Wat vervoer jij in je bedrijfswagen? De ene klus is de andere niet! Bij zware ladingen kan het verstandig zijn om voor dubbellucht te kiezen. Er is dan een extra wiel gemonteerd die de druk verdeelt. Toch is het goed om te weten wat nou de grens is waarop je besluit om voor dubbellucht te gaan. Lees hier de voor- en nadelen van zowel enkel- als dubbellucht.
Afhankelijk van je werkzaamheden kan het voordeliger zijn om alles in één rit meer mee te nemen. Hierdoor bespaar je kostbare tijd en brandstof. De IVECO Daily is in dit aspect uniek met zijn maximaal laadvermogen van 4,2 ton, genoeg om een olifant te vervoeren! Dit laadvermogen wordt mede mogelijk gemaakt door zijn, ook weer unieke, ladderchassis, een kenmerk dat is opgedaan uit de expertise in de truckbranche. Hieronder gaan we dieper in op het verschil tussen enkel- en dubbellucht, zodat je meer info kan verzamelen over welke optie het beste aansluit bij jouw doelstellingen en rijgedrag.
Enkellucht
We hebben voertuigen die rijden met enkellucht of de ‘gewone’ banden. Deze standaardconfiguratie is geschikt voor het dagelijks vervoer van lichte vracht over kortere afstanden, maar ook voor langere afstanden. Het laadvermogen is afhankelijk van de ophanging. De QUAD-LEAF ophanging wordt standaard geleverd op enkellucht modellen vanaf 3,5 ton. Met deze ophanging ben je gegarandeerd van een stabiele wegligging tijdens het rijden met lading.
In steden waar je vaak bochten neemt en manoeuvreert is enkellucht de beste keuze voor een optimaal gebruik. Het gamma van New Daily bestelwagens biedt verschillende types voertuigen met enkellucht aan, zowel voor gebruik in stedelijk gebied als op industrieel terrein. Een van de voordelen is de bandenslijtage die een stuk lager is dan bij dubbellucht. Bij een bestelwagen met enkellucht worden bijvoorbeeld geen ‘extra’ banden gebruikt tijdens het rijden, waardoor de kosten om deze te vervangen minder hoger zijn.
Dubbellucht
Je kunt als ondernemer of wagenparkbeheerder ook voor voertuig kiezen met dubbellucht. Bij dubbellucht wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld over het aantal banden, waardoor er minder druk wordt gelegd dan bij enkellucht. Door gebruik te maken van twee banden per as in plaats van één band, creëer je tevens een groter contactoppervlak met de weg, wat jou zo extra stabiliteit oplevert. Dit is belangrijk als je met je een bestelwagen vaak zware ladingen moet vervoeren over lange afstanden.Daarnaast beperk je ook het risico op een ernstig ongeval door een lekke band tijdens zwaar transport. Als een van de 2 banden een lekkage krijgt, dan kan de andere ervoor zorgen dat de bestelwagen of truck veilig kan stoppen zonder risico's.
De belasting bij de New Daily bestelwagen met QUAD-TOR-ophanging op dubbelluchtmodellen reikt tot 2.500 kg. Bij de New Daily chassis met cabine ligt deze maximale belasting zelfs op 2.700 kg. Door de verschillende configuratiemogelijkheden creëer je het ideale voertuig dat telkens opnieuw voldoet aan jouw behoeften.
Wat onderhoud betreft vraagt dubbellucht de nodige controle. Wanneer er twee banden naast elkaar zijn gemonteerd moet de afstand tussen beide steeds gerespecteerd worden. Bij een te lage bandenspanning van een voertuig buigen de banden licht naar buiten. Als deze afstand te groot wordt door te lage bandenspanning, kunnen ze de zijwanden raken met gevaarlijke situaties tot gevolg. Verder ligt de bandenslijtage ook een stuk hoger dan bij enkellucht aangezien er ook meer banden in gebruik zijn.
Bij de keuze tussen enkel- of dubbellucht is het dus belangrijk om te weten waarvoor je jouw bestelwagen gaat gebruiken. Alleen zo kan je het volle potentieel benutten van je bestelwagen en verloopt elke rit opnieuw uiterst efficiënt.