Milieuzones in Nederland

Milieu- en zero-emissiezones Nederland: Wat moet je weten?

13/03/2023
- laatst geüpdatet op 15/08/2024

De laatste jaren zijn er in Nederland verschillende milieuzones voor vrachtwagens en bedrijfswagens ingevoerd. Deze zones zorgen ervoor dat de luchtkwaliteit verbetert en dat de uitstoot van schadelijke stoffen vermindert. Door de zones in te stellen, is het voor voertuigen die te veel schadelijke stoffen uitstoten verboden om in deze zones te rijden. We leggen je uit wat de milieuzones zijn, voor welke voertuigen dit geldt, waar ze zijn en hoe je als bestuurder aan de juiste regels voldoet.

Waarom zijn de milieuzones ingevoerd?

Het is geen verrassing dat we allemaal wat liever moeten zijn voor Moeder Natuur. Je hoort in het nieuws regelmatig over klimaatdoelen, klimaatakkoorden en de klimaatplannen die worden gemaakt. Deze afspraken worden gemaakt om er samen voor te zorgen dat we in Nederland beter met de natuur omgaan. Daarom zijn in 2007 de eerste milieuzones ingevoerd en worden in 2025 de eerste zero-emissiezones ingevoerd.

Wat zijn milieuzones?

Milieuzones zijn gebieden in een stedelijke omgeving waar het verboden is om met vervuilende voertuigen te rijden. Door de vervuilende wagens een verbod op te leggen, willen de gemeenten de CO2-uitstoot in de stad verlagen.

In de milieuzones zijn de Euronormen geldig, deze geven aan welke emissieklasses zijn toegestaan in de zone. De emissieklasse wordt bepaald aan de hand van de uitstoot van het voertuig. Hierbij geldt vaak: hoe ouder het voertuig, hoe lager de emissieklasse. Als een voertuig aan de Euro 3-norm voldoet, dan valt dit voertuig ook in emissieklasse 3. Tegenwoordig geldt voor vrachtwagens een milieuzone waar ze alleen met een emissieklasse 6 in mogen rijden.

Welke voertuigen vallen onder de milieuzones?

Voor vrachtwagens en bedrijfswagens gelden verschillende milieuzones. In milieuzones waar vrachtwagens mogen rijden, rijd je met een bedrijfswagen vaak ook.  Andersom geldt dit niet. Wanneer je een vrachtwagen op diesel rijdt, moet je extra opletten. Tegenwoordig mogen alleen dieselvrachtwagens met emissieklasse 6 de milieuzone voor vrachtwagens inrijden.

Hier vind je de milieuzones

Momenteel gelden er voor bedrijfswagens milieuzones in vier verschillende steden:

  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Den Haag
  • Utrecht

Voor dieselvrachtwagens gelden er in 15 verschillende gemeenten een milieuzone:

  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Breda
  • Delft
  • Den Haag
  • Eindhoven
  • Haarlem
  • Leiden
  • Maastricht
  • Maasvlakte Rotterdam
  • Rijswijk
  • Rotterdam
  • ’s-Hertogenbosch
  • Tilburg
  • Utrecht

Ga je toch in een milieuzone rijden terwijl je daar niet mag komen, dan riskeer je een boete. Voor bedrijfswagens is dat € 100,- en voor een vrachtwagen betaal je € 250,-, exclusief de administratiekosten. Zorg er daarom voor dat je zeker weet waar je wel en niet mag rijden.

Zero-emissiezones vanaf 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten ook zero-emissiezones (ZE-zones) vastleggen. In deze zones mag je met een bedrijfswagen of vrachtauto geen schadelijke stoffen uitstoten. Wagens die wel in deze zones mogen, rijden op waterstof of elektriciteit.

Toegangsregels vrachtwagens

Afhankelijk van de leeftijd van de trekker of bakwagen mag je wel of niet een ZE-zone in. De leeftijd van de wagen wordt bepaald aan de hand van de Datum Eerste Toelating, ofwel DET. De DET vind je op je kentekenbewijs.

