LEGE KWARTIER – Terwijl de laatste confrontatie van de Dakar-rally nadert, bereiden de deelnemende piloten zich in hun vrachtwagens voor op een nieuwe strijd in de grote zandbak van het Lege Kwartier.
Etappe 11 begon met een verbinding van 151 kilometer. Daarna volgde een special van 275 kilometer. Daarna was het meteen het Parc Fermé in. Het terrein bestond uit veel duinen, maar ook verraderlijke chotts; opgedroogde rivierbeddingen met zachte moerassige gebieden die moeilijk te herkennen zijn. Als je het fout hebt, loop je het risico vast te lopen en hulp nodig te hebben om er weer uit te komen.
Klassementsleiders Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald begonnen namens Boss Machinery Team De Rooy Iveco aan de derde etappe. De coureurs van Team De Rooy waren het eens geworden over een tactisch plan voor het tweede deel van de marathon. Van Kasteren jr. liet geheel volgens plan Martin Macik passeren en de Tsjech bepaalde het tempo.
Collega coureur Mitchel van den Brink wachtte op zijn teamgenoot en vader Martin van den Brink die na hem gestart was. Zo kregen zowel Janus als Martin steun van Mitchel. Na de rustdag zijn er afspraken gemaakt en neemt de jongste Van de Brink de rol van snelle hulp op zich. Hij helpt de twee best geplaatste teams van Team De Rooy waar nodig.
Zoals verwacht vocht Macik hard om tijd terug te winnen in het algemeen klassement. Hij leidde dan ook tijdens het eerste deel van de special. Bij het derde waypoint had hij echter tijd verloren en vanaf dat moment leek een fraaie 1-2-3 voor Team De Rooy in de maak. Het tactische plan loonde perfect, maar het werd een beetje bitter toen Janus van Kasteren Jr. zijn Boss Machinery Team De Rooy Iveco Powerstar vastzette in een duin.
Gelukkig kon Mitchel zijn werk als snelle assistentiewagen doen. Hij trok snel de truck van Janus Jr. los en kon zijn race voortzetten. Janus jr. vervolgde de rest van de special zonder problemen, maar bij de finish was de ploeg met startnummer 502 de leiding in het algemeen klassement bijna helemaal kwijt. Van de 22 minuten en 41 seconden aan het begin van de dag is er nu nog maar 1 minuut en 12 seconden over.
Martin van den Brink is klaar om toe te slaan. De schade aan Macik was beperkt. De nummer drie van het klassement heeft nog steeds een ruime achterstand van 47 minuten en 46 seconden op Janus van Kasteren Jr. Mitchel van den Brink kreeg na het helpen van Janus een storing in de turbosensor en verloor weer veel tijd. In het algemeen klassement staat hij bijna 3,5 uur achter op de vijfde plek.
Janus vertelt over een zware etappe: “Man, wat een dag. Ik wist niet dat ze een dag in een marathon zo speciaal konden maken. Er waren duinen... Er zijn veel teams die vandaag vast kwamen te zitten. We daalden een duinkam af en toen doken we een andere duin in. Gelukkig trok Mitchel ons eruit. We konden blijven scheppen, maar elke keer dat we schepten kwam er meer zand terug.
We bonden een touw om de bladveer en trokken de vrachtwagen eruit. Nu is het alles of niets. Nog drie dagen. Ik heb er veel vertrouwen in. Als we gewoon ons ding doen en geen pech hebben dan kan het ons nog wel lukken. Ik ben blij dat ik in het bivak zit. Niets anders op de truck behalve één band die niet loskwam. Al het andere is prima.”
Morgen wacht deel twee van de marathonetappe met een klassementsproef van 185 kilometer met veel zand, duinen, fes fes (heel zacht zand) en heel veel chotts! Wees dus voorzichtig in de spannende strijd om de eindzege in Dakar 2023!
Het eerste deel van de marathonetappe heeft geleid tot een sensationele krachtmeting. Martin van den Brink won de etappe en benadert teamgenoot Janus van Kasteren in het algemeen klassement tot slechts 72 seconden.
De ontknoping van de Dakar Rally 2023 belooft een sensationele thriller te worden. "Het is niet te geloven. Aan de finish komen we 1 minuut en 12 seconden te kort om de leiding in het algemeen klassement over te nemen. Dit kun je niet verzinnen”
Alfred Hitchcock had het scenario voor de laatste dagen van de Dakar Rally niet beter kunnen bedenken dan de teams van Team De Rooy. Janus van Kasteren startte vanmorgen met 22.41 minuten voorsprong op Martin van den Brink in het eerste deel van de marathonetappe. Even na het middaguur (Nederlandse tijd) was de situatie totaal anders. De strijd is weer open en Martin van den Brink heeft de hoop in de harten van Harskampse serieus nieuw leven ingeblazen. De coureur van Eurol Team De Rooy Iveco is nog steeds in de race om zijn Dakar-droom te realiseren.
