IVECO Blog Nederland | IVECO, drive the road of change

De Hi-Matic 8-trapsautomaat update: wat is er veranderd?

Geschreven door IVECO | 16/03/2022

De Hi-Matic (8HP70L van ZF, wereldwijd leverancier van aandrijf- en chassistechnologie), die in meerdere uitvoeringen van de IVECO Daily zit, heeft een aantal specifieke modificaties ten opzichte van de personenauto uitvoering waar deze volautomatische transmissie van is afgeleid. Deze modificaties zorgen ervoor dat de IVECO Daily Hi-Matic robuuster is dan eerdere generaties. Wat de precieze aanpassingen en verbeteringen zijn, lees je in deze blog.

Koppelomvormer

Een koppelomvormer is een type vloeistofkoppeling die het roterende vermogen van een krachtbron, zoals een verbrandingsmotor, overbrengt op een roterende aangedreven belasting. In een automatische auto verbindt de koppelomvormer de krachtbron met de belasting. De nieuwe koppelomvormer in de Hi-Matic zorgt ervoor dat de IVECO Daily zonder moeite soepel wegrijdt en tot stilstand komt. Bij de nieuwe Hi-Matic is de koppelomvormer versterkt vanwege het totale hogere voertuiggewicht van de Daily. Zeker als er een aanhanger of trailer aan de Daily gekoppeld wordt, zijn deze versterkingen meer dan welkom.


Planetenset uitgevoerd in staal

In vergelijking met de personenauto, heeft de IVECO Daily een hoger gewicht. Daarnaast wordt de Daily vaak ingezet voor het vervoeren van goederen. Dit zorgt ervoor dat de versnellingsbak zwaarder belast wordt en dat er hogere krachten op de transmissie komen. Daarom is er gekozen voor een planetenset van staal, in plaats van aluminium bij de personenauto’s. Staal is een minder snel te vervormen metaal dan aluminium. Hierdoor heeft de versnellingsbak minder te lijden met het zware werk.


Parkeerblokkering

Wanneer je de Daily in de parkeerstand zet, wordt de parkeerblokkering ingeschakeld. Ook deze is, vanwege het hogere gewicht van de auto, zwaarder uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat de Daily, ook wanneer deze geladen is, niet van zijn plek komt. Zeker wanneer je in een heuvelachtig gebied parkeert, is deze nieuwe parkeerblokkering erg nuttig.


Tachograaf

Wanneer de TMM (Toegestane maximum massa) van het voertuig, inclusief de aanhanger of oplegger, meer dan 3500 kg is, is het verplicht om een tachograaf in de Daily te hebben. Deze tachograaf is altijd aangesloten aan de versnellingsbak. De IVECO Daily Hi-Matic is standaard uitgevoerd met een aansluiting voor een tachograaf.

Al deze versterkingen en verbetering zorgen dat je onbezorgd op pad kunt met de IVECO Daily Hi-Matic. Dankzij de aanpassingen is het advies van ZF om iedere 200.000 kilometer de ruim 9 liter transmissieolie te verversen. Daarbij dient de carterpan met oliefilter ook vervangen te worden.


IVECO Daily Hi-Matic zelf ervaren

Ben je na het lezen van deze blog benieuwd naar de IVECO Daily Hi-Matic? Kom hem dan zelf ervaren, en vraag direct een proefrit aan!