijtje gezet!

1. Duurzame levering

De afgelopen jaren is er door de transportindustrie flink geïnvesteerd in duurzaam vervoer. Denk maar aan vrachtwagens die dankzij nieuwe technologieën een lagere uitstoot hebben of op milieuvriendelijke brandstoffen rijden zoals aardgas en elektriciteit. Ondanks deze inspanningen loopt het wegtransport steeds stroever in Europa. Dit heeft o.a. te maken met de sterke groei van e-commerce. Ook nieuwe regelgevingen zullen transportondernemers verder inspireren om duurzamere transportoplossingen te gebruiken en om de druk op het milieu en de maatschappij te verminderen.

IVECO biedt met de Daily Electric op elektriciteit en Daily Natural Power op CNG twee verschillende types bestelwagens aan om te genieten van prestaties met een lage impact op het milieu. In de medium-categorie vinden we de New Eurocargo Natural Power CNG. Ook voor zwaar transport is er de groene krachtpatser: de Stralis NP met vermogens tot 460pk op aardgas.

 2. Milieuzones

27852926895_0eb7509c73_z-860718-edited.jpgEen andere ontwikkeling om de drukte en CO2-uitstoot te reduceren in de centra van grote steden zijn de milieuzones. Europa wil er met de invoering van bepaalde normen voor zorgen dat steden met een lage luchtkwaliteit maatregelen nemen om de lucht schoon te houden. Doordat de luchtkwaliteit sterk verschilt per stad zijn ook de regels plaatsafhankelijk. Zo mogen er in Eindhoven geen vrachtwagens binnen de centrumring rijden die de Euronorm 3 of lager hebben. In 2018 en de nabije toekomst zullen er steeds meer steden volgen die strenger optreden tegen deze luchtvervuiling. Meer weten? Bekijk de milieuzones hier.

3. Vervoer zonder chauffeur

In verschillende Europese landen, waaronder Nederland, is in 2017 ''Platooning'' uitgebreid getest door verschillende truckfabrikanten. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat pelotons van 3 of meerdere vrachtwagens geautomatiseerd kunnen rijden dankzij draadloze communicatietechnologie. Hierbij is de chauffeur nog wel aanwezig in de cabine alleen wordt de snelheid, remgedrag en route bepaald door de eerste truck. Door deze nieuwe manier van transport kan de CO2-uitstoot tot 10% worden beperkt en dalen de veiligheidsrisico’s tijdens het rijden aanzienlijk. In 2018 mogen we met regelmaat de eerste vrachtwagens op de Europese wegen verwachten die hiervan gebruik zullen maken voor commerciële opdrachten. In de toekomst in de verwachting dat we steeds meer richting vervoer zonder chauffeur gaan, de verwachting is dat in 2020 bussen voor het openbare vervoer zonder chauffeur rondrijden. 

4. 3D-printing

Misschien heb je er al wel van gehoord, 3D-printing. Hierbij wordt een fysiek onderdeel geprint door een digitaal ontwerp. Ook voor de transportbranche kan dit een doorbraak betekenen, voor zowel jou als consument als transportbranche. Amazon heeft een idee gelanceerd waarin je producten, die je bijvoorbeeld net op internet hebt besteld, ter plekke in de vrachtwagen wordt geproduceerd. Maar ook in de werkplaats is het in de toekomst mogelijk dat er een 3D-printer staat die onderdelen van bestelwagens of trucks print. Indien de huidige groei wordt voortgezet zal volgens trendwachters tegen 2060 maar liefst de helft van alle producten door 3D-printers worden gemaakt. Het grootste obstakel is tot nu toe de tijd die het kost om een onderdeel te printen, echter is de technologie zich sterk aan het ontwikkelen. Wist je dat het tegenwoordig al mogelijk is om metalen onderdelen te printen?

5. Data neemt toe in vrachtwagens

27818428096_071c4e55ae_z-893920-edited.jpg

Naast auto’s zien we ook in bestelwagens en vrachtwagens steeds meer data vloeien om de bestuurder te voorzien van relevante informatie. Zo kan je bijvoorbeeld in de IVECO New Stralis vrachtwagen gebruik maken van het systeem voor rijstijl-evaluatie dat de prestaties op gebied van brandstofbesparing en de omgang met het voertuig evalueert. Hierdoor krijg je steeds realtime informatie over het rijgedrag van de chauffeur en suggesties voor brandstofbesparing via het scherm. Dankzij deze technologie kan het onderhoud van het voertuig worden verlaagd en de rijveiligheid wordt gemaximaliseert. Deze trend zal zich verder ontplooien in 2018 waarbij de bestuurder meer informatie beschikbaar heeft tijdens het rijden. Tevens kan de afdeling wagenparkbeheer real-time beschikken over deze informatie. Hierdoor kunnen beslissingen worden genomen op basis van actuele en keiharde informatie.

Wil je meer weten ove dataconnectiviteit op het gebied van veiligheid? Bekijk ons blog over veiligheidstrends voor vrachtwagens.

6. Tekort aan vakmensen

Door het toenemende gebruik van technologie en computersystemen in transport is er een tekort aan het ontstaan aan geschoolde werknemers die beschikken over de juiste capaciteiten. Dit geldt zowel voor chauffeurs die het uitvoerende werk met de trucks moeten doen als voor de monteurs die het onderhoud en de reparatie van het materieel verzorgen. Steeds vaker worden verschillende processen technologisch geautomatiseerd waardoor vakmensen zoals monteurs meer kennis van ICT en computertechniek dienen te hebben. Daarnaast dragen de sterke vergrijzing en minder jongeren die voor een job in transport of de trucks kiezen bij aan toenemende het personeelstekort. Ben jij toevallig iemand die ons team kan versterken? Bekijk onze vacatures op Werken bij IVECO.

En nog meer...

lengte-afmetingen van transportcombinaties, innovatieve koeltechnieken, de inzet van kleinere/grotere voertuigen, innovatieve as-configuraties... Wat zijn voor u de trends die een belangrijke impact hebben op uw bedrijfsvoering?

Graag horen we wat er speelt en waar u benieuwd naar bent. Neem contact met ons op als u nieuwsgierig bent wat IVECO kan betekenen voor uw onderneming. 

IVECO, your partner for sustainable transport

New Call-to-action 

Meer lezen?