IVECO Blog Nederland | IVECO, drive the road of change

Waarom kiezen voor een bestelwagen op CNG?

Geschreven door IVECO | 26/03/2021

Lage emissiezones in steden, tolheffing voor vervuilende voertuigen en een stijging van de brandstofprijzen: wie om professionele redenen de weg op moet, wordt er niet vrolijk van. Dat geldt vooral ook voor wie met een bedrijfswagen rondrijdt. De stijging van de brandstofkosten heeft zijn impact op winstmarges en lage emissiezones bannen oudere voertuigen onherroepelijk uit het stadscentrum. Indien je daar dan toch je bestellingen probeert af te leveren, mag je een flink gepeperde rekening verwachten.

Wat is CNG?

CNG is, ietwat kort door de bocht, niets meer of minder dan het traditionele aardgas waar we thuis mee verwarmen en op koken. Het is een natuurlijk gas, in tegenstelling tot zijn voorloper LPG (een mengsel van propaan en butaan, verkregen uit raffinage van olie en fossiele brandstoffen). Door de voortdurende veranderingen in mobiliteit en de regelgeving omtrent milieuvriendelijker rijden, is CNG als brandstof voor auto's, vrachtwagens en bestelbussen de laatste jaren zeer sterk in opmars. Zeker gezien het feit dat er intussen steeds meer tankstations in Nederland en Europa bijkomen waar je CNG kan tanken. Bekijk onze IVECO Truck Gas Station Locator voor een compleet beeld van alle tanklocaties in Europa.

Wat zijn de voordelen van CNG? 

CNG is schoon en veel minder vervuilend dan benzine of diesel. Het allergrootste voordeel van een bedrijfswagen op CNG is dat je veel minder vervuilende stoffen uitstoot dan wanneer je met een bedrijfswagen op fossiele brandstof (in de meeste gevallen diesel) rijdt. De uitstoot van een CNG-motor bevat veel minder schadelijke gassen, zorgt voor een stuk lagere uitstoot van fijnstof en heeft een CO₂-uitstoot die bijna 25% lager ligt dan bij de gemiddelde dieselmotor. Een IVECO Daily op CNG stoot circa 5% minder CO₂ uit, zodra je deze reëel afzet tegen een vergelijkbaar model op diesel. Dit percentage kun je omhoog schroeven tot wel 95% bij gebruik Bio-CNG (groen gas gemaakt van plantaardig afval)! Een rechtstreeks gevolg van die 'schonere' verbranding is dat het onderhoud aan een CNG-bedrijfswagen eenvoudiger uit te voeren is. Daar blijft het niet bij, want een Daily op gecomprimeerd aardgas stoot tevens 12% minder NOx en 76% minder fijnstof uit. Zo’n model heeft bovendien een uitstekende brandstofefficiëntie, waardoor een besparing op brandstofkosten kan oplopen tot 35%!

In steeds meer steden worden emissiezones ingericht om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Dit betekent dat zwaar vervuilende vrachtwagens/bestelwagens niet langer de binnenstad in mogen om te laden of te lossen. Gezien de veel beperktere uitstoot van bedrijfswagens op CNG, zijn zij vrijgesteld en mogen ze wel deze 'verboden' zones in rijden. Bovendien zijn bedrijfswagens op CNG significant stiller dan voertuigen met 'klassieke' verbrandingsmotoren. Daarnaast willen veel steden luidruchtig vrachtvervoer tijdens de avond en nacht weren uit de binnenstad. Dit is lastig voor veel winkels en bedrijven, waar de belevering vaak laat op de avond of heel vroeg in de ochtend gebeurt. In de toekomst zijn hun op die tijdstippen niet meer te bereiken zijn met bedrijfswagens met een dieselmotor. Als je als leverancier beschikt over een bestelbus, lichte of middelzware vrachtwagen op CNG, heb je ook van deze maatregel geen last! Dan mag je 's morgens vroeg en 's avonds laat gewoon de binnensteden inrijden.

CNG tanken is voordeliger dan diesel. De aanschaf van een bestelbus op CNG mag dan iets duurder zijn dan een tegenhanger op diesel, maar dat verschil in aankoopprijs betaalt zichzelf al gauw terug aan de pomp doordat CNG merkbaar goedkoper is dan de brandstof diesel. Kijk op de website van Rolande voor de actuele prijs aan de pomp per kilogram CNG. Daarnaast kan je ook nog beroep doen op andere financiële voordelen zoals het recht op een milieu-investeringsaftrek. Lees hier later in deze blog meer over!

Zijn er ook nadelen aan CNG?

