IVECO Blog Nederland | IVECO, drive the road of change

Kiezen voor een bestelbus of een lichte vrachtwagen?

Geschreven door IVECO | 23/03/2018

De keuze voor een nieuwe bedrijfswagen of lichte/zware vrachtwagen hangt af van de gemiddelde afstand per rit en de grootte van de gemiddelde lading. Begeef je jezelf nog in een grijze zone en weet je niet of je wilt inzetten op de flexibiliteit van bestelbusjes of juist eerder wilt kiezen voor de robuustheid en het laadvermogen van een truck? Dan kan het geen kwaad om deze blog grondig door te lezen.

De laatste jaren valt het op dat bedrijven bij het uitbreiden van hun wagenpark steeds minder voor het middensegment kiezen. Het aantal inschrijvingen van bestelbusjes (-3,5 ton) en grote trucks (+16 ton) stijgt, terwijl het aantal vrachtwagens tussen 3,5 en 16 ton een terugval kende. Een van de grootste oorzaken is het invoeren van milieu- of lage emissiezones. Een milieu zone is een gebied in een binnenstad waar de toegang voor vrachtwagens die te veel uitstof uitstoten beperkt is. Steeds vaker zien we ook dat sterk vervuilende auto's of bestelwagens onder dit verbod vallen. Alle personenauto's, lichte bedrijfswagens en vrachtwagens worden onderverdeeld in emissieniveaus of euronormen. Het doel van zulke milieu zones is om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.

Heel veel (oudere) trucks verliezen hun plaats in het straatbeeld van de stadscentra. Toch is er een innovatieve oplossing voor dit fenomeen! De IVECO Eurocargo is een lichte vrachtwagen die is ontworpen voor de stad. Het is daarnaast de enige Euro VI in zijn segment die één nabehandelingssysteem van uitlaatgassen toepast. Hij is bovendien dankzij zijn cabinebreedte, grote stuurhoek en kleine draaicirkel ideaal voor huis-aan-huis bezorging in- en rondom de stad.

Vereiste rijbewijzen

Je mag met een B-rijbewijs een auto besturen van maximaal 3.500 kg. Daaronder vallen ook bestelwagens en busjes. Voor het besturen van een personenbus met meer dan 8 zitplaatsen is een D-rijbewijs vereist. Is het motorvoertuig niet bedoeld voor personenvervoer en is hij zwaarder dan 3,5 ton? Dan moet de bestuurder in het bezit zijn van C of C1 rijbewijs. Deze regels voor personen die na 19-01-2013 hun rijbewijs hebben gehaald. Meer inzetten op bestelwagens in plaats van (lichte of zware) vrachtwagens kan voor bedrijven interessant zijn, omdat er voor het personeel minder vereisten zijn op het vlak van rijbewijzen. Hierdoor is het makkelijker om mensen te rekruteren en om medewerkers te vervangen die door onverwachte omstandigheden wegvallen.

Voertuig afstemmen op de lading

Bij de keuze voor een nieuwe bedrijfswagen of lichte vrachtwagen staat het te vervoeren product centraal. Je rijdt immers om iets van A naar B te brengen. Het is natuurlijk niet gunstig voor de exploitatie van jouw onderneming als je een grote bakwagen hebt en je maar zelden de complete laadruimte of het volledige laadvermogen benut. Wanneer je stukgoed op pallets vervoert, dan is de keuze voor een bepaald voertuig met de juiste afmetingen van de laadruimte van groot belang. Je wilt namelijk zo veel mogelijk pallets kunnen vervoeren zonder onbenutte laadruimte. Ook ondeelbare ladingen kunnen de keuze op een grotere vrachtwagen doen vallen. Vervoer je slechts sporadisch iets groots en kun je in 98% van de gevallen met een kleinere bestelwagen uit de voeten? Bespaar jezelf dan de investering en huur op dat moment een groter voertuig voor die ene lading. Een groter en zwaarder voertuig verbruikt immers niet alleen maar brandstof, maar ook meer onderhoudskosten en de financieringskosten zijn groter.

Hoe minder vrachtwagens op de baan, hoe meer bestelbusjes

Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te beseffen dat er meerdere bestelbusjes nodig zijn om dezelfde vracht te vervoeren dan een grote vrachtwagen. Hoe dan ook worden er steeds meer bestelbusjes gebruikt voor de leveringen aan huis. Los van het feit dat het bijzonder slecht zou zijn voor het milieu als grote vrachtwagens van deur tot deur zouden rijden, is het ook om praktische redenen gewoon niet mogelijk. Dat leger aan bestelbusjes komt de files op onze wegen echter ook niet ten goede. De snelle opkomst van online winkelen met het bijbehorende terugsturen van pakketjes is daar medeverantwoordelijk voor. 

Kort samengevat: de markt verandert in rap tempo. Bedrijven hebben tegenwoordig vaak meer baat bij kleinere busjes die flexibeler zijn en de totale CO2-uitstoot naar beneden kunnen halen, maar door het inzetten van meerdere kleinere bestelbusjes dragen zij ook meer bij tot het opstoppen van het verkeer in steden.

Is vrachtvervoer, groot of klein, een belangrijk onderdeel van jouw business en bestaat jouw vloot uit meerdere vrachtwagens? Dan is het eerder een kwestie van alle factoren tegen elkaar af te wegen en zien welke verhouding het beste voor jou werkt.