Elektrisch rijden blogpost

Toegang tot zero-emissiezones behouden dankzij elektrisch rijden

5/02/2025

Elektrisch rijden is goed voor het milieu, maar hoe goed is het voor jou als ondernemer? De overheid biedt verschillende subsidies, regelingen en er geldt een lagere bijtellingspercentage om de overstap aantrekkelijk te maken. In deze blog vertellen we je alles over de voordelen en nadelen van overstappen op elektrisch rijden.

De eerste gemeentes met zero-emissiezones

Rijd je veel in de stad? Dan ben je misschien al wel bekend met de zero-emissiezones. In Nederland zijn er nu al 14 gemeenten die de zones hebben ingevoerd en 16 anderen gemeenten hebben het besluit tot invoering genomen of er onderzoek naar gedaan. De gemeenten die nu al zero-emissiezones hebben zijn: Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle.

Zero-emissiezones

Uitstootvrije zones, dat is het doel van de zero-emissiezones (ZE). In totaal voeren 29 gemeenten in Nederland een ZE-zone in. Vanaf 1 januari 2025 ben je in de eerder genoemde gemeenten al niet meer welkom met je bestelbus of bakwagen op diesel, lpg of benzine.

Om ervoor te zorgen dat je genoeg tijd hebt om ander vervoer te regelen is er een overgangsregeling. Dankzij deze regeling mag je met je diesel, lpg of benzine bedrijfswagen nog wat langer de ZE-zone in.

Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB, waarschuwt ondernemers: “Als je een nieuwe bestelbus aanschaft is de komst van zero-emissiezones belangrijke informatie. Al is het maar zodat je de restwaarde kunt inschatten van die goedkopere dieselbus die je ook kunt kopen. Vanaf 2025 wil niemand in en rond steden met zero-emissiezones die nog kopen." Rijd je veel in of om de stad, dan kan het een goed idee zijn om je bedrijfswagen in te ruilen voor een elektrische variant.

 

Subsidies en regelingen

Om jou als ondernemer te helpen, heeft de overheid verschillende regelingen opgesteld. Zo heb je de MIA, VAMIL subsidie en een speciale regeling voor de bijtelling. Hieronder leggen we ze aan je uit.

MIA en VAMIL subsidie

Wanneer je een elektrische bedrijfsauto gaat kopen of leasen, dan krijg je 45% investeringsaftrek met de milieu-investeringsaftrek (MIA). Daarnaast mag je ook in een willekeurig jaar een willekeurig percentage van je investeringskosten afschrijven dankzij de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

Bijtelling zakelijk elektrische auto

Maak je in je bedrijfswagen ook privé kilometers? Dan heb je in 2025 een verlaagde bijtelling van 17%. Het maximale bedrag is € 30.000 van de catalogusprijs. Alles boven dit bedrag betaal je de volledige bijtelling van 22%. Het voordelige bijtellingspercentage van 17% blijft 5 jaar gelden nadat je de auto in gebruik hebt genomen.

 

De kracht van elektrisch rijden

Een groot voordeel van elektrisch rijden is dat je meteen het maximale koppel hebt. Alle kracht van de motor is meteen aanwezig en hoeft, zoals bijvoorbeeld bij een dieselauto niet te worden opgebouwd door toeren. Om met een dieselauto de motor maximaal te benutten moeten we op- en afschakelen om het toerental tussen de 1500 en 2000 te houden. Bij een elektromotor heb je direct de maximale koppel beschikbaar. In een aantal gevallen kan deze kracht grote voordelen hebben, als je wilt invoegen of inhalen op de snelweg bijvoorbeeld.

Stil en soepel rijden

Elektrische voertuigen zijn zo goed als stil tijdens het rijden. Dit komt omdat ze geen verbrandingsmotor hebben, wat zorgt voor een rustige en comfortabele rijervaring. Vanuit veiligheidsoverwegingen is er bepaald dat elektrische auto’s onder de 20 km/h een kunstmatig geluid moeten maken. Zo horen passerende voetgangers en fietsers je alsnog aan komen rijden.

Onderhoud

Meestal zitten elektrische auto’s makkelijker in elkaar dan traditionele dieselauto’s. Dit komt doordat de aandrijving uit veel minder bewegende delen bestaat. Hierdoor is er minder slijtage en dus onderhoud nodig, dat zorgt er weer voor dat de bedrijfsauto in de onderhoudskosten laag ligt.

Ook aan de remmen heb je minder onderhoud dan bij een traditionele bedrijfsauto. dankzij het regeneratief remmen. Bij de IVECO eDaily kunnen we instellen wat het remvermogen is op de elektromotor. Hierdoor rijd je geleidelijk en heb je slechts één pedaal nodig om gas te geven en te remmen. Naast dat de remblokken minder slijten heeft deze vorm van remmen een ander groot voordeel, je wekt door regeneratief te remmen namelijk energie op waarmee je weer extra kilometers kan rijden! Aan de banden heb je wel meer slijtage, dit komt doordat een elektrische auto zwaarder is dan een dieselvariant.

Elektrisch rijden blogpost3

BPM over bedrijfsauto’s met CO²-uitstoot

Sinds 1 januari 2025 betaal je over de aanschaf van bedrijfsauto’s die op diesel, lpg of benzine rijden belasting van personenauto’s en motorfietsen (BPM). Hoeveel je betaald hangt af van de CO²-uitstoot van de bedrijfsauto. Voor elektrische bedrijfsauto’s betaal je geen BPM.



Hoe kunnen wij je verder helpen?

Wil je je bestelauto vervangen? Je kunt nu nog profiteren van de bpm-vrijstelling op voertuigen met een verbrandingsmotor uit de voorraad. Bekijk hier de voorraad!

Meer lezen?