header-blog-wat-betekent-de-corona-crisis-voor-de-transport-sector

Wat betekent de Corona-crisis voor de transportwereld?

19/03/2020
- laatst geüpdatet op 20/03/2020

De wereld staat ‘figuurlijk’ in brand en volledig op zijn kop! Iedereen is in de ban van de Corona-crisis, mede door alle gevaren voor de volksgezondheid en de wereldwijde economie. Ieder land treft hiervoor de nodige maatregelen om de gevolgen en het aantal dodelijke slachtoffers te beperken. In deze blog lees je alle ins en outs over de transportwereld die is bevangen door COVID-19.

Sinds een ruime week is Nederland aan het ‘hamsteren’ geslagen, dat waarschijnlijk nu al hét woord is van 2020. De supermarkten en winkels werden door vele consumenten letterlijk leeg geplunderd. Sindsdien staat er nóg meer druk op de schouders van de hardwerkende chauffeurs, die in deze crisistijd dagen maken van 15 uur en bijna nergens een sanitaire noodstop mogen maken of pauzeren op een locatie waar zij gaan laden en/of lossen. Iedereen is namelijk bang voor de verdere verspreiding van COVID-19. De chauffeurs zijn dus meer dan ooit de draaiende motor van de samenleving en zorgen dat iedere behoefte letterlijk gevuld kan worden. IVECO spreekt daarom graag de grote dankbaarheid uit naar alle mensen in de transportsector die elke dag hard werken om het transport en de levering van producten, goederen en materialen in Nederland en Europa te garanderen.

Wat houden de belangrijkste financiële ‘Corona-maatregelen’ nu concreet in voor de transportsector?

Maandagavond 16-03-2020 sprak premier Mark Rutte de Nederlandse bevolking live toe via de nationale televisie en radio. Tijdens zijn speech deed hij de belofte om ondernemers te steunen. De dag erna kwam hierop meteen een reactie door uitzonderlijke economische maatregelen. Hiermee beoogt het kabinet ook onze banen, inkomens te beschermen en de gevolgen (door de huidige Corona-crisis) te minimaliseren. Dit kwartaal gaan er al tientallen miljarden euro’s aan steun richting onder andere transportbedrijven. Waar gaat dit geld allemaal naar toe? Dit leggen we je graag even kort uit.

Wanneer een transportondernemer een omzetverlies verwacht van minimaal 20% kan hij bij het UWV een extra tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen voor een periode van drie maanden. Met de nieuwe regeling is er een compensatie van 90% (normaliter neemt de overheid 75% voor hun rekening), waardoor werkgevers minder hoeven te betalen en er zo weinig mogelijk verandert voor de werknemer. Daarnaast kunnen getroffen transportondernemers en zelfstandigen ook tijdelijk uitstel van belasting aanvragen, waardoor de vorderingen direct worden stopgezet. Deze regeling is geldig voor de inkomsten-, vennootschaps-, loon en omzetbelastingen (btw). Tevens is er ook extra gedacht aan de ZZP’ers in onder andere de transportsector, die door de huidige crisis in de problemen zijn gekomen. Zij kunnen een aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor hun levensonderhoud.

Het is bovendien ook makkelijker geworden voor bedrijven in de transportwereld om geld te lenen bij de bank. Het maximale leenbedrag per onderneming is tijdelijk verhoogd naar 150 miljoen Euro. Het minimaal vereiste bedrag per onderneming om te lenen is 1,5 miljoen Euro. Mocht je dus als transportonderneming in de problemen zijn gekomen door de Corona-crisis, dan kun je ook hierin rekenen op de financiële steun van de overheid.

tussenafbeelding-blog-1000x250

Welke problemen en oplossingen zijn er voor de chauffeur?

Alle landen in Europa hebben hun maatregelen genomen om de gevolgen van het Corona-virus in te dammen. Steeds meer landen hebben namelijk hun landsgrenzen gesloten, waar vaak alleen nog het internationale goederenvervoer is toegestaan. Hierdoor lopen internationale chauffeurs steeds vaker op tegen de enorme wachttijden aan de grens, waardoor de goederen met enige vertraging op locatie aankomen. Er zijn zelfs landen, zoals Hongarije, waarbij de landsgrenzen volledig zijn gesloten en dus ook voor goederenvervoer. Als chauffeur ben je dan genoodzaakt om een andere route te kiezen.

Zij lopen daarnaast ook nog tegen het probleem aan dat sinds zondagavond (15-03-2020) alle horecagelegenheden in Nederland gesloten zijn, dus ook alle truckstops en wegrestaurants. Toch zijn er steeds meer truckstops die een creatieve oplossing hebben bedacht om de chauffeurs tóch van een hapje en drankje te kunnen voorzien. Zo zijn er wegrestaurants die maaltijden bezorgen bij de vrachtwagen en/of juist een afhaaloptie aanbieden en hun sanitaire voorzieningen openstellen.

Door de ontstane situatie, in verband met de Corona-crisis, zijn chauffeurs genoodzaakt om twee keer zoveel als normaal naar de supermarkten/winkels te rijden om deze te bevoorraadden. Hierdoor komen de venstertijden onder de druk te staan. Daarom heeft ondernemersvereniging Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) de vraag neergelegd bij de gemeenten om de venstertijden voor het gebruik van vrachtauto’s in de binnenstad voorlopig buiten werking stellen. Lees hier het volledige persbericht.

Daarnaast staan de rij- en rusttijden flink onder druk, omdat chauffeurs bij een klant of distributiecentra niet zomaar bij een pand naar binnen mogen wandelen om te pauzeren. Zij zijn genoodzaakt om hun boterhammen in de cabine op te eten en kunnen bovendien geen gebruik maken van de sanitaire voorzieningen op locatie, omdat bedrijven deze sluiten voor externe mensen. In omliggende landen is de handhaving van de rij- en rusttijden al opgeschort. Zo is er in België besloten om de handhaving van de rij- en rusttijden (tijdelijk op te schorten) voor chauffeurs die betrokken zijn bij het vervoer van voeding, geneesmiddelen en andere levensnoodzakelijke middelen naar de winkels en apotheken.

In Nederland heeft Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) op 19-03-2020 enkele onderdelen van de regeling voor rij- en rusttijden tijdelijk versoepelt, met als doel om de bevoorrading van essentiële goederen niet in het geding te laten komen. Hierbij gaat het om een verhoging van de dagelijkse rijtijdlimiet van 9 naar 11 uur, de wekelijkse rijtijdlimiet gaat van 56 naar 60 uur en de tweewekelijkse totale rijtijdlimiet is verhoogd van 90 naar 96 uur. Bekijk het artikel op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.

IVECO helpt je graag verder op weg

IVECO helpt je graag verder op weg en neemt hierin de richtlijnen vanuit het RIVM in acht. Onze handelswijze is hier volledig op afgestemd en onze medewerkers zijn extra alert en werken volgens de aangescherpte richtlijnen ten aanzien van hygiëne en veiligheid. Zij zijn zich bewust van de risico’s en nemen extra maatregelen door vaak en goed handen te wassen en geen handen te schudden. In deze periode dragen we allemaal ons steentje bij! Kom ons bezoeken op onze social media kanalen en op https://www.iveco.com/netherlands/ waar we ons best blijven doen om je verder te helpen in deze heftige tijden!

Facebook // https://www.facebook.com/IvecoNederland/
Instagram // https://www.instagram.com/p/B91ykbNhn4j/
LinkedIn // https://www.linkedin.com/company/iveco-nls/

Meer lezen?