header-blog-leverancier-aan-het-woord

Leverancier aan het woord #1 – Rolande

14/09/2020

Jarenlang werkt IVECO al nauw samen met Rolande om de opkomst van LNG op gang te brengen en daarna te versnellen door middel van BIO-LNG. We gingen mede daarom onlangs in gesprek met Bouk van den Dungen (Sales Director bij Rolande) om de transitie naar deze aandrijftechnieken te belichten vanuit onze samenwerkingspartner en leverancier van LNG als brandstof voor alle IVECO’s. Lees hier nu meer over.

1DX_5384-HDRWe beginnen bij de start van Rolande in 2009. De eerste ideeën voor de introductie van een nieuwe aandrijfvorm ontstonden toen, omdat het net als IVECO gelooft in het terugdringen van het fossiele tijdperk. Mede hierdoor werd Rolande in 2011 onderdeel van IVECO Schouten. Als je immers een gas aangedreven truck wilt verkopen, dan moet je kunnen tanken. Als je eenmaal kunt tanken, dan kun je ze ook verkopen. Vanuit die gedachtegang werkt het daarom al jaren samen met IVECO om bedrijven te helpen bij de stap naar duurzaam wegtransport. Gezamenlijk dragen wij ons steentje bij aan een schonere wereld voor morgen. Bouk: “Een mooi voorbeeld van de succesvolle samenwerking is het feit dat het eerste, nieuwe tankstation in Duitsland samen met IVECO is gerealiseerd. Wij hebben op het terrein van de assemblage fabriek van IVECO in Ulm een openbaar tankstation gebouwd. Deze is volledig operationeel sinds medio 2020.”

CNG, LNG & BIO-LNG

LNG (Liquified Natural Gas) is vloeibaar gemaakt aardgas (methaan), dat een extreem lage temperatuur kent van +/- 163 graden onder nul. Hierdoor wordt het volume van aardgas 600 keer kleiner en is het uitermate geschikt als transportbrandstof. CNG (Compressed Natural Gas) is aardgas dat is samengeperst en iets warmer is dan LNG. Het methaan wordt tot zo’n 200 bar fijngeknepen en dan gebruikt als brandstof. Bouk: “We hebben ook nog een tweede tak van sport, namelijk: BIO-LNG. Er worden dan methaanmoleculen gemaakt uit reststoffen. Je kunt dan denken aan rioolslib, mest en bermgras. Dat vergisten we, waardoor uit dat proces bio-methaan ontstaat dat later als brandstof wordt gebruikt.”

DJI_0861Toekomst van LNG en BIO-LNG

Rolande ziet de toekomst van LNG en BIO-LNG rooskleurig in. Bouk: “De ontwikkeling van LNG en BIO-LNG loopt voorop en is momenteel de enige ‘groene’ optie die direct inzetbaar is voor langeafstandstransport. Je kunt vandaag al stappen vooruit zetten op het gebied van CO² reductie. Wanneer je rijdt op LNG verminder je namelijk de CO² uitstoot tot 20 procent ten opzichte van diesel. Met BIO-LNG kun je het uitstootgehalte zelfs terugdringen tot 99,8 procent. Met deze aandrijftechnieken komen we de transporteurs en opdrachtgevers tegemoet aan de vergroening die zij voor ogen hebben.”

Financieel voordelig om op LNG/BIO-LNG te rijden

Als transportondernemer/fleetmanager bij een transportbedrijf in Nederland kun je nu al rekenen op extra financiële voordelen door de stimuleringsregeling voor LNG en BIO-LNG die is vastgesteld door de Nederlandse overheid. Hierdoor heb je minimaal tot 1 januari 2022 recht op een compensatie van €0,187 per kilogram LNG. Het competitieve voordeel is per situatie verschillend, waardoor onze LNG-specialisten dit graag voor je uitrekenen. Daarnaast liggen ook in Duitsland de Euro’s voor het oprapen. Alle CNG en/of LNG voertuigen met een GVW boven de 7,5 ton zijn namelijk vrijgesteld van tol op de Duitse snelwegen tot 1 januari 2024. Het MAUT-voordeel kan oplopen tot €0,187 per kilometer, al is dit afhankelijk van het gewicht van jouw vrachtwagen. Wil je meer lezen over alle voordelen? Bekijk dan nu deze blog. Bouk: “Je moet tevens rekening houden met een CO² taks. Vanaf 1 januari 2021 betaal je in Duitsland namelijk met een diesel aangedreven truck een meerprijs van €25,- per ton dat je uitstoot. Dit loopt op tot maximaal €65,- in 2026. In Nederland bestaat er ook een grote kans dat deze door de overheid wordt ingevoerd. Je moet dan gaan betalen in de vorm van belasting of toeslag, zodra je met jouw dieseltruck teveel uitstoot. De komende jaren wordt het dus nóg voordeliger om op LNG te gaan rijden.”

Verder vooruitkijken

Bouk heeft een wijs advies richting iedere fleetowner of bedrijfseigenaar van een transportbedrijf: “Kijk kritisch naar de tendens van het bedrijfsbeleid voor de komende jaren en neem die conclusies mee bij jullie afwegingen tijdens het aankoopproces van een nieuwe truck. Na bijna 100 jaar diesel zijn we klaar voor de volgende stap! Hier heeft de overheid beleid voor ontwikkeld, zie CO² taks. Je staat wellicht aan de vooravond van een belangrijke beslissing en overweeg dus goed welke stap je zet. Een truck koop je vaak voor minimaal vijf á zes jaar. Het is dus raadzaam om goed te kijken naar de toekomstige wet- en regelgeving, brandstofprijzen, de eventuele groei in exploitatiekosten en een mogelijk veranderend verwachtingspatroon vanuit een opdrachtgever. Zij verwachten wellicht op een later moment de hulp bij het verkleinen van de gezamenlijk CO² voetafdruk. Je bent simpelweg verplicht om verder vooruit te kijken richting de toekomst. Maak een complete businesscase en laat je adviseren door jouw brandstof- en vrachtwagenleverancier. Je moet immers rekening houden met het uitgangspunt dat de vervuiler straks gaat betalen.”

IVECO S-WAY op LNG bij het LNG tankstationMeer informatie

Wil je graag een business case opmaken met betrekking tot de aanschaf van een LNG aangedreven truck? Neem dan nu contact op met een IVECO-dealer bij jou in de buurt en vraag vrijblijvend een offerte/adviesgesprek aan. Onze specialisten staan voor je klaar om voor jou uit te rekenen hoe rendabel LNG is ten opzichte van diesel. Wil je graag eerst meer informatie verzamelen over de IVECO S-WAY NP? Ga dan nu naar de productpagina op onze website en bekijk de mogelijkheden bij de nieuwe, zware vrachtwagen van IVECO.

Leverancier aan het woord

Ben jij toevallig ook een samenwerkingspartner van IVECO en vertel je graag over ons gezamenlijke product? Laat het ons dan weten via social media en we nemen zo spoedig als mogelijk contact met je op om een afspraak in te plannen voor een interview: ‘Leverancier aan het woord’. We zetten het IVECO gamma in relatie met jouw bedrijf graag in het zonnetje!

Meer lezen?