IVECO Blog Nederland | IVECO, drive the road of change

Dakar 2023 Etappe 13 - Overwinning bijna niet te missen

Geschreven door IVECO | 14/01/2023

AL-HOFUF – Voordat de neuzen van Janus van Kasteren jr, Marcel Snijders en Derek Rodewald de zoete geur van triomf konden ruiken, moest eerst de laatste serieuze etappe van deze Dakar-rally gereden worden.

“We juichen pas als we over de finish komen.” Vandaag wachtte de dertiende etappe met een klassementsproef van 153 kilometer. Na een verwaarloosbare verbinding van 9 kilometer doken de deelnemers voor de laatste keer de duinen in.

Waar op 31 december 55 trucks aan de rally begonnen, zijn er nog maar 15 over in het algemeen klassement. Dit geeft wel aan hoe zwaar deze editie van de Dakar is. Vandaag was zeker geen gemakkelijke klassementsproef. Gelukkig is Boss Machinery Team De Rooy Iveco deze dag goed doorgekomen. Van Kasteren jr. moest eerst starten en ging ervoor.

Tactisch rijden door wat gas terug te nemen is niets voor de man uit Veldhoven. Met de snelste tussentijden op waypoint één en twee bewees Janus Jr. zijn gelijk. De mannen zaten even vast. Gelukkig is de Iveco rallytruck voorzien van hydraulische krikken. Met behulp van die jacks hebben ze zich snel weer bevrijd.

Het kostte de mannen wel hun Iveco Powerstar ritzege, maar met de tweede plaats in deze klassementsproef is de eindzege zo goed als zeker. Al wil Janus niet te vroeg juichen.

 

"Morgen afmaken."

Uit het commentaar van Janus blijkt dat het geen gemakkelijke dag was: “Het was vol gas tegen die duinen. Er waren alleen duinen. Heel los zand, dus het was niet zomaar een gemakkelijke dag. Nadat we vast kwamen te zitten, passeerde Macik ons, maar we konden hem snel inhalen. De goede navigatievaardigheden van Marcel hebben daar zeker het verschil gemaakt. Daarna volgden we Macik tot aan de finish.” Het was dus weer een fantastische teamprestatie vandaag.

Morgen wacht een slotetappe, die de organisatie omschrijft als een razendsnelle strandspecial die nauwelijks mogelijkheden creëert voor wijzigingen in het algemeen klassement.

Janus van Kasteren jr. kan zich dus samen met navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald opmaken voor een triomftocht van het strand van Al-Hofuf naar Dammam. Doordat collega Team De Rooy-coureur Martin van de Brink vandaag net als gisteren technische tegenslagen had, is de voorsprong van Boss Machinery Team De Rooy Iveco groot genoeg om de droomtitel te pakken. De overwinning kan hen nauwelijks ontgaan

"We eindigen met opgeheven hoofd."

In de voorlaatste etappe van de Dakar Rally heeft een kapotte versnellingsbak het sprookje opgeblazen voor Martin van den Brink. Ondanks de technische problemen mag de Harskamper hopen op een podiumplaats bij de uitreiking in Dammam.

Mitchel van den Brink eindigde vandaag als zesde en verdedigt morgen op de slotdag de vierde plek. De teams van Eurol Team De Rooy Iveco mogen zeer tevreden zijn met de derde en vierde plaats in het eindklassement.

Martin van den Brink, Erik Kofman en Richard Mouw hoopten nog op een 'klein wondertje'. Het podium in het Lege Kwartier bestond voornamelijk uit duinen. In het grensgebied met de Verenigde Arabische Emiraten en Oman wilde Martin voor een nieuwe ritzege gaan.

Vrij vroeg in de special gooide een technisch probleem roet in het eten. De Harskamper kwam uiteindelijk als negentiende over de finish met een voorsprong van 2 uur 13 minuten en 25 seconden.

Martin Macik won de special. Janus van Kasteren werd tweede op 3m25s en kan morgen ontspannen naar de overwinning rijden. Martin van den Brink, de 52-jarige rallycoureur, boekt zijn beste prestatie ooit in de 'zwaarste rally ter wereld' en zijn vijftiende Dakar Rally. 'Vorig jaar eindigde Martin, eveneens in een Iveco Powerstar, als zesde overall. Hoewel het Kamaz-team uit Rusland afwezig is, zal Martin zijn felbegeerde podiumplaats morgen zeker koesteren.

