Vandaag de dag worden door autofabrikanten veel inspanningen geleverd om voertuigen steeds zuiniger te laten rijden en de impact op het milieu te minimaliseren. Europa neemt hierin een voortrekkersrol aan om via regelgeving, in de vorm van Euro-normen, de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken.
In 1992 is Europa gestart met het invoeren van de Euro-norm. Deze moest ervoor zorgen dat de uitstoot van schadelijke stoffen (HC, NOX, PM en CO) bij voertuigen sterk werd teruggedrongen. En mét succes want sinds de lancering van de eerste Euro-norm heeft Europa de schadelijke stoffen met maar liefst 80% teruggedrongen. Om deze positieve trend verder vorm te geven wordt om de X-aantal jaar deze regelgeving verder aangescherpt door een nieuwe normering te introduceren.
De laatste Euro-norm zag in 2014 het licht met als primair doel dieselvoertuigen even schoon te laten rijden als benzinevarianten. Concreet betekent dit dat nieuwe voertuigen op diesel niet meer dan 80 milligram per kilometer aan stikstofdioxide mogen uitstoten (bij een benzinevoertuig ligt dit nog steeds op 60 milligram per kilometer). Dit is een grote stap voorwaarts aangezien de vorige norm, Euro 5, een maximum van 180 milligram per kilometer voorschreef. Als gevolg van deze nieuwe normering zijn de dieselauto’s die sinds september 2015 verkocht worden een stuk zuiniger.
De Europese wetgeving voorziet een duidelijk onderscheid tussen het type bestelwagen om de juiste oplossing af te dwingen. Enerzijds hebben we de kleinere bestelwagens (tot 1.760 kg) en anderzijds de zwaardere types (+1.760 kg). Voor de lichte bedrijfswagens volstaat het om een budgetvriendelijke DPF (Diesel Particulate Filter) te integreren. Dit roetfilter vangt de roetdeeltjes op welke ontstaan bij de dieselverbranding. Bij zwaardere voertuigen is echter een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met AdBlue nodig. AdBlue is een vloeibare chemische oplossing die wordt geïnjecteerd om de NOX-uitstoot om te vormen tot water en stikstof en zo de NOX te neutraliseren.
Daarnaast wordt ook al een tijdje gebruik gemaakt van EGR (Exhaust Gas Recirculation) waarbij een deel van de uitlaatgassen uit de motor wordt teruggestuurd naar de inlaat van de motor. Hierdoor wordt er minder NOX gevormd. Tegenwoordig kiezen fabrikanten vaak voor een combinatie van EGR en SCR om zo aan de nieuwe standaarden te voldoen.
Dankzij de inspanningen van fabrikanten ligt het verbruik van een nieuw voertuig lager en kun je op jaarbasis een flinke som geld besparen. Ook bij IVECO wordt er sterk ingezet op de ontwikkeling van innovatieve motortechnologieën die aan deze nieuwe eisen tegemoetkomen. Zo kun je bij de Daily Blue Power van IVECO kiezen uit een aanbod van drie verschillende motoren met efficiëntie als uitgangspunt.
De eerste is een 2.3-liter F1A dieselmotor die SCR-technologie gebruikt. Door de toevoeging van Adblue in de SCR-katalysator worden schadelijke stoffen ontdaan en voldoet het voertuig al aan de normeringen uit 2020(RDE). Hierbij blijft het verbrandingsproces van de motor onveranderd waardoor je steeds kunt rekenen op al het vermogen en efficiëntie die je nodig hebt tegen lage bedrijfskosten.
Daarnaast is er de 3.0-liter F1C motor die op de groene CNG-technologie(aardgas) werkt. Deze (van oorsprong) dieselmotor is volledig aangepast om op CNG te rijden waardoor deze bestelwagen opmerkelijk schoon en zeer stil is tijdens gebruik. Dit biedt tal van voordelen in stedelijke gebieden met lage-emissiezones zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Dit zal in de toekomst ongetwijfeld verder uitbreiden.
De meest groene variant is de elektrische bestelwagen. De Daily Electric is een uniek voertuig met 100% emissievrije aandrijving en de breedste line-up in de industrie. Het hoogefficiënte accusysteem en het gebruik van een extra elektrisch systeem in combinatie met de volledig recyclebare accu's maken het een volledig duurzaam voertuig. Een actieradius van 200 kilometer en een maximaal laadvermogen van 5,6 ton maakt dit de ideale bestelwagen voor de stad. Voor meer informatie over emissieloos leveren kun je het blog lezen.
De toekomst ziet er in het algemeen vrij groen uit. Zeker met Europa die nauwgezet toekijkt op de toepassing van de normeringen. Ook fabrikanten blijven steeds innoveren om de impact op het milieu te minimaliseren en mee te bouwen aan een betere toekomst. Voor jou als ondernemer of bestuurder betekent het echter dat je mogelijk sneller het wagenpark moet vernieuwen vanwege milieuzones. IVECO probeert hierin te ondersteunen door voertuigen aan te bieden met een lange levensduur die voorbereid zijn op de meest strenge milieuregelingen.