Op vrijdag 16 juli was het zover, na weken van afwachten, opbouwen en bestickeren, werd de laatste auto in een rijtje van 6 nieuwe IVECO S-WAY’s overhandigd aan een chauffeur van Spaansen. Om dat te vieren organiseerde IVECO dealer Veekro uit Zwaagdijk een barbecue. Niet alleen de klant als in: degene die op kantoor zit en vrachtwagens bestelt, maar ook de klant als in: de chauffeur die er dagelijks mee op pad moet, waren uitgenodigd om aan te schuiven. Bij Veekro houdt men graag goed contact met degene die met het materiaal moet werken, daarom mogen chauffeurs tijdens een reparatie- of onderhoudsbeurt ook de garage in lopen om te kijken wat er allemaal precies gebeurt. De lijnen tussen het kantoor en de werkplaats zijn kort, wat voor een duidelijke communicatie zorgt. Open en transparant zijn, zorgen dat de klant tevreden is, daar draait het om. En dat die service niet stopt na vrijdagmiddag, bewezen de broodjes en eieren die al klaar lagen in het kantoor voor het ontbijt met de chauffeurs op zaterdagochtend.
Er wordt wel gezegd dat chauffeurs zo lekker flexibel zijn, het zijn toch vooral de mensen om de chauffeurs heen die af en toe wat moeten improviseren. Zo stond er een combinatie vast in de file op de Afsluitdijk, waardoor de colonne niet uit 6 maar slechts 5 S-WAY’s bestond. Gelukkig werd alles daar uiteindelijk opgelost en kon ook de laatste chauffeur nog op tijd aanschuiven voor de barbecue. Inclusief saladebar en gezonde knoflooksaus, want als een merk de chauffeurs uitdaagt met een FitCab, dan is het niet meer dan logisch dat er ook een smakelijke en gezonde hap wordt voorgeschoteld.
Behalve vrachtwagens, bakwagens en busjes van IVECO, is de werkplaats ook open voor andere merken. Van de nieuwere vrachtwagens tot aan de wat oudere personenauto’s.
De relatie tussen Veekro en Spaansen begon in 2014. De komst van nieuwe Euro6 motoren was voor veel merken aanleiding om met een nieuwe of flink opgefriste cabine te komen. Het wagenpark van Spaansen bestond op dat moment voor 98% uit MAN, en zij zagen dit als een goed moment om te kijken wat er verder op de markt was. Diverse merken werden aangeschreven om een offerte neer te leggen, uiteindelijk koos men ervoor om een paar MAN’s, Mercedessen en IVECO’s naast elkaar te zetten.
In een duurtest van 5 jaar bleek dat de TCO in de praktijk toch iets afweek van wat er in de folder was vermeld. Door de verschillende trekkers op hetzelfde werk in te zetten, kreeg men een goed beeld van verbruik en slijtage. Wanneer er tijdens de vakantie een andere chauffeur met de auto reed, werd meteen getest of de vaste chauffeur met een roze bril op reed of dat het merk echt zo goed was als in de kantine werd verteld. Alles op een rijtje gezet verraste IVECO door de verwachtingen te overtreffen.
Nadat de leaseperiode was afgelopen, en zowel de Mercedessen als de IVECO’s weer ingeleverd moesten worden, kregen een aantal chauffeurs de keuze voor een nieuwe auto: MAN of IVECO. Met 3 tegen 6 was het wel duidelijk welke folder het meeste aansprak. Hoe de auto’s in het echt zouden zijn was nog niet te zeggen, want MAN kwam met een compleet nieuwe TGX aanzetten, en bij IVECO werd de Stralis vervangen door de S-WAY.
Spaansen is veel actief in de bouwsector en in woonwijken, waardoor de auto’s iets aangepast werden. Zo hebben een aantal trekkers bijvoorbeeld een kieperpomp gekregen. Hoewel we van rode Italianen gewend zijn dat ze dicht op het asfalt liggen, is dat niet erg handig wanneer je regelmatig extreme verkeersdrempels of kuilen in bouwwegen moet trotseren. De S-WAY’s staan allemaal op een grotere bandenmaat, voor iets meer bodemspeling. Nu is het aan de chauffeurs om de auto ‘eigen’ te maken, onder andere met de tekst op de grill, die zo kenmerkend is voor de voertuigen van Spaansen. Werden ze vroeger nog met de hand erop geschilderd, tegenwoordig zijn het stickers maar dat maakt het geheel niet minder opvallend.
Times are changing
Chauffeur Olaf had de eer om als eerste een nieuwe S-WAY te krijgen. Niet alleen is hij van merk veranderd, ook werd de kieptrailer ingeruild voor een klustrailer, waarmee hij sierbestrating en tuinmaterialen bij de mensen thuis brengt. Bij zoveel verandering is er geen beter passende titel dan Times are changing. Op de vraag wat hij van de auto vindt, was zijn antwoord kort: top! De stoelventilatie is heerlijk, en het geluid is ook goed, al had er wel een subwoofer in gemogen. Maar als chauffeurs over dat soort futiliteiten gaan ‘klagen’, dan weet je dat de rest van de auto goed in elkaar steekt.
Story of my life
Chauffeur Erwin had wel een paar ideeën voor de titel, maar zijn dochters dachten er anders over, Story of my life moest het worden. Zo makkelijk kan het geregeld worden. Hij is erg tevreden over de auto, al is het matras wat aan de harde kant voor hem. De stoelventilatie maakt een hoop goed, net als de service van Veekro, want nieuwe matrassen zijn onderweg. Erwin rijdt met vloeren rond, betonplaten die met een kraantje op de trailer worden geladen en gelost, en is daarbij de hele week van huis. Goed kunnen slapen en genoeg bergruimte hebben in de auto, is dus wel belangrijk.
The road goes on
Chauffeur IJme had graag de tekst When I see you again meegenomen, die zijn Mercedes sierde, maar de ruimte op de IVECO is iets smaller, waardoor hij moest uitwijken naar The road goes on. Eigenlijk kun je pas over een kilometer of 50.000 iets zeggen over de prestaties van de auto, toch kon IJme na 4 weken ervaring al melden dat de S-WAY een stuk stiller is dan zijn vorige auto. Het stuurt lekker licht en de motor heeft een bult vermogen, wat vanaf een laag toerental al merkbaar is. Hij heeft vrijwel alle merken gereden behalve IVECO, na een week met de demotrekker op pad te zijn geweest was zijn keuze snel gemaakt. Al hangt de trekker wat laag boven de grond, wat tijdens het verrijden van casco wanden voor de nieuwbouw over hobbelige bouwwegen nog wel eens lastig kan zijn. Eenmaal uit de drukte van het bouwplan vandaan komt de titel goed tot zijn recht, want de weg gaat altijd verder, hoe afgelegen het project ook is.
Here I go again
Chauffeur Marco vertelt een verhaal met zijn auto’s. Hiervoor reed hij ook met een IVECO, waarop de tