Ciao! Wij zijn Erik (32) en Lisa (32), samen met onze IVECO Daily Fred (20) reizen we al twee jaar door Europa en gaan we op zoek naar de mooiste plekjes. In het vorige blog reden we via Kosovo, Servië en Bosnië-Herzegovina terug naar Nederland voor de omstreden Apk-keuring. Gaat Fred een nieuw levensjaar krijgen en kunnen wij onze reis naar Scandinavië voortzetten? Je leest het in dit blog.
Apk-keuring
Nadat we Fred in Armenië uit de winterstalling hebben gehaald en de ruim 5.500 (!) kilometer terug naar Nederland zijn gereden voor de verplichte Apk-keuring, is het nu dan eindelijk zo ver. Komt Fred nog een jaar door de keuring heen? We weten dat er een paar aandachtspuntjes zijn, waar onze oude garage altijd een creatieve oplossing voor had, maar hoe denken ze daar bij onze nieuwe garage over?
Zo hebben we een bijrijdersstoel die op een draaiplateau is gezet en niet meer volledig gefixeerd kan worden en ontbreekt er een derde remlicht, wat inmiddels verplicht is voor campers. Gelukkig hoeven we niet lang in spanning te zitten en krijgen we 24 uur voor het verstrijken van onze APK een belletje van onze garage. Het is gelukt. Ze hebben een nieuw remlicht geïnstalleerd en tevens een oplossing bedacht om de bijrijdersstoel te kunnen fixeren, zodat dit ook voor toekomstige Apk-keuringen geen issue meer is. Wat een opluchting.
Scandinavië
Dat betekent dat we groen licht hebben om deze zomer Scandinavië te gaan ontdekken en plaatsen we onze reisplannen voor Iran definitief in de koelkast. We hebben ons Carnet de Passage dan ook voorlopig niet meer nodig en sturen deze terug naar de Duitse ADAC, zodat we het (enorme) borgbedrag weer terugkrijgen (binnen 3 weken stond het volledige borgbedrag weer op onze rekening).
Zonder een vastomlijnd plan reizen we op Eriks verjaardag alvast naar Hamburg, waar we op zoek gaan naar de voordeligste manier om naar Zweden en Noorwegen te reizen. De prijzen van de ferry’s zijn in het hoogseizoen skyhigh en door de enorme populariteit voor vakanties dichtbij huis zijn er ook geen last minute deals te vinden. Zelfs met de hoge dieselprijzen is het rijden voordeliger, inclusief de dure Grote Beltbrug (€35) in Denemarken en de Sontbrug (€65) van Kopenhagen naar Malmö.
We hebben hierbij nog enorm geluk dat we slechts 5.85 meter zijn, want campers van 6.00 meter of langer betalen hier 2,5x zoveel! Het geld dat we besparen kunnen we mooi spenderen tijdens een bezoek aan Kopenhagen, wat een geweldige stad. We worden opnieuw flink teleurgesteld door de kleine zeemeermin, maar de dagelijkse gratis toegankelijke festivals in de stad, maken dit meer dan goed. We kunnen Fred naast het treinstation net buiten het centrum parkeren op de rand van de milieuzone. Ideaal. Behalve als je een afslag mist waardoor je alsnog door de milieuzone rijdt, oeps…
Zweden
Eenmaal aangekomen in Zweden rijden we eerst naar het zuidelijke Skanör waar je de mooiste stranden van Zweden kunt vinden. Dit blijkt al snel dezelfde aantrekkingskracht te hebben voor de Zweden, als dat de Nederlandse stranden hebben op de Duitsers. Elke parkeerplaats is overvol en we sluiten netjes achteraan de files die er staan op weg naar de stranden. Gelukkig lijkt iedereen naar dezelfde stranden te gaan, waardoor wij dit strand voor onszelf lijken te hebben, waarbij we stijl achterover staan van het blauwe en heldere water en het witte zand. Dit Zweden kennen wij nog niet, wow!
Göteborg
We verlaten de Zweedse stranden en rijden door naar Göteborg, waar we de gratis (!) ferry kunnen pakken naar de verschillende eilanden voor de kust. Hier genieten we enorm van de iconische plaatjes van de gekleurde havens, voordat we de volgende ochtend Fred parkeren in het centrum van Göteborg voor een heuse stedentrip. Dat blijft toch een voordeel van zo’n betrekkelijke kleine bus, dat je vaak gebruik kunt maken van de reguliere parkeervakken, ook in de grote en drukke steden.
Noorwegen
Na Göteborg is het nu dan echt tijd om door te rijden naar het ruige Noorwegen. We kunnen niet wachten om af te zien tijdens de verschillende iconische hikes in Noorwegen, waaronder de Preikestolen en de Trolltunga. We rijden vanaf Oslo direct door richting Kjerag over de Borsaevegen, een onvoorstelbaar mooie weg, langs meren en strandjes, waarbij we Fred overal kunnen parkeren om te overnachten, hoe gaaf.
Het laatste stuk richting Kjerag, rijden we over de Lyseveien en de Fv500, waar we in een unieke en adembenemende omgeving terecht komen. De smalle wegen slingeren tussen de bergen, waarbij je regelmatig flink op de rem moet om langs tegenliggers te manoeuvreren, of om schapen te ontwijken.
Kjeragbolten
We sluiten dit blog af met onze eerste échte hike in Noorwegen, de Kjeragbolten. Je hebt vast het iconische plaatje wel eens gezien van een rotsblok dat tussen 2 rotsen is geklemd, met daarbovenop een trots zwaaiende avonturier. Wij konden het natuurlijk niet laten en zijn zwaar onder de indruk van deze te gekke hike. Steile rotswanden die je met behulp van ijzeren kettingen moet beklimmen, waanzinnige uitzichten en als klapper op de vuurpijl, dé rots op de top. Al was dat toch spannender dan we vooraf hadden ingeschat, dus behalve deze middelmatige poging, hebben wij vooral enorm genoten van de hike ernaartoe en kunnen we deze hike iedereen aanraden.
Volgende keer
In het volgende blog gaan we verder op avontuur in Noorwegen, rijden we langs indrukwekkende watervallen, crashen we onze drone, is de zomer in Noorwegen ver te zoeken en worden we ondergedompeld in de Noorse gebruiken tijdens een familiebezoek.
Wil je meer zien van onze avonturen? Check dan vooral onze website en Instagram voor meer nieuws en foto’s.