IVECO Blog Nederland | IVECO, drive the road of change

Onbeperkt kranen, zonder regenereren!

Geschreven door IVECO | 19/02/2018

250 zware bedrijfswagens die dagelijks internationaal worden ingezet of één vrachtwagen waarmee eigen middelen vervoerd worden… Elke ondernemer in de huidige transportsector hamert dagelijks op het realiseren van veiliger, duurzamer en kostenbewust vervoer.

Een specifieke tak van (tran-)sport in de vervoerssector zijn bouwvoertuigen met een autolaadkraan. Autolaadkranen zijn er in vele varianten en capaciteiten. Ondernemer A rijdt zand met kiepauto’s en heeft kranen op zijn auto’s met een hefmoment van 7 ton/meter en een reikwijdte van 9 meter. Ondernemer B vervoert/plaatst dakkapellen en heeft een laadkraan met een reikwijdte van 37 meter op zijn truck met platte laadbak staan. Vaak 3- of 4-assige voertuigen, robuuste chassislay-out met perfect uitgedachte carrosserie-opbouw en krachtige motoren met PTO’s.

Waarom is het van belang dat de juiste basis en motor wordt gekozen voor een voertuig met autolaadkraan? In deze blog gaan we hier dieper op in.

Aandrijving van de autolaadkraan

De aandrijving van een autolaadkraan gebeurt doormiddel van een PTO (power take-off). Deze aftak-as aan de motor of versnellingsbak drijft de hydraulische installatie van de opgebouwde kraan aan. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de kraan (of ander soort opbouw met hydraulische installatie) draait de motor van het voertuig. Wordt er meer vermogen gevraagd door de opbouw, dan zal de motor optoeren en het gewenst vermogen leveren.

U begrijpt dat dit invloed heeft op het onderhoud van het voertuig en de motor, het brandstofverbruik en daarmee de totale eigendomskosten (TCO). Één uur dat de PTO draait wordt op het gebied van brandstofverbruik en slijtage ongeveer gelijkgesteld met het rijden van 50 kilometer op de weg.

 

Warmteontwikkeling en uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het kranen

Tijdens het werken met een autolaadkraan ontstaat warmteontwikkeling rondom het voertuig. Er wordt immers gewerkt met draaiende motor, waarvan vermogen wordt gevraagd. Tevens krijgen uitlaatdelen geen koeling door rijwind wat ook voor extra warmte onder en rondom het voertuig zorgt. Voertuigen met EGR (en hydraulische opbouw) hebben een actief roetfilter in het uitlaatsysteem, hiermee worden roetdeeltjes opgevangen en opgeslagen. Dit filter raakt echter na verloop van tijd vol…

Wanneer dit roetfilter vol is, moet dit schoongebrand worden in een regeneratieproces. Dit proces kan zomaar 1,5 uur duren en moet zeer regelmatig gebeuren, gemiddeld om de 1000-2500 kilometer bij intensief gebruik van het voertuig (hoeveel kilometer rijdt u per dag met de truck!?). Tijdens het regenereren wordt het roetfilter zo heet, dat de roetdeeltjes verbranden en omgezet worden in het relatief onschadelijke kooldioxide en water. Bij dit proces komt erg veel warmte vrij onder de cabine en rondom het voertuig, dit kan gevaarlijke situaties opleveren op bijvoorbeeld bouwplaatsen, in woonwijken of op een parkeerplaats.

 

De juiste basis kiezen voor onbeperkt kranen

De autolaadkraan wordt in de meeste gevallen eerder door de ondernemers uitgezocht dan de auto waar de laadkraan moet worden opgebouwd. Met de laadkraan moet immers worden gewerkt, het chassis eronder zorgt “slechts” voor het vervoer. Ondernemers profiteren dagelijks van de keuze voor een goede, betrouwbare en omgevingsvriendelijke basis onder de kraan.

Niet regenereren dankzij Hi-SCR

Het Hi-SCR systeem zorgt voor een nabehandeling van de uitlaatgassen, zónder dat het roetfilter actief moet worden geregenereerd! Dit systeem van filters en katalysatoren bevindt zich in één unit aan het chassis, die tevens is voorzien van een hitteschild. Geen onverwachte regeneratieproces onderweg of gevaarlijke warmteontwikkeling bij de stilstaande truck: het scheelt veel stress bij de chauffeur!

Tevens wordt op deze voertuigen geen EGR (uitlaatgasrecirculatie) toegepast waardoor de verbranding schoner is, het onderhoudsinterval langer, het brandstofverbruik lager (zeker bij stationair draaien en gebruik van PTO!), het eigen gewicht van het voertuig lager en de warmteontwikkeling onder de cabine en rondom het voertuig beperkt blijft. IVECO heeft op al haar zware (bouw-)voertuigen een oplossing zonder EGR.

 

Robuust chassis

Als basis voor een sterke autolaadkraan met een flinke hefcapaciteit is het van groot belang dat het chassis robuust en sterk genoeg is voor de dagelijkse belastingen die het voor zijn kiezen krijgt. Het chassis uitgerust met stempels, zorgt voor de stabiliteit tijdens het kranen. Een robuust frame met uitgedachte plaatsing van de assen zijn dus de basis voor goed kraanwerk!

Carrosserieopbouw: Universeel en veelzijdig

Een zwaar voertuig met een autolaadkraan kan voor legio werkzaamheden worden ingezet. De ene rit zijn het glasbokken die moeten worden vervoerd, de volgende rit is het een dakkapel dat geplaatst moet worden en morgen hangt er een dieplader achter voor een speciaal transportopdracht. De keuze voor een universele opbouw maakt een kraanwagen dus multi-inzetbaar. Bijvoorbeeld een afneembare open laadbak met daaronder een koppelschotel en/of twistlocks of een vangmuilkoppeling aan het chassis. Een goed uitgedacht voertuig is geschikt voor bijna elke toepassing!