De lat voor het wegvervoer in Nederland wordt de komende jaren erg hoog gelegd. De sector staat namelijk voor heel wat uitdagingen, met energiezuinigheid als absolute nummer één.
De vrachtwagen van de toekomst is energiezuinig
In en rond steden zien we naast personenvervoer ook het goederenvervoer exponentieel toenemen. Een trend die we in de nabije toekomst nog niet meteen zien veranderen. Uit studies is gebleken dat zo’n 90% van alle goederen in Europa wordt vervoerd met trucks en bestelwagens. We kunnen dus stellen dat wegvervoer de ruggengraat van onze economie vormt. Maar al die motoren vervuilen de luchtkwaliteit, met als rechtstreeks gevolg dat heel wat steden vervuilende (en lawaaierige) vrachtwagens gaan verbannen.
Jaar na jaar zien we de emissienormen strenger worden. De huidige maatstaaf is alweer de Euro-6 normering voor bestelwagens en de Euro-VI norm voor zware trucks. Vrachtwagenbouwers, zoals IVECO, worden op deze manier verplicht om innovatieve (alternatieve) aandrijflijnen te ontwikkelen en om aan oplossingen te werken om brandstofverbruik en CO2-uitstoot te drukken. Uiteraard zonder aan laadvermogen, prestaties of veiligheid in te boeten.
Het stedelijk vervoer past zich snel aan. Steeds vaker zien we vuilniswagens en andere dienstvoertuigen die rijden op CNG in het straatbeeld verschijnen. CNG of compressed natural gas (aardgas of biogas) heeft een CO2-uitstoot die zo’n 25% lager ligt dan die van dieselmotoren. De kostprijs van aardgas ligt ook een stuk lager en CNG-motoren stoten tot 95% minder fijn stof uit dan dieselmotoren.
De ontwikkeling van het gasdistributienet gaat razendsnel over heel Europa. Tankstations voor aardgas schieten als paddenstoelen uit de grond. De Europese autoriteiten willen tegen 2025 een gasdistributienet met een onderlinge afstand tussen de tankstations van niet meer dan 150km voor CNG en 400km voor LNG (liquid natural gas, vloeibaar aardgas). Aardgas is klaar voor de doorbraak. Bent u er ook al klaar voor?
Andere alternatieven zijn de hybride of 100% elektrische voertuigen waarvan zowel de autonomie als de laadsnelheid snel stijgt. De IVECO Daily Electric heeft een actieradius tot 280km en het opladen duurt slechts een paar uur.
Veiligheid met de focus op voorkomen
Elektronische hulpsystemen zijn niet meer weg te denken in zowel personenwagens als vrachtwagens. Ontwikkelingen zoals stabiliteitscontrole en allerlei waarschuwingssystemen worden heel vaak al standaard geïmplementeerd en zullen voor nieuwe trucks in de (nabije) toekomst ook steeds meer verplicht worden door de Europese Unie. Dit is reeds het geval met sytemen als LDWS (Lane Departure Warning System) en Forward Collision Warning.
Vrachtwagens worden meer en meer uitgerust met sensoren, camera’s en communicatiesystemen. Trucks zullen ook onderling veel meer (en beter) met elkaar communiceren. Denken we iets meer op lange termijn, dan zien we onze trucks rechtstreeks communiceren met klanten, planners van transportbedrijven en zelfs met de weginfrastructuur. Wie weet is een toekomst met zelfstandig rijdende vrachtwagens niet meer zo ver af. De eerste tests zijn al achter de rug en vrachtwagenbouwers kijken naar overheden om zelfrijdende voertuigen in de praktijk mogelijk te maken.
Tot die tijd worden u en uw lading in een nieuwe IVECO beschermt door gloednieuwe rijhulpsystemen zoals:
- Het Lane departure warning system (LDWS): de bestuurder wordt gewaarschuwt als het voertuig ongewenst de rijstrook verlaat. Dankzij een achter de voorruit gemonteerde camera kan het systeem de wegmarkeringen herkennen en er klinkt een alarm als het voertuig van rijstrook wisselt zonder inschakeling van de richtingaanwijzers.
- Het Advanced Emergency Braking System (AEBS): het system meet de afstand tot het voorliggende voertuig en berekent de tijd tot een mogelijke botsing. Een dubbel waarschuwingssysteem wordt geactiveerd voordat vervolgens de remmen worden ingeschakeld om een botsing te verkomen of de impact sterk te verminderen.
- De Adaptive Cruise Control (ACC): de snelheid van uw voertuig wordt geregeld door de afstand ten opzichte van het voorliggende voertuig te handhaven. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de AEBS-radar met een bereik van 120m, om automatisch in werking te treden.
De vrachtwagenchauffeur van de toekomst
Het beroep van vrachtwagenchauffeur wordt gezien als transitieberoep, maar zal ondanks de zelfrijdende technologiën nooit overbodig worden. Het takenpakket van een vrachtwagenchauffeur en de vereiste competenties zullen gegarandeerd wel evolueren, maar het beroep zal daardoor zeker niet minder interessant worden.