 

Ervaren bemanning

“We kwamen al vrij vroeg in de special in de problemen”, vertelt een hoorbaar teleurgestelde Martin van den Brink. “We zijn een sensor kwijtgeraakt in de versnellingsbak. Na 60 kilometer waren we gestrand en hadden we geen achteruitversnelling meer. We moesten olie bijvullen en de laatste 100 kilometer reden we zonder achteruitversnelling.”

In de duinen is dit voor de meeste coureurs erg vervelend en voor veel teams zelfs vrijwel onmogelijk. “Op de laatste twee duinen kon niets misgaan. Met onze ervaren bemanning is dat gelukt”, aldus Martin, die navigator Erik Kofman en monteur Richard Mouw de credits gaf die ze verdienden.

“We zijn natuurlijk teleurgesteld dat we dit probleem hadden. We bleven echter vechten en gaven niet op. Nu gaan we naar het bivak in Al Hofuf. We kunnen niet sneller dan 80 km per uur en we hebben nog 500 kilometer te gaan”, zei Martin vlak na de dertiende etappe.

Teleurstelling of tevredenheid?

In de cabine van de Powerstar hebben de mannen van Eurol Team De Rooy Iveco alle tijd om hun gevoelens een goede plek te geven. Het is duidelijk dat teleurstelling en tevredenheid om voorrang vechten. “Het is jammer, maar dit is Dakar. We staan ​​nu derde en morgen maken we het af. We hebben onze move in de eerste week gemaakt. Nu moeten we het podium veiligstellen door de voorsprong die we hebben opgebouwd. Als dat lukt, kunnen we alsnog met opgeheven hoofd de rally verlaten”, besluit een zeer realistische Van den Brink senior.

 

Geen geschikt verjaardagscadeau

Mitchel van den Brink, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol moesten door Martins problemen al vroeg de hoop op een ritzege opgeven.

Ze eindigden uiteindelijk als zesde op 25m08s. De Harskamper had graag nog een verjaardagscadeau gehad. Ondanks de derde plaats van Jaroslav Valtr komt de vierde plaats overall voor Mitchel en zijn mannen niet in gevaar. En daar mag de inmiddels 21-jarige rallyrijder erg blij mee zijn. Mitchel won een etappe en dat geeft zijn vierde plaats overall, in zijn eerste Dakar Rally als “coureur in competitie”, nog meer glans.

 

"Kon niets meer doen."

“Na 20 kilometer waren we mijn vader uit het oog verloren”, zegt Mitchel. “We reden rond een duin om hem te zoeken. We zagen ze tegen een duin staan ​​met versnellingsbak problemen. Onze monteur Jarno hielp Richard, de monteur op papa's truck. We gingen toen samen verder, maar na 20 kilometer besloten we de race te hervatten. De problemen waren nog niet voorbij, maar we konden niets anders doen dan wat van onze spullen, zoals olie, afgeven. Jammer dat de tweede plaats is verdwenen. We mogen blij zijn met de derde plaats. Het is niet anders."

Na de special bleek dat ook Janus van Kasteren een technisch probleem had. “Janus stond aan de kant van de weg met een achterasprobleem. Er is genoeg werk vanavond in het bivak”, zegt Mitchel van den Brink.

 

Lange weg naar bivak

Maar voordat de vrachtwagens kunnen worden overgedragen aan de monteurs van Team De Rooy, moeten ze nog enkele kilometers op het asfalt afleggen. De verbinding naar het bivak in Al Hofuf is maar liefst 510 kilometer.

Daarna kunnen de teams zich opmaken voor de finaledag. De slotetappe van 136 km aan de oevers van de Perzische Golf brengt de karavaan naar de finish in Dammam. Daarmee komt het totaal morgen op ruim 4700 wedstrijdkilometers.

 

Op de hoogte blijven van al het Dakar nieuws?

Schrijf je dan in op onze Dakar Rally nieuwsbrief! Tijdens de rally houden wij je dagelijks op de hoogte over de prestaties van Petronas Team de Rooy IVECO.