Vast in het zand? Verleden tijd met hydrostatische voorwielaandrijving!

7/03/2018

Het komt regelmatig voor: even een container of afzetbak op een locatie afleveren, waar net geen verharde ondergrond ligt. Of een lading zand/grind kiepen op een onverhard pad vlak na een stevige regenbui. Nadat de lading gelost is heeft het voertuig minder druk op de achteras, waardoor er gripverlies ontstaat en vervolgens komt het voertuig vast te zitten. Altijd onverwachts en precies op die momenten dat tijd kostbaar is.

95% op het asfalt

Elke transportondernemer hoort het wel eens van zijn chauffeurs: “Niet weer naar die locatie om te lossen…” Of “Daar hebben ze me vorige keer uit de klei kunnen trekken.” Vooral op bouwplaatsen en agrarische laad- en loslocaties komt het regelmatig voor dat er een vrachtwagencombinatie moeite heeft om na het lossen, met minder asdruk, de plaats weer te verlaten.

De voertuigen die worden ingezet bij deze werkzaamheden rijden 95% van de totale kilometers op het asfalt, waardoor in de meeste gevallen voor een “simpele” 4x2 trekker gekozen wordt. Logisch: een trekker met conventionele voorwielaandrijving is een onrendabele investering en een bakwagen met meerdere aangedreven assen biedt niet de gewenste flexibiliteit met verschillende opleggers.

Hydrodrive.jpg

Hydrostatische aandrijving van de voorwielen

Een ideale oplossing voor voertuigen die slechts een klein percentage van de kilometers naast het asfalt rijden is in- en uitschakelbare hydrostatische voorwielaandrijving. Maar hoe werkt zoiets dan precies?

De werking van hydrostatische aandrijving is natuurkundig: De wet van Pascal. Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten. Praktisch: Door middels een kleine zuiger druk in het hydraulisch systeem te zetten komt een grote zuiger in beweging. Deze grote zuiger maakt een kleinere uitslag, maar heeft een hoger koppel vanwege het grotere oppervlak. Meerdere van deze zuiger-paren gecombineerd in een systeem maken een hydromotor, die voor veel verschillende industriële toepassingen worden gebruikt zoals bouwmachines en zwenksystemen van kranen.

Niet snel, wel ontzettend sterk636449578779643817.jpg

Een hydromotor is niet ontwikkeld om hoge snelheden te halen. De grote kracht van dit type aandrijving is het koppel, precies wat nodig is wanneer een vrachtwagen vast komt te zitten! De wielen moeten niet snel, maar langzaam en met veel kracht draaien om de truck los te krijgen. De hydrostatische voorwielaandrijving is op een IVECO Stralis X-Way beschikbaar bij snelheden tot 24 kilometer per uur.

Verschillende systemen

Hydrostatische voorwielaandrijving kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Met name de aandrijving van de hydrauliekpomp, die de druk op de hydrauliekolie van de hydromotor regelt, kan verschillen.

  • Elektrische aandrijving: Een hydrauliekpomp kan elektrisch worden aangedreven. Dit is echter op trucks geen geschikte toepassing vanwege het gewicht van een elektromotor met accu’s en de beperkte ruimte aan het chassis.
  • Aandrijving door middel van een versnellingsbak-PTO: De aftak-as op de versnellingsbak van de vrachtwagen zorgt voor de aandrijving van de hydrauliekpomp. Dit betekent dat de PTO & hydrauliekpomp werken (uiteraard mits ingeschakeld) als de versnellingsbak in beweging is.
  • Aandrijving door middel van een motor-PTO: De power-take-off op de motor drijft de hydrauliekpomp aan. De motor moet dus draaien om de voorwielen van tractie te kunnen voorzien.

Waarom passen verschillende truckfabrikanten verschillende systemen toe?

Elke truckfabrikant heeft zijn eigen visie en leveranciers van systemen als hydrostatische voorwielaandrijving. Degene die met de truck uiteindelijk de weg op gaat (en van de weg af om te laden en lossen), zal de keuze voor een bepaald systeem moeten maken.

IVECO past op de Stralis X-Way een hydrostatische voorwielaandrijving(Hi-Traction) toe waarvan de hydrauliekpomp wordt aangedreven door een motor-PTO. Het grote voordeel hiervan is dat het systeem al ingeschakeld kan worden vóórdat de chauffeur met zijn combinatie het ruige terrein ingaat. Wanneer de truck onder 24 kilometer per uur komt, wordt het systeem automatisch ingeschakeld en zorgt de tractie op de voorwielen dat de chauffeur zonder problemen zijn laad-/loslocatie bereikt!

Indien de hydrauliekpomp wordt aangedreven door een versnellingsbak-PTO, kan de hydrostatische voorwielaandrijving pas worden ingeschakeld wanneer het voertuig stil staat of al vast is komen te zitten. Uiteraard wil je deze situatie zien te voorkomen.

Poclain, fabrikant van de Hi-Traction hydrostatische voorwielaandrijving op de Stralis X-Way maakt de toepassing en werking van het systeem zichtbaar in onderstaande video!

 

 

Iveco Stralis x-way Brochure

Meer lezen?