Elektrisch rijden rijbwijs C1

Rijbewijsvereisten voor elektrische bedrijfswagens

19/03/2025

Elektrische bestelwagens zijn doorgaans zwaarder dan hun diesel- of benzinevarianten, voornamelijk door het gewicht van de batterijen. Dit extra gewicht kan invloed hebben op het type rijbewijs dat nodig is om ze te besturen.

Rijbewijs B en elektrische bestelwagens

Met een standaard rijbewijs B mag je voertuigen besturen met een maximale toegestane massa tot 3.500 kg. Omdat elektrische bestelwagens door hun accupakket vaak dit gewicht overschrijden, heeft de Europese Unie een vrijstelling ingesteld. Hierdoor mogen bestuurders met een rijbewijs B elektrische bestelwagens tot 4.250 kg besturen, mits het extra gewicht uitsluitend wordt veroorzaakt door de batterijen. Deze vrijstelling werd oorspronkelijk tijdelijk ingevoerd om de overstap naar emissievrije voertuigen makkelijker te maken. Inmiddels is deze regeling verlengd en blijft deze gelden tot 1 juli 2025.

Rijbewijs C1 voor zwaardere voertuigen

Voor voertuigen met een gewicht tussen 3.500 kg en 7.500 kg is een C1-rijbewijs vereist. Dit geldt bijvoorbeeld voor grotere bedrijfswagens of lichte vrachtwagens. Ondernemers en wagenparkbeheerders kiezen soms voor een C1-rijbewijs als hun voertuigen structureel boven de vrijstellingsgrens van 4.250 kg uitkomen.

Toekomstige veranderingen:  Verplichte cursus per 1 juli 2025

Hoewel het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eraan werkt om het per 1 juli 2025 mogelijk te houden om duurzame voertuigen tot en met 4.250 kilogram te besturen met een ‘gewoon’ autorijbewijs (B), is iedere bestuurder verplicht een cursus te volgen om gebruik te blijven maken van de regeling. Dit betekent dat bestuurders met een rijbewijs B ook na 1 juli 2025 elektrische bestelwagens tot 4.250 kg blijven besturen, mits zij de cursus hebben gevolgd.

De cursus bestaat uit zowel theorie- als praktijkonderdelen, gericht op:

  • De rijtechnieken en wegligging van zwaardere elektrische voertuigen
  • Verkeersregels voor vrachtwagens
  • Veiligheid en noodprocedures (zoals omgaan met batterijbranden)
  • Energieverbruik en efficiënt rijgedrag

Het exacte cursusformat en de manier waarop deze wordt afgenomen (bijvoorbeeld via rijscholen of online modules) moeten nog worden uitgewerkt door de overheid.

Gedoogsituatie

Momenteel geldt er een gedoogsituatie waardoor bestuurders met een rijbewijs B hun elektrische bedrijfsvoertuigen tussen 3.500 en 4.250 kg mogen besturen en vrijgesteld zijn van tachograafverplichtingen. Deze gedoogregeling blijft van kracht tot 1 juli 2025, waarna de nieuwe wettelijke regels in werking treden.

Tachograafvrijstelling

Naast de rijbewijsregeling geldt er ook een vrijstelling van de tachograafplicht voor elektrische bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximummassa tussen 3.501 kg en 4.250 kg. Deze vrijstelling is alleen van toepassing binnen een straal van 100 kilometer van het vestigingsadres van het voertuig.

Om ervoor te zorgen dat bestuurders alsnog voldoende rust nemen, is er een convenant opgesteld waarin wordt afgesproken dat de arbeidstijden digitaal, niet-fraudegevoelig en tijdens de rit controleerbaar worden bijgehouden in het voertuig. Dit zorgt ervoor dat de veiligheid op de weg en de arbeidsomstandigheden van de bestuurders bewaakt blijven.

De werking van deze tachograafvrijstelling zal na een jaar worden geëvalueerd. Indien blijkt dat de vrijstelling negatieve effecten heeft op de verkeersveiligheid of de arbeidsomstandigheden van bestuurders, kan dit leiden tot het intrekken van de regeling.

Meer lezen?