Vanaf medio 2026 geldt de vrachtwagenheffing in Nederland voor alle binnenlandse en buitenlandse voertuigen met een toegestane maximale massa (TTMM) van meer dan 3.500 kg. Dit omvat ook zware bestelwagens of klepbusjes die boven deze gewichtsdrempel vallen. In deze blog lees je wat er verandert, waarom deze heffing wordt ingevoerd, en vooral hoe jij je hier als transporteur goed op voorbereid.
De vrachtwagenheffing is een nieuwe regeling waarbij eigenaren van vrachtwagens boven de 3,5 ton (voertuigcategorie N2 en N3) per gereden kilometer gaan betalen. De heffing geldt op álle snelwegen, een flink aantal N-wegen en een selectie van gemeentelijke hoofdwegen, vooral rond steden. In totaal gaat het om ongeveer 3.000 kilometer aan tolwegen.
Deze maatregel geldt zowel voor Nederlandse als buitenlandse voertuigen en wordt gebaseerd op twee factoren: het gewicht van het voertuig en de CO₂-uitstootklasse.
Het doel van de vrachtwagenheffing is tweeledig. Enerzijds wil de overheid eerlijker laten betalen voor het gebruik van infrastructuur: wie meer rijdt en zwaarder is, betaalt meer. Anderzijds is het ook een prikkel tot verduurzaming. Hoe schoner je voertuig, hoe minder je betaalt per kilometer.
De opbrengsten van de heffing worden namelijk niet in de algemene begroting gestopt, maar direct teruggesluisd naar de transportsector, bijvoorbeeld in de vorm van subsidies voor elektrische en waterstoftrucks, innovatietrajecten en infrastructuur.
Met de komst van deze nieuwe kilometerheffing verdwijnen enkele bestaande regels en worden andere aangepast:
Afschaffing van het Eurovignet
Vanaf de invoering in 2026 hoef je geen Eurovignet meer te kopen voor Nederland. Let op: in landen als Luxemburg en Zweden blijft dit voorlopig nog verplicht.
Verlaging van de motorrijtuigenbelasting
De motorrijtuigenbelasting wordt drastisch aangepast:
Een belangrijk kostenaspect is de tariefdifferentiatie op basis van CO₂-uitstoot. Zo betaalt een vrachtwagen van meer dan 32 ton in CO₂-klasse 1 tot € 0,031 meer per kilometer dan een voertuig in klasse 3. Bij een jaarkilometrage van 80.000 km kan dat over zes jaar oplopen tot € 14.880 per voertuig.
Schone voertuigen worden dus flink beloond, wat investeren in verduurzaming financieel aantrekkelijk maakt.
De registratie en inning gebeuren via een GPS-onboard unit (OBU) in elk voertuig. Deze OBU moet werken via 5G-technologie, een keuze die Nederland onderscheidt van buurlanden als België of Duitsland. De gereden kilometers worden automatisch geregistreerd en gefactureerd via een toldienstaanbieder.
Je kunt kiezen tussen:
Op dit moment bereiden vier EETS-aanbieders zich voor op accreditatie; Toll4Europe en Telepass zijn het verst gevorderd.
De CO₂-emissieklasse wordt vastgesteld aan de hand van het Certificaat van Overeenstemming (CVO). Hierop staan belangrijke gegevens zoals de specifieke CO₂-uitstoot in gram per tonkilometer en de voertuiggroep. In combinatie met de datum van eerste toelating bepaalt dit de CO₂-klasse.
Belangrijk: de indeling geldt voor zes jaar. Daarna kan de klasse lager worden ingeschaald omdat de normen jaarlijks strenger worden. Een voertuig in klasse 3 vandaag, kan dus in klasse 2 vallen over zes jaar.
Zorg daarom dat je alle voertuiggegevens actueel en correct hebt, om onnodige kosten te voorkomen.
Bepaal van elk voertuig het gewicht en de CO₂-klasse. Zo krijg je direct inzicht in de toekomstige heffingskosten. Focus op de voertuigen met de hoogste jaarkilometrage; hier kun je het meeste besparen.
Zero-emissievoertuigen vallen in CO₂-klasse 5 en betalen dus het laagste tarief. Overweeg daarom de overstap naar elektrische of waterstoftrucks, zeker als je toch al bezig bent met vervanging van je wagenpark.
Maak een afweging tussen een hoofdaanbieder (alleen voor Nederland) of een commerciële EETS-aanbieder (voor meerdere landen). Dit is vooral van belang als je internationaal opereert.
De vrachtwagenheffing voelt misschien als een extra kostenpost, maar biedt ook kansen. Door slimme keuzes te maken – bijvoorbeeld in voertuigkeuze, routeplanning en samenwerkingen – kun je je kosten beheersen én bijdragen aan de verduurzaming van de sector.
Wil je weten hoe je bedrijf zich optimaal kan voorbereiden? Begin vandaag nog met het in kaart brengen van je wagenpark en stel een verduurzamingsplan op.