HA'IL – De coureurs van Eurol Team De Rooy Iveco waren vandaag dicht bij een uniek podium. De Tsjech Ales Loprais verstoorde het 'Harskamp-feest' in Saoedi-Arabië. Mitchel van den Brink is na een sterke rit als tweede geëindigd in de vierde etappe van de Dakar Rally.
Equipes Eurol Team De Rooy Iveco tweede en vierde
Vader Martin van den Brink koerste naar het podium in de tweede Iveco Powerstar in de Eurol-kleuren. In de slotfase verhinderde Loprais dit unieke resultaat echter door de derde plaats over te nemen van 'Brink-senior'.
“We hebben veel geluk gehad”
Mitchel van den Brink, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol hadden in de slotfase geen gebrek aan “geluk”. Na de ongelukkige tweede etappe, waarin het trio vier keer lek reed, ging het vandaag de goede kant op. “We hebben veel geluk gehad. Acht kilometer voor de finish stopte de vrachtwagen er ineens mee en moesten we even wachten. Gelukkig startte de truck weer en reden we rustig naar de finish. De tweede plaats is geweldig.”
De getalenteerde coureur uit het Nederlandse dorp Harskamp had in de vierde etappe van de Dakar Rally nauwelijks problemen. “Slechts één keer verloren we wat tijd omdat we een duin niet op konden. We waren net Gert Huzink en Jaroslav Valtr gepasseerd en zaten pal achter Martin Macik. Maar toen passeerden ze ons weer. Na de neutralisatie haalden we ze weer in. Daarna verloren we nog een paar minuten om een waypoint te vinden.”
Bij Van den Brink junior overheerst echter tevredenheid. “Zeker als we zo kunnen blijven rijden, geeft dat vertrouwen. Als alles goed gaat, weten we dat we met de beste kunnen vechten. Daar zijn we echt blij mee.”
“Het Harskampzand”
Ook in de cabine van de Iveco Powerstar met nummer 506 heerste geluk. Martin van den Brink, Erik Kofman en Richard Mouw zagen de felbegeerde derde plaats door hun vingers glippen, maar dat mocht hun goede humeur niet drukken. “We zijn zeer tevreden”, zei de ervaren rallyrijder vlak na de “Ha'il – Ha'il lus”. Na 420 kilometer racen door het zand in het Midden-Oosten, klonk Martin zo blij als een kind dat in het zand heeft gespeeld. “Ja, we hebben een geweldige dag gehad. Het was een mooie, lange en zware special. Echt heel mooi met veel zand. Het voelde echt als een dagje knallen in de Harskamp, onze thuisstad. We bleven de hele dag rollen en de truck was fantastisch. De Iveco heeft het zwaar gehad, maar is technisch niet gesloopt. We staan nu tweede in het klassement. Dat laat zien dat alles mogelijk is in de Dakar Rally.
Daarmee verwees de oudste coureur in Team De Rooy naar zijn teamgenoot Janus van Kasteren. De snelle Brabantse coureur kwam op 15 kilometer van de finish tot stilstand. Hij eindigde daardoor als tiende in de etappe en verloor uiteindelijk 57,35 van ritwinnaar Macik.
Martin tweede, Mitchel zesde overall
De Tsjech is met grote stappen opgeklommen naar de vierde plaats in het algemeen klassement en heeft zijn eerdere achterstand goedgemaakt. In de tweede etappe verloor Macik 1 uur en 20 minuten. Zijn voorsprong op leider Ales Loprais in de Praga is nu 39 minuten en 37 seconden. Martin en zijn mannen Erik Kofman en Richard Mouw hebben een achterstand van 26m 11s. Janus van Kasteren zakte door de tegenslag van vandaag naar de vijfde plaats en heeft een achterstand van 58m41s. Mitchel vindt zijn crew van Eurol Team De Rooy Iveco terug op de zesde plaats overall. De achterstand van 2 uur 6 minuten en 31 seconden biedt echter nog voldoende perspectief voor de komende zware dagen.
Zware dag voor de boeg
Morgen start Mitchel de vijfde special als tweede. De klassementsproef zal 377 kilometer afleggen. Een andere lus rond de bivakplaats van Ha'il wacht op hen. In het centrum van de offroad-motorsport in Saoedi-Arabië wordt de special van morgen erg zwaar met zogenaamde smalle duinen en de overvloed aan zand. Banen met veel kamelengras doen de echte rallyrijders al uitzien naar morgen.
Gruwelijke pechdag voor Janus van Kasteren jr.
Vandaag stond er een klassementsproef van 425 kilometer op het programma met verschillende ondergronden. Veel zandpaden, wat stenen, harde grond, duinen en zelfs wat “chott”.
Deze laatste zijn droge waterbedden. Vaak erg onvoorspelbaar qua doorgang omdat men ineens geconfronteerd kan worden met gebieden met heel zacht zand.
Lange tijd waren er kleine tijdsverschillen tussen de deelnemers en Boss Machinery Team De Rooy Iveco deed goed mee.
Maar het zou een zware dag worden voor Janus van Kasteren jr. met navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald. De motorstoring is nog niet verdwenen en dan moet de vrachtwagen met startnummer 502 stoppen, gereset worden en weer verder. Ondanks dit frustrerende probleem zat Van Kasteren constant in de top vijf. Het leek een dag van schadebeperking, maar vijftien kilometer voor de finish van de special bleef de pech steken. De Iveco Powerstar kwam even zo schuin op een duin tot stilstand dat de motor afsloeg wegens gebrek aan brandstof.
Met veel moeite kregen de mannen de vrachtwagen weer in een meer “normale” stand, waardoor de resterende diesel in de tank weer naar de motor kon stromen. Janus: “Een vreselijke pechdag voor ons. Voor de derde dag op rij een motor die opspeelt. Iedereen vliegt voorbij en dan, vijftien kilometer voor de streep, staat de vrachtwagen droog.”
De teleurstelling is zichtbaar. Maar met een tiende plaats in het dagklassement op 57 minuten en 35 seconden van dagwinnaar Martin Macik, is de wedstrijd nog lang niet verloren. Zeker in deze editie van de Dakar-rally valt er nog veel te winnen. Morgen gaan de mannen weer de strijd aan en hopen vooruit te komen vanaf hun huidige vijfde plaats in het algemeen klassement.
Op de hoogte blijven van al het Dakar nieuws?
Schrijf je dan in op onze Dakar Rally nieuwsbrief! Tijdens de rally houden wij je dagelijks op de hoogte over de prestaties van Petronas Team de Rooy IVECO.