Het leeggewicht van elektrische bestelauto's ligt hoger dan dat van hun dieselvariant, simpelweg omdat er een accupakket aan boord is. Via deze blog informeren je over de gevolgen van dit extra gewicht voor de bestuurder en houden we je op de hoogte over de hieraan gekoppelde wet- en regelgeving.
Het maximale gewicht van een voertuig dat met een B-rijbewijs bestuurd mag worden is traditioneel gezien 3500 kilogram. Sinds de proeftuinregeling, die in mei 2019 geïntroduceerd werd, is het echter toegestaan om met een B-rijbewijs een elektrische bestelwagen met een MTM van 4250 kilogram te besturen. Dit omdat batterijen een auto nu eenmaal zwaarder maken.
Deze proeftuinregeling heeft ervoor gezorgd dat het laadvermogen van een elektrisch voertuig gelijk blijft aan dat van een bestelauto op brandstof. Begin vorig jaar ging de regeling over in een gelijkblijvende overgangsregeling en was er uitzicht op een definitieve wettelijke regelgeving. Dit alles onder bepaalde aanvullende voorwaarden.
Zo bepaalt het batterijgewicht van de auto rechtstreeks het extra toegestane gewicht, met als voorwaarde dat de 750 kilogram niet overschreden wordt. 4250 Kilogram is namelijk het maximale combinatiegewicht dat met een brandstof aangedreven voertuig door bestuurders met een B-rijbewijs vervoerd mag worden. Hiermee verklaren we direct waarom het niet is toegestaan om met een B-rijbewijs een aanhangwagen aan je elektrische bestelauto te koppelen.
Belangrijk is het verder om te beseffen dat de bestuurder van een elektrische bestelauto minimaal twee jaar in het bezit moet zijn van een B-rijbewijs. Ook is een snelheidsbegrenzer op 90 kilometer per uur een verplichting, evenals een document van de producent of importeur waarin het gewicht van het accupakket van het voertuig vermeld staat.
Vergis je overigens niet. Alhoewel een snelheidsbegrenzer van 90 kilometer per uur verplicht is, is het in ons land niet toegestaan om met een voertuig met een MTM dat de 3500 kilogram overstijgt harder dan 80 kilometer per uur te rijden.
In vrijwel alle Europese landen geldt een vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs. Desalniettemin is Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat vooralsnog van mening dat de overgangsregeling 'vrijstelling C-rijbewijs voor elektrische bestelauto's tot 4250 kg' in Nederland per 1 juli 2024 passé moet zijn. Hij is nog in gesprek met de Europese Commissie en meerdere partijen uit de mobiliteitssector blijven aandringen op definitieve wetgeving, met een nieuwe gedoogregeling ter overbrugging. We houden je op de hoogte.
Klik hier voor aanvullende informatie over de huidige vrijstelling
Heb je op basis van bovenstaande informatie vragen of behoefte aan persoonlijk advies? Laat het ons weten. Samen met onze collega’s zetten wij ons in voor jouw mobiliteitsvraagstuk.
Rijd je nog niet elektrisch? We kunnen samen onderzoeken of een elektrische bestelauto binnen jouw werkterrein toepasbaar kan zijn. Zero-emissiezones gaan hun intrede doen en met een elektrisch bedrijfsvoertuig behoud je toegang tot deze gebieden. Ook hoeft bij aanschaf van een elektrische bedrijfsauto geen bpm te worden betaald, ook niet na 31 december 2024!
Maak kennis met de IVECO eDaily
Mocht je liever een bestelauto met een verbrandingsmotor blijven rijden, kan het raadzaam zijn om een geplande aanschaf naar voren te halen. Dit om nog gebruik te kunnen maken van de huidige bpm-vrijstelling en zo flink wat euro’s te besparen. Bpm moet worden betaald zodra het voertuig in het Nederlands kentekenregister wordt geregistreerd. Alle bestelwagens met een verbrandingsmotor die vóór 1 januari 2025 geregistreerd worden zijn nog vrijgesteld van bpm en daardoor financieel een stuk aantrekkelijker.
Twijfel je tussen het kopen of leasen van een bestelauto, ook dan is IVECO er voor jou. IVECO Capital kan je een aanbod doen dat volledig aansluit op jouw wensen en waarbij je optimaal kunt profiteren van de huidige voordelen. Ben je direct op zoek naar meer informatie omtrent het financieren van jouw nieuwe bedrijfswagen, kijk hier of vraag een adviesgesprek aan.