header-werken-bij-iveco-blog-12-iveco-schouten

Werken bij IVECO #12 – Eerste Bedrijfswagenmonteur bij IVECO Schouten

26/10/2020

Piet van Tilburg is als Eerste Bedrijfswagenmonteur uitgegroeid tot een boegbeeld en ambassadeur van IVECO Schouten en het merk IVECO. We spraken mede hierom onlangs met hem over de ontwikkelingen binnen het familiebedrijf, de opmars van LNG en zijn ervaringen over het werken bij een IVECO-bedrijfswagendealer.

afbeelding-3-blog-werken-bij-iveco-12-iveco-schoutenOp zijn negentiende begon hij als Leerling monteur bij Garagebedrijf I. Schouten, waarna hij is doorgegroeid tot Eerste Bedrijfswagenmonteur en LNG-specialist. Slechts één jaar is hij er tussenuit geweest om te kijken of het gras groener was bij een andere werkgever. Dit was niet het geval, waardoor hij weer is teruggekeerd bij het familiebedrijf waar hij een van de eerste stappen heeft gezet in de wereld van bedrijfswagens/trucks. Vanuit de vestiging in Almkerk heeft hij de zaak tot ongekende hoogte zien groeien. Zo is IVECO Schouten uitgegroeid tot de grootste IVECO-dealer van Nederland met 12 vestigingen. “Ik heb in IVECO Schouten altijd een fijne werkgever gehad. Dat blijkt ook wel, anders blijf je niet ruim 45 jaar werken binnen hetzelfde bedrijf. Ik ben trots op alle ontwikkelingen die we hebben doorgemaakt. We hebben het enorm goed gedaan met het hele team, met Izak en Fred Schouten in het bijzonder.”

Pure liefhebber

Piet is geboren en getogen in Wijk en Aalburg, maar inmiddels woonachtig in Uitwijk en op korte loopafstand van de vestiging in Almkerk. Samen met zijn schoonvader heeft hij jaren geleden zelf een huis gebouwd, waar hij samen met zijn vrouw met veel plezier in woont. In zijn vrije tijd gaat hij graag op vakantie met de caravan, luistert hij muziek en duikt hij graag de natuur in om prachtige foto’s te maken. Bovenal is hij een pure liefhebber van vrachtwagens. Zoals hij zelf zegt: “Daar ben ik al vanaf kinds af aan verliefd op! Dit is ooit begonnen toen mijn oom een kippenslachterij had, waardoor ik vaak plaatsnam in de cabine van zijn vrachtwagens. Daarnaast vond ik het als klein jochie leuk om een keer mee te rijden met mijn buurman, hij was eigen rijder.” Via een advertentie in de lokale krant is hij uiteindelijk bij IVECO Schouten terecht gekomen.

afbeelding-blog-werken-bij-iveco-12-iveco-schouten

Opmars LNG

De ontwikkeling van LNG is écht op gang gekomen toen IVECO Schouten besloot om Rolande over te nemen. “Ik heb diep respect voor Fred dat hij het heeft aangedurfd om het LNG-verhaal op te zetten. Het is toch knap dat wij als IVECO Schouten op het juiste moment zijn ingesprongen!” Hierdoor kreeg Piet twaalf jaar geleden de kans om zichzelf met name te richten op de ontwikkeling van LNG-trucks. IVECO Schouten liet LNG-tanks komen uit de Chart-fabriek in Amerika, waarna die in Almkerk handmatig onder CNG-trucks werden gemonteerd. Het betekende veel zaken om uit te zoeken, testen doen en problemen oplossen, zodat uiteindelijk de eerste vrachtwagens kilometers konden maken. “We hebben hier in de werkplaats bij IVECO Schouten Almkerk alles zelf ontwikkeld, waarna de fabriek het heeft overgenomen. Ik ben enorm trots op het feit dat ik de ontwikkeling van LNG-trucks van dichtbij heb meegemaakt.”

“Toen de fabriek het overnam spraken we nog over handgeschakelde trucks met 270 pk, terwijl er nu aan de lopende band LNG-trucks af-fabriek leverbaar zijn met een geautomatiseerde versnellingsbak en 460 pk. Bovendien was bij de eerste LNG-trucks een maximale actieradius realiseerbaar van 700 kilometer. Dit is bijna ondenkbaar, omdat je tegenwoordig met de IVECO S-WAY NP de hoogst haalbare actieradius (1.600 kilometer) in de markt kunt halen. Als je dan nu kijkt naar de IVECO S-WAY’s die tegenwoordig op de weg rijden, dan ben ik daar enorm trots op!”

Advies voor de werkzoekende

Piet: “Als (aankomend) technicus met een passie voor auto/trucks kun je het beste kiezen voor een bedrijfswagendealer. De ene keer sta je te werken aan een IVECO Daily op (BIO-)CNG of diesel en de andere dag ben je druk bezig om een (BIO-)LNG-truck klaar te maken, zodat deze afgeleverd kan worden.” Daarnaast is ook de batterij-elektrisch aangedreven NIKOLA TRE op komst. Deze wordt naar alle waarschijnlijkheid medio 2021 gelanceerd in Europa. Dit is de eerste stap op weg naar een waterstof-elektrische truck (FCEV). “Als Bedrijfswagenmonteur bij IVECO Schouten zit je dus ook in de toekomst op de juiste plek. De ontwikkelingen van nieuwe (aandrijf)technieken gaan razend snel!” Vind je dit interessant en wil je dichtbij het vuur zitten? Dan raadt hij het iedereen aan om bij een IVECO-dealer als IVECO Schouten aan de slag te gaan. “IVECO Schouten is een prachtig familiebedrijf waar je gezien wordt. Bovendien is het prachtig om alle ontwikkelingen van dichtbij te volgen!”

Meer informatie

Ben je na het lezen van deze blog benieuwd naar de openstaande vacatures bij een IVECO-dealer? Kijk voor alle actuele vacatures bij IVECO dan op http://www.werkenbij-iveco.nl/.

afbeelding-2-blog-werken-bij-iveco-12-iveco-schouten

Meer lezen?