Natuurlijk, want anders zou intussen iedereen wel met een CNG-bestelbus rijden. Al zijn de nadelen verwaarloosbaar!

Wagens op CNG hebben een beperkter rijbereik. Aangezien de gemiddelde bestelbus met CNG een lager tankvolume heeft, ben je in rijbereik heel wat meer beperkt dan met diesel. Reken op ongeveer de helft van het aantal kilometers, waarna er overgeschakeld wordt op een kleine reserve-benzinetank.

Hogere aanschafprijs. Voor de ontwikkeling van CNG-motoren heeft er heel wat extra research moeten plaatsvinden door de autofabrikanten, wat betekent dat de aankoopprijs voor een CNG-bestelbus hoger ligt dan bij een dieselmotor.

 

Maar hoe zit dat nu met...

Onbekend maakt onbemind, maar stilaan gaat ook Nederland steeds vaker overstag voor de brandstof CNG. Toch blijven er bij geïnteresseerde kopers nog veel vragen, waarvoor het antwoord eigenlijk vrij duidelijk is. Want hoe zit dat nu met...

  • de prestaties? Wel, eenvoudig. Een bestelbus op CNG kan je qua prestaties prima vergelijken met eentje met een dieselmotor.
  • de veiligheid? Van oudsher heerst er een diepgewortelde angst voor gas. Autogas (lpg), maar ook diesel en benzine vormen een ernstige bedreiging bij calamiteiten. Deze brandstoffen zijn zwaarder dan lucht. CNG is lichter dan lucht en stijgt dus op, weg van een mogelijke ontstekingsbron. Daarnaast heeft het gas een veel hogere ontbrandingstemperatuur dan diesel en zijn de tanks steviger dan die van fossiele brandstoffen. Allemaal positieve punten, mocht je ooit in een ongeluk betrokken raken.
  • de actieradius? 1 kg CNG staat ongeveer gelijk aan 6l tankinhoud, met dezelfde actieradius als 1l diesel. Een IVECO Daily met een tankinhoud van 240 kg CNG en een verbruik van 1:7 brengt je dus ongeveer 300km ver. Stilvallen door gebrek aan gas is niet nodig. De Daily beschikt namelijk standaard naast de CNG-tanks over een 14 liter-benzinetank als ‘noodvoorraad’. De noodmodus op benzine heeft een rijbereik van ongeveer 100 kilometer, waardoor je onnodige stilstand kunt voorkomen.
  • de tankstations? Op meer dan voldoende plekken in Europa kun je inmiddels al CNG tanken. Ieder jaar neemt dit aantal verder toe, waardoor je zelfverzekerd jouw weg kunt vervolgen met IVECO Daily NP.

IVECO Daily Natural Power: dé bestelbus op CNG

De IVECO Daily is de meest veelzijdige bestelbus in zijn segment, omdat deze leverbaar is verschillende configuraties. Zo kun je een IVECO Daily NP bestellen als chassis-cabine, bestelwagen, dubbele cabine en halfgesloten bestelwagen. Deze is bovendien leverbaar in diverse brutogewichten van 3,5 tot 7,0 ton voor alle versies. Als je dan kijkt naar het vermogen dan kom je bij een Daily NP uit op een 3,0-liter CNG-motor van 100 kW (136 pk) en 350 Nm die dezelfde prestaties levert als een vergelijkbare dieselmotor, maar is 4 dB stiller!

Een IVECO Daily NP zorgt voor een verminderde impact op het milieu, omdat je met een Hi-Matic (automaat) de uitstoot van koolstofdioxide met 5% kunt verlagen. Bekijk deze blog voor meer informatie over de IVECO Daily Hi-Matic. Door de aanschaf van een Daily op CNG ben je als ondernemer gelijk ook klaar voor de stap naar Bio-CNG. Hiermee kun je de uitstoot van CO₂ reduceren tot liefst 95%. Je kunt dus stellen dat de Daily NP hét alternatief is voor diesel, omdat je hiermee duurzame- en rendabele kilometers kunt afleggen. Je hebt als ondernemer namelijk recht op een milieu-investeringsaftrek, waardoor je de meerprijs voor een CNG-voertuig eenvoudiger kunt terugverdienen. Dit levert een fiscaal voordeel op tot wel 13,5% van het totale investeringsbedrag in een bedrijfsvoertuig. Lees hier nu meer over in deze blog.

Meer informatie
Ben je getriggerd en wil je graag de business case te bekijken voor een IVECO Daily Natural Power op CNG? Vraag dan via deze link een adviesgesprek/offerte en kom met ons in contact.