Paul Muller zijn droom wordt stap voor stap werkelijkheid door de aanschaf van een IVECO Daily 4x4 chassis-cabine. De komende tijd gaat hij deze zelf opbouwen tot een multifunctioneel voertuig met een verwisselbare bovenbouw, waarbij hij al zijn wensen in vervulling laat komen. Mede daarom gingen we onlangs met hem in gesprek om zijn verhaal te belichten over de IVECO Daily 4x4.
Wie een IVECO Daily 4x4 chassis-cabine aanschaft, die heeft vooraf overal goed over nagedacht en dat is ook het geval bij Paul Muller en zijn vrouw. Na een lange zoektocht, een reëel vergelijkingsonderzoek en na ritten met diverse campers, kwam uiteindelijk de IVECO Daily 4x4 als 7-tons uitvoering als beste uit de test. Hierdoor hebben zij een voertuig en straks ook een camper die aan al hun wensen voldoet. Paul draait als volleerd bouwer zijn handen namelijk niet om voor een pittig project. Zo heeft hij een bedrijfspand gedeeltelijk omgeturnd tot woonruimte, zodat hij zijn Daily 4x4 nu kan opbouwen vlakbij zijn huis. Hij is daarbij één deur verwijderd van zijn loods waar hij allerlei materialen en gereedschappen binnen handbereik heeft. Een subframe van de camper op het chassis van de Daily hijsen is voor hem dan ook een fluitje van een cent.
IVECO Daily 4x4 chassis-cabine
Als je een voertuig zelf gaat opbouwen om een wisselbare kampeercontainer te plaatsen op het chassis van een Daily 4x4, dan moet je technisch dusdanig onderlegd zijn om te weten wat je doet en wat je wil. Dat is bij Paul Muller honderd procent het geval! Zo kiest hij samen met zijn vrouw bewust voor een 4x4 uitvoering, omdat je hiermee beschikt over maximale tractie op het ruwe terrein en daardoor altijd kan gaan en staan waar je ook maar wilt. Daarnaast heeft hij weloverwogen gekozen voor een 7-tons Daily met een breedte van 2,20 meter. Paul licht dit toe: “Je loopt namelijk direct tegen diverse beperkingen aan, zodra je met een voertuig gaat rijden welke breder is dan die 2,20 meter. Daarom blijf ik ook bewust onder die grens, waardoor wij altijd op iedere bestemming kunnen komen.”
Als je kijkt naar het complete technische- en financiële plaatje, dan is het volgens Paul logisch om te kiezen voor een IVECO Daily 4x4. Af-fabriek is deze namelijk compleet uitgevoerd met een Hi-Matic 8-traps automatische transmissie met high- en low gear, een ijzersterke 3.0 F1C dieselmotor met 180 pk, enkellucht en een sperdifferentieel op beide assen voor optimale manoeuvreerbaarheid. De Daily 4x4 kent verder een wielbasis van 4.175 mm en meer dan voldoende bodemvrijheid, zodat Paul zijn weg overal kan vervolgen. Bekijk ook deze blog om meer te lezen over de belangrijkste voordelen bij de IVECO Daily 4x4.
“Paul: Als je een wisselbare kampeercontainer gaat opbouwen, dan moet je realistisch kijken naar alle gewichten. Ik heb daarom alles uitgedokterd en kwam tot de conclusie dat wij qua laadvermogen niet uitkwamen met een 5,5-tonsuitvoering. Vandaar dat wij nu hebben gekozen voor 7,0-tonsuitvoering van een IVECO Daily 4x4 chassis-cabine met een dubbele cabine. Hierdoor beschikken wij over een maximaal laadvermogen voor onze camper en kunnen we deze helemaal naar wens opbouwen, ondanks de aanwezigheid van een extra 100 liter water- en brandstoftank en een reservewiel.” Wil je graag meer te weten komen over de IVECO Daily chassis-cabine? Dan is deze blog zeker interessant voor je.
Droomcamper
Ook qua indeling heeft Paul duidelijk voor ogen hoe hij zijn camper wil gaan vormgeven. Zo kiest hij voor een grote ronde zithoek aan de achterkant van de camper, zodat je ook op een druilige dag kan genieten van een panorama view. Daarnaast heeft hij straks een gangpad van 80 cm en een bed dat hij naar beneden- en boven kan brengen, zodat hij alle ruimte effectief gebruikt. Paul: “Bij een ‘13 in een dozijn’ camper heb je in veel gevallen een gebrek aan ruimte. Daar hebben wij straks geen last van!”
Ook de stip op de horizon hebben zij al uitgestippeld. Paul: “We gaan namelijk op vakantie naar Noorwegen, Zweden en de Spaanse Pyreneeën, zodra het project is afgerond. In een later stadium gaan we met onze IVECO-camper zeker ook naar IJsland, want daar kunnen we onze Daily 4x4 écht testen op het ruwe terrein. Onze droom is uiteindelijk ook om te rijden in Marokko. Dat is voor nu nog toekomstmuziek, maar een prachtige bestemming om net als Team de Rooy in de Dakar Rally het ruwe terrein daar te trotseren. Dat is voor onze oersterke Daily vast geen probleem!”
Meer informatie
Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig naar de IVECO Daily? Vraag dan nu vrijblijvend een adviesgesprek/offerte aan via onze website! We gaan graag met jou in gesprek om de mogelijkheden te bespreken, zodat jij wellicht binnenkort comfortabele kilometers kan maken met een veelzijdige IVECO Daily.