“Wat een etappe”, zei Martin vanmiddag vanuit het marathonbivak vlak na zijn overwinning. “In het begin bleven we dicht bij Mitchel en konden we de sporen mooi volgen. Zo haalden we Macik, Janus en De Baar in en hadden we goed overzicht over het terrein. Op een gegeven moment zagen we het team van Janus van Kasteren op hun zij tussen de duinen liggen. Mitchel stopte om hem te helpen. We gingen met volle kracht vooruit. We hebben de etappe gewonnen en zijn daar heel blij mee. Het is jammer dat we net 1 minuut en 12 seconden tekort komen om de leiding over te nemen. Kun je je dit voorstellen? Na zo'n zware dag."
De special van Shaybah naar het Lege Kwartier was het eerste deel van de marathonetappe en besloeg 274 kilometer. De piloten verblijven vandaag zonder enige ondersteuning van hun serviceteams in een speciaal bivak.
Mitchel van den Brink begon de etappe door de duinen in het oosten van Saoedi-Arabië als tweede achter Pascal de Baar. De strategie van Team De Rooy werd al snel duidelijk. Van den Brink junior viel terug om kopman Janus van Kasteren en zijn vader te volgen.
Na een sterke opening (snelste tijd op meetpunt drie en vier) door het trio Martin van den Brink, Erik Kofman en Richard Mouw in de Iveco met nummer 506 leek Van Kasteren (snelste op meetpunt vijf) voor de dagzege te gaan . In de slotfase kwam de coureur uit Veldhoven echter op zijn zij in een duinpan terecht. Daarna kon Martin zijn Iveco Powerstar van Eurol Team De Rooy Iveco naar de overwinning rijden. Achter Martin, Macik en Pascal de Baar eindigde Van Kasteren uiteindelijk als vierde in 21.29 minuten en zag de voorsprong slinken tot 1m12s. Daarmee is Martin van den Brink weer volop in de race voor de eindzege in de 45e Dakar Rally.
En dat geeft Martins eerste ritzege in de Dakar Rally 2023 nog een extra dimensie. De ervaren rallyrijder geloofde altijd in een goed resultaat. “Alles is mogelijk en we geven niet op tot de laatste meters”, zei Martin eerder. Hij heeft nog drie dagen om zijn droom in zijn vijftiende Dakar Rally waar te maken.
Voor Mitchel van den Brink ging de special niet zo goed. Na een goede en sterke start verloor het team van Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol 1 uur en 41 minuten. Nadat Mitchel hulp had verleend aan Janus van Kasteren, kwam de jonge Harskamper zelf in de problemen. De techniek faalde bij de formatie van Eurol Team De Rooy Iveco. “De turbosnelheidssensor is kapotgegaan. We verloren kracht en konden geen duin meer op. We moesten veel omrijden en dat kost veel tijd. Gelukkig hebben we de finish gehaald.”
In het bivak, waar geen serviceploeg is, heeft zijn vader Martin hem een reservesensor gegeven. “We hebben het onderdeel al vervangen en kijken uit naar morgen”, aldus de 20-jarige Harskamper, die bezig is aan zijn derde Dakar Rally. Mitchel, die woensdag voor de vierde keer tweede werd en afgelopen vrijdag zijn eerste rit in Saoedi-Arabië won, is in het algemeen klassement afgezakt naar de vijfde plaats. Het gat naar Jaroslav Valtr, die nu weer vierde staat, is bijna 53 minuten.
Morgen krijgt de marathon in het Lege Kwartier ongetwijfeld een boeiend vervolg. In de jacht op seconden start Martin morgen als eerste. Achter Macik en De Baar zal de ploeg van Janus van Kasteren hun leidende positie moeten verdedigen.
Na een special van 185 kilometer met veel zand en duinen keren de piloten en hun bemanningen terug naar het Shaybah bivak. Daar worden de vrachtwagens overgedragen aan de monteurs van Team De Rooy.
Schrijf je dan in op onze Dakar Rally nieuwsbrief! Tijdens de rally houden wij je dagelijks op de hoogte over de prestaties van Petronas Team de Rooy IVECO.