Alternatieve aandrijftechnieken winnen steeds meer terrein ten opzichte van diesel aangedreven voertuigen. Veel transporteurs en overheden hebben namelijk al reeds ingezien dat we gezamenlijk iets moeten doen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Duurzaam transport wordt in de komende jaren steeds belangrijker, omdat er onder andere zero-emissiezones op komst zijn. Lees hier nu meer over.
Mede door de introductie van een CO²-taks in Duitsland wordt de kilometerkostprijs van een LNG-truck steeds aantrekkelijker. Dit betekent vooralsnog dat de dieselprijs in Duitsland stijgt met circa 3 eurocent per liter. In de toekomst loopt deze prijsstijging verder op, waardoor de brandstofkosten ieder jaar verder zullen toenemen voor transporteurs met dieseltrucks. De kans is zeer aannemelijk dat meer landen in Europa besluiten om de ‘vervuiler’ te laten betalen voor de schadelijke stoffen die zij uitstoten. Met dit scenario moet je dus rekening houden, zodra je op het punt staat om een nieuwe langeafstandstrekker aan te schaffen.
Steeds meer opdrachtgevers verwachten ook dat je iets doet om jouw transportactiviteiten duurzamer in te richten. Diegene die hierop aanstuurt wordt hiervoor beloond. Zo kunnen Nederlandse bedrijven vanaf 1 januari 2021 reeds terugvallen op de subsidieregeling voor de aanschaf van (BIO)-LNG trucks. De prijs aan de pomp wordt voor hen hierdoor verlaagd met €18,7 cent per kilogram LNG. Daarnaast kunnen zij nog steeds bouwen op het MAUT-voordeel in Duitsland en hebben zij recht op een milieu-investeringsaftrek (MIA) tot wel 13,5%. Het is dus raadzaam om de aanschaf van een IVECO S-WAY NP in overweging te nemen, omdat je op een financieel verantwoorde manier rendabele kilometers kunt maken en de uitstoot van CO² weet te reduceren. Lees daarom nu alles over de IVECO S-WAY NP en waarom deze de truck van de toekomst is.
Door een lage TCO hebben al veel transportondernemers bewust gekozen voor een IVECO S-WAY Natural Power. Hiermee rapen zij alle Euro’s op die hun concullega met een dieseltruck laat liggen. Bovenal maken zij duurzamere kilometers, omdat een S-WAY NP op LNG 10% minder koolstofdioxiden uitstoot dan zijn dieselequivalent met een Euro VI Step D dieselmotor. Met een BIO-LNG aangedreven S-WAY kan de CO2 uitstoot verder omlaag geschroefd worden tot liefst 99%! Momenteel is al een CO² reductie realiseerbaar van 30% door een blend van fossiel LNG en BIO-LNG, waardoor je maximaal kunt inzetten op duurzamer transport.
Ben je na het lezen van deze blog getriggerd om de business case van een IVECO S-WAY NP te bekijken? Vraag dan nu vrijblijvend een adviesgesprek aan via deze link, zodat wij samen het break-even-point kunnen bepalen van jouw investering in een (BIO)-LNG truck. Klik op de onderstaande button, zodat je inzichtelijk krijgt wat jij kunt besparen per kilometer.