Van een bedrijfswagen, een lichte vrachtwagen tot een zware vrachtwagen, IVECO biedt een volledig gamma aan bedrijfsvoertuigen waarmee jij jouw transportactiviteiten kunt uitvoeren. De keuze tussen een Daily of een Eurocargo maak je onder andere op basis van het gewenste laadvermogen dat je nodig hebt. In deze blog lees je hier meer over.
|
Bruto eigen gewicht van het voertuig (excl. laadbak) |
GVW |
Laadvermogen (excl laadbak) |
IVECO Daily 70C |
Circa 2,4 ton* |
Maximaal GVW van 7,2 ton |
4,8 ton laadvermogen |
IVECO Eurocargo ML80/100 |
Circa 3,6 ton* |
7,49, 8, 9 en 10 ton GVW |
3,8 tot 6,4 ton laadvermogen |
IVECO Eurocargo ML120 |
Circa 4 ton* |
12 ton GVW |
8 ton laadvermogen |
IVECO Eurocargo ML190 |
Circa 5,6 ton* |
19 ton GVW |
13,4 laadvermogen |
IVECO S-WAY AD190 – 4x2 bakwagen |
Circa 6,5 ton* |
Maximaal GVW van 20,5 ton |
14 ton laadvermogen |
*Het gewicht is afhankelijk van de opbouw. |
De Daily bestelwagen is geliefd bij het publiek vanwege haar kracht. Net als de Eurocargo is deze oersterk door haar ladderchassis, waardoor deze leverbaar is in GVW-uitvoeringen tot en met 7,2 ton. Zo’n voertuig kent een bruto eigen gewicht van ongeveer 2400 kilo exclusief opbouw, waardoor je met een open laadbak ongeveer 4 ton laadvermogen overhoudt. Het netto laadvermogen kan bij gebruik van een aanhanger oplopen tot maximaal 7 ton, waardoor je het maximale uit jouw bedrijfswagen haalt. Is dit te weinig voor jouw transportactiviteiten? Dan is de IVECO Eurocargo ideaal voor jou! De Eurocargo is namelijk de gulden middenweg tussen de Daily bedrijfswagen en de IVECO S-WAY als zware vrachtwagen. We hebben de verschillen even voor je op een rijtje gezet in de tabel.
Is een laadvermogen van 12,5 ton te hoog voor jouw transportactiviteiten en kun je met iets minder ook uit de voeten? Dan sluit de IVECO Eurocargo hier perfect op aan. Je bent dan ook een stuk wendbaarder. Het eigen gewicht van zo’n lichte vrachtwagen is zo’n 9 ton (inclusief laadbak), waardoor je maximaal 10 ton laadvermogen overhoudt. Dankzij de ideale cabinebreedte (2,1 m), de grote stuurhoek (52 graden) en de beste draaicirkel in zijn segment (net onder 11 meter voor de 2790 mm-wielbasisversie), is hij perfect voor gebruik in de stad.
De motor van auto’s, bedrijfswagens of vrachtwagens komt niet genoeg op bedrijfstemperatuur, zodra je veel korte stukjes rijdt. Dit komt door de vele start en stop momenten. De uitlaatgassen worden dan niet heet genoeg, waardoor de roetfilter niet alles kan verbranden. Hierdoor zie je bij deze voertuigen dat de roetfilters verstopt raken. Andere truckfabrikanten hebben daar een systeem voor, actieve regeneratie. Tijdens dit regeneratieproces wordt de roetfilter schoongebrand. Deze wordt dan zó heet dat de roetdeeltjes verbranden. Bij dit proces komt veel warmte vrij onder de cabine en rondom het voertuig. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen op bouwplaatsen, in woonwijken of op een parkeerplaats. Bij sommige auto’s/bedrijfswagens/trucks kun je al rijdend de uitlaatgassen regenereren, terwijl je bij andere hiervoor een stop moet maken. Dit is om te voorkomen dat de motor gaat verstikken.
De IVECO Eurocargo is de enige Euro 6 truck in zijn categorie met één enkel nabehandelingssysteem voor uitlaatgassen: het HI-SCR systeem met passieve DPF (andere benaming voor roetfilter). Hierdoor kun je bouwen op een lager brandstofverbruik en is een NOx reductie van 97% realiseerbaar. Dit betekent dat de IVECO Eurocargo zonder EGR aan de Euro 6 fase D eisen voldoet. Daarnaast kunnen de olieverversingstermijnen tot 30% worden verlengd. Bovendien zorgt het HI-SCR-systeem voor een lager eigen gewicht van het voertuig en een beperking van de warmteontwikkeling onder de cabine en rondom de wagen.
De innovatieve oplossing van IVECO, de komst van één nabehandelingssysteem van uitlaatgassen, lichten we graag nog even puur feitelijk toe. Het HI-SCR-systeem is eenvoudig, licht van gewicht en efficiënt. Er is geen groot koelsysteem vereist en dus ook geen constructieve wijzigingen aan het voertuig. Het systeem bevat minder onderdelen (en dus minder slijtage onderdelen) in vergelijking met de concurrentie. Daarnaast weegt het HI-SCR-systeem van IVECO aanzienlijk minder dan de EGR+SCR-oplossing zoals deze is toegepast in de meeste voertuigen van de concurrentie. Bovendien is het HI-SCR-systeem het enige emissieregelsysteem dat het verbrandingsproces van uitlaatgassen niet beïnvloed, omdat het werkt met het binnenlaten van verse lucht in plaats van met uitlaatgasrecirculatie. Dit betekent dat de verbrandingstemperatuur hoog blijft en het percentage fijnstof wordt verlaagd zonder dat een actieve DPF nodig is. De problemen van geforceerde regeneratie bestaan dus niet meer! De betrouwbaarheid van het voertuig neemt hierdoor toe. Bovenal heb je zelfs een onbelemmerde toegang tot gevoelige milieu zones, zoals tunnels, luchthavens, schepen en ondergrondse parkeergarages, waar de hoge temperaturen van de actieve regeneratie een gevaar kunnen opleveren.
Voer je werkzaamheden uit in de koerierssector, bouwsector, koeltransport of lever je vooral stadsdiensten? Dan is het fijn om te weten dat je de IVECO Eurocargo helemaal op maat kunt laten opbouwen. Door zijn constructie van staal met hoge treksterkte, is het chassisframe geschikt voor carrosserielengtes van 4.265 tot 10.175 mm. Bovendien is de IVECO Eurocargo beschikbaar in 11.000 fabrieksuitvoeringen door de combinatie van alle productvarianten: 14 GVW-niveaus en zeven vermogens, 12 versnellingsbakken, 15 wielbasissen en cabinetypes met twee daken – plus daarbij een groot aantal veersystemen, as-verhoudingen, assen en PTO's (tot 1100 Nm).
Ben je overtuigd geraakt van de voordelen en mogelijkheden bij de IVECO Eurocargo? Ga dan naar onze website en bekijk alle informatie over de ‘THE TRUCK THE CITY LIKES’. Wil je een vrijblijvend advies op maat of een offerte aanvragen? Dit is uiteraard mogelijk! Onze collega’s op locatie zijn jou graag van dienst in jouw zoektocht naar een nieuwe ‘lichte’ vrachtwagen. Via de IVECO-dealer Locator kun je gemakkelijk een bedrijfswagendealer vinden die het dichtst bij jou in de buurt zit. We komen graag met je in contact!