IVECO Blog Nederland | IVECO, drive the road of change

Dakar Rally 2019: Van Genugten zonder raam achter De Rooy aan

Geschreven door IVECO | 9/01/2019

Ton van Genugten moest al snel in de tweede etappe van de Dakar Rally zijn tweede plaats opgeven. Op ongeveer 50 km in de 342 km lange proef tussen Pisco en San Juan de Marcona schoot de motorkap van de IVECO tegen de voorruit. Petronas Team De Rooy IVECO-teamgenoten Gerard de Rooy en Federico Villagra konden Van Genugten daardoor passeren. Dat leverde De Rooy een prima tweede plaats op, en Villagra de vierde. Van Genugten verloor tien minuutjes en werd vijfde. Maurik van den Heuvel maakte een indrukwekkende opmars van de achttiende naar de achtste plaats.

De motorkappen op de neuzen van de IVECO’s zijn van een nieuw model en lopen net iets verder door tegen de de voorruit. In de eerste etappe kreeg ook Federico Villagra daar al mee te maken. “Nadat ik de eerste scheur had, kwam de motorkap nog een keer tegen de ruit aan. Met een keer hard remmen hebben we het raam eruit getikt”, vertelt Van Genugten direct na de finish. “Het was eigenlijk best lekker rijden zonder raam. Lekker koel. Gelukkig zaten we tussen de motorrijders en een paar SSV’s, dus was er niet veel stof.”

Door de vertraging van Van Genugten konden eerst Villagra en daarna De Rooy hem voorbij. “Ik ben bij Gerard aangepikt”, zegt Van Genugten. “En had dus alleen van hem wat stof, maar van Gerard kan ik het wel hebben.”

Niet lang nadat De Rooy Van Genugten was gepasseerd, haalde hij ook zijn Argentijnse teamgenoot in, zodat er een complete IVECO-trein ontstond die jacht maakte op de Kamaz van Eduard Nikolaev. Die was echter al zover uitgelopen, dat hij niet meer bij te halen was en onbedreigd naar zijn tweede dagzege kon opstomen. De Rooy kon met vrij baan voor zich de snelheid er goed in houden. “Ik heb lekker gereden”, vond hij. “De vering was niet ideaal; iets te zacht. Daardoor sloeg de auto een paar keer door de vering bij afdalingen.”

Daar waren er nogal wat van in de zeer gevarieerde proef, met duinen en slingerende zandpaden. “Ook een stuk met smerige knippen: terrein waar Kamaz traditioneel goed is”, analyseerde De Rooy. “Daar hebben ze het gewonnen vandaag. In het laatste stuk voor de finish zaten nog een paar gemene afstappen waar het goed fout kon gaan, maar als je goed oplette, was er niks aan de hand.”

Van Genugten maakte daar nog wel een foutje, waarmee hij goed wegkwam. In het stof zag hij een afstap van een meter of twee te laat, waardoor de IVECO Powerstar een flinke klap maakte. Daar hield hij een pijnlijke grote teen aan over. “Daar moet de dokter even naar kijken vanavond, want het voelt alsof die teen eraf valt zodra ik mijn schoen uitdoe.”

In het klassement bezet Van Genugten nu de vijfde plaats op 10.35 van Nikolaev. De Rooy staat tweede op 4.23 van de Rus. Villagra komt op de derde plaats op 7.23. Maurik van den Heuvel sloot de tweede dag af op de tiende plaats algemeen.



Update: Van den Heuvel sluit weer aan, tijdstraf voor Van Genugten

In de eerste etappe van de Dakar Rally zat het tegen voor Maurik van den Heuvel, maar in de tweede etappe heeft hij de aansluiting bij de andere drie trucks van Petronas Team De Rooy IVECO weer gevonden. Met de achtste tijd in de etappe en de tiende plaats algemeen, was Van den Heuvel best tevreden. “Het had ook zesde kunnen zijn, want dat scheelt maar 48 seconden. Dat zou helemaal mooi geweest zijn.”

Met de achtste plaats zou Van den Heuvel kort achter Ton van Genugten starten, die de vijfde tijd reed in de etappe, maar een penalty van 20 minuten kreeg. Volgens de wedstrijdleiding zou Van Genugten een waypoint hebben gemist. Team De Rooy-teammanager Henk van Leuven heeft de wedstrijdleiding om bewijs gevraagd en de tijdstraf aangevochten, omdat navigator Peter Willemsen het zeker op de gps had gezien als hij een waypoint had gemist. Blijft de straf echter gehandhaafd, dan betekent dat dat Van Genugten op de tiende plaats uitkomt en in het klassement niet vijfde staat maar negende.

In de 342 km lange proef van de tweede etappe, van Pisco naar San Juan de Marcona, liet Van den Heuvel een paar minuten liggen, doordat de luchtkussens achter de Iveco bungelden. “Als we die zouden verliezen en we zouden dan een lekke band krijgen, was het klaar geweest. Dus die hebben we maar weer even goed opgeborgen.”

Dat was dan ook het enige waarmee Van den Heuvel en zijn crew een beetje tijd inleverden. Gestart vanaf de achttiende plaats haalde hij in de proef een stuk of zes trucks in, waardoor hij uiteindelijk de achtste tijd noteerde. “Deze auto is een kanon”, prees hij de IVECO. “Je kunt hier zo hard mee rijden. Er zit zoveel power en gemak in dat je makkelijk met een wat hogere bandenspanning door de duinen kunt. En  ja, dan gaat alles sneller.”

Dat kon ook omdat Van den Heuvel het vertrouwen in de techniek terug had. In de openingsetappe schoot de motor steeds in de noodloop, waardoor hij minder vermogen had. De monteurs van Team De Rooy wisten dat probleem op te lossen. “We zijn ’s nachts nog even gaan testen in de duinen, waarbij ik de auto op vol vermogen heb opgestookt. Dat ging allemaal goed en dan heb ik ook het vertrouwen om ermee de duinen in te gaan.”

In de derde etappe staan de deelnemers nog meer duinen te wachten, in een stuk woestijn waar de Dakar nog niet eerder is geweest. De trucks starten tussen de auto’s. Gerard de Rooy start als 21ste om 9.04 uur lokale tijd (15.04 NL). Federico Villagra mag om 9.12 uur vertrekken. Maurik van den Heuvel is om 9.18 uur aan de beurt en Ton van Genugten – als zijn tijdstraf blijft staan – om 9.30 uur. 

Schrijf u hieronder in voor onze dagelijkse mailupdates en mis niks van de Dakar Rally van 2019!