IVECO Blog Nederland | IVECO, drive the road of change

Dakar 2023 Etappe 10 - Mitchel van den Brink mist net de ritzege

Geschreven door IVECO | 11/01/2023

SHAYBAH – Mitchel van den Brink kwam slechts 22 seconden te kort voor een tweede ritzege in de Dakar Rally. Pascal de Baar verstoorde het feest van de jonge Harskamper. Martin van den Brink eindigde als vijfde in de negende etappe. In de relatief korte special over 114 kilometer moest Martin in 4m39s toegeven aan de ritwinnaar.

Toch genoot de ervaren coureur uit Harskamp van de special in Saoedi-Arabië. “Het was een leuke special met alleen maar duinen in alle soorten en maten. Hoge, lage en zachte duinen”, aldus het boegbeeld van Eurol Team De Rooy Iveco. Na afloop sprak Martin zijn tevredenheid uit over de Iveco Powerstar. “We hadden geen problemen. De vrachtwagen heeft er helemaal niet onder geleden. We gaan zonder problemen naar het bivak en maken onszelf en de truck klaar voor de marathonetappe van morgen. De komende twee dagen hebben we weer veel zand en duinen. Daar kijken we enorm naar uit”, aldus de 52-jarige rallycoureur namens navigator Erik Kofman en monteur Richard Mouw.

Van den Brink senior begint morgen als tweede aan de elfde etappe. Ploeggenoot Janus van Kasteren leidt het duo van Team De Rooy. De snelle man uit Veldhoven begint aan de tweedaagse marathon in 'de grootste zandbak van Saoedi-Arabië' met een voorsprong van 22m41s. Derde man, Martin Macik, heeft al meer dan 50 minuten achterstand op Van Kasteren.

Een bezoedelde dag

Zoals voor alle rallyliefhebbers was de pensionering van Ales Loprais ook voor Martin een groot litteken op deze mooie dag. De klassementsleider verliet de rally vandaag nadat hij dinsdag betrokken was bij een dodelijk ongeval. "Het is heel spijtig wat er is gebeurd. Ondertussen gaat de race verder. Ik denk dat we nog steeds alle kansen hebben. Morgen begint de beslissende fase met de marathon. Dan weten we meer.”

 

Trouwe dienaar

Na 114 kilometer racen door de duinen in het Lege Kwartier moesten Mitchell van den Brink, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol accepteren dat ze 22 seconden tekort kwamen voor een tweede dagzege. De 20-jarige Harskamper dichtte een voorsprong van vijf minuten op zijn vader en liet het daarbij als trouwe dienaar. “Het was een super mooie special door de duinen. We hebben veel mensen zien vastlopen. Ook onze concurrent Jaroslav Valtr. We bleven een paar minuten achter hem voordat we hem weer passeerden. We zijn vierde en gaan op naar morgen”, zei Mitchel voordat hij de Iveco Powerstar van Eurol Team De Rooy parkeerde in het bivak in Shaybah.

Marathon

Het eerste deel van de marathon begint na een verbindingsrit van 153 kilometer met een klassementsproef over 274 kilometer. De coureurs zien alleen zand in alle kleuren en maten. Daarnaast is de rol van de navigator erg belangrijk. Aan het einde van de eerste dag is er geen hulp van de vertrouwde serviceploeg. De piloten moeten de truck zelf klaarmaken voor het laatste stuk op vrijdag. Die etappe brengt de karavaan via een special over 185 kilometer terug naar het bivak van Shabah. Daar worden de vrachtwagens overgedragen aan de vertrouwde monteurs

 

Van Kasteren neemt geen enkel risico in de gevreesde 10e etappe

De start werd overschaduwd door het wegvallen van klassementsleider Ales Loprais. Een ongelukkig ongeval met een later overleden toeschouwer deed de ervaren Tsjech besluiten zich terug te trekken uit de competitie. Het team van “Praga” is diep getroffen door deze trieste gebeurtenis. De organisatie van de Dakar-rally en de FIA ​​onderzoeken het ongeval. De harde realiteit is dat de rally doorgaat, maar zonder de Tsjechische truckleider.

Boss Machinery Team De Rooy Iveco startte als de nieuwe leider in de race, maar niet zoals ze hadden gewild. De etappe begon met een stevig verbindingsstuk van 467 kilometer. Daarna volgde een klassementsproef van slechts 114 kilometer. Kort, maar volledig door duinen. Niet de afstand, maar het terrein werd gevreesd. Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald gingen na de overwinning van gisteren als eerste rallytruck van start.

Ze begonnen om 13.00 uur lokale tijd en via drie waypoints reden de mannen in de machtige Iveco Powerstar van Boss Machinery Team De Rooy Iveco probleemloos naar de finish. Niet zo snel dit keer, maar wel derde op 1 minuut en 12 seconden van winnaar Pascal de Baar. Mitchel van den Brink eindigde als tweede tussen De Baar en Van Kasteren.

De courreur van Team De Rooy kwam net 22 seconden te kort voor een tweede overwinning. In het algemeen klassement gaat Van Kasteren nu aan de leiding met 22 minuten en 41 seconden voorsprong op Martin van den Brink, die ook voor Team De Rooy rijdt. Martin Macik wordt derde met 51 minuten en 7 seconden achterstand op Janus van Kasteren jr.

Door de beperkte internetservice is er weinig contact geweest met het team, maar Janus kon zeggen dat hij terugkijkt op een goede dag en geen enkel risico heeft genomen. Na het slagveld van gisteren viel deze gevreesde etappe uiteindelijk best mee en leverde geen problemen op.

De top twintig finishte allemaal binnen een uur van winnaar De Baar. Wat dat betreft was het beter dan verwacht. Dus, we gaan door naar morgen, wanneer een nieuwe marathonetappe begint met Janus van Kasteren die voorlopig de Dakar 2023 leidt.

 

Op de hoogte blijven van al het Dakar nieuws?

Schrijf je dan in op onze Dakar Rally nieuwsbrief! Tijdens de rally houden wij je dagelijks op de hoogte over de prestaties van Petronas Team de Rooy IVECO.