  • - Emissieklasse 6-opleggers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2017), hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
  • - Emissieklasse 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (DET vanaf januari 2020), hebben tot januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
  • - Emissieklasse 6-bakwagens met een DET tussen 1 januari 2017 en 31 december 2019 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones. Deze voertuigen krijgen automatisch een ontheffing voor alle ZE-zones en vallen daarom niet onder de overgangsregeling.

Let op!
Emissieklasse 6-vrachtwagens die ouder zijn dan de bovenstaande leeftijden, hebben vanaf 1 januari 2025 geen toegang meer tot de ZE-zones.  Alle nieuwe vrachtwagens (DET vanaf 1 januari 2025) moeten een zero-emissie-aandrijving hebben om toegang te krijgen tot de ZE-zones.

Toegangsregels bedrijfswagens

Ook voor bedrijfswagens gelden toegangsregels in de zero-emissiezones. We leggen ze voor je uit:

  • - Alle bedrijfswagens met een DET vanaf 1 januari 2025 moeten zero-emissie-aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen.
  • - Bedrijfswagens met emissieklasse 4 of lager hebben geen toegang tot de ZE-zones.
  • - Bedrijfswagens met emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones.
  • - Bedrijfswagens met emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.

Controleer de toegang van je bedrijfs- of vrachtwagen

Er zijn een heleboel regels waaraan jouw bedrijfs- of vrachtwagen moet voldoen. Om zeker te weten dat je de zero-emissiezones in mag rijden, doe je een kentekencheck op: Home - Op weg naar ZES. Zo weet je zeker waar je wel en niet mag rijden.

Vrachtwagenheffing vanaf 2026

Vanaf 2026 wordt er een vrachtwagenheffing ingevoerd. Als vrachtwagenchauffeur betaal je per gereden kilometer voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen, maar ook op verschillende N-wegen en gemeentelijke wegen betaal je deze heffing.

Het uiteindelijke tarief wordt bepaald door onder andere de milieu-eigenschappen en gewichtsklasse van de vrachtwagen. Hoe lichter en schoner de wagen, hoe lager het tarief is. De opbrengst van deze heffing wordt, in overleg met de vervoerssector, teruggesluisd naar de sector. Zo wordt de opbrengst ingezet voor verduurzaming of om ondernemers te ondersteunen bij de aanschaf van elektrische- of waterstoftrucks.

Dit zijn de subsidies waar je gebruik van maakt

Om het makkelijker en aantrekkelijker te maken, zijn er verschillende subsidies waar je gebruik van kunt maken. Zo bestaat er de SEBA-subsidie, hiermee krijg je maximaal € 5.000 korting op een emissieloze bedrijfsauto. Deze subsidie vraag je aan tot en met 31 december 2024.

Ook heb je mogelijk recht op de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZet). Deze subsidie bestaat uit een bijdrage voor de meerkosten van de emissieloze vrachtauto. Het subsidiebedrag dat je ontvangt, is afhankelijk van het type vrachtauto. Zo tellen de verkoopprijs en het type organisatie waarvoor de auto wordt gekocht mee in het uiteindelijke bedrag. Deze subsidie is aan te vragen tot 8 oktober 2024.

De toekomst van milieuzones

Vanaf 2025 worden de regels voor de milieuzones strenger; veel steden voeren dan een zero-emissiezone in. Je bedrijfswagen mag dan geen uitstootgassen meer uitstoten; alleen elektrische bedrijfswagens mogen daarom de ZE-zones in.

Deze zones worden ingevoerd om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Ook worden er dankzij deze zones minder schadelijke stoffen uitgestoten. Om boetes te voorkomen is het belangrijk om te weten welke emissieklasse jouw voertuig heeft.

Met de nieuwste IVECO mag je alle ZE-zones in

Om moeilijkheden te voorkomen, investeer je nu in een nieuwe elektrische bedrijfswagen. Daarmee weet je zeker dat je alle ZE-zones in mag. Tot 31 december 2024 vraag je hiervoor ook nog subsidie aan bij de overheid. Heb je liever geen elektrische bedrijfswagen? Kies dan voor een wagen met emissieklasse 6. Wanneer je de auto voor het einde van het jaar laat registreren, dan heb je tot 1 januari 2028 nog toegang tot de ZE-zones. Bekijk hier onze huidige voorraad.

Meer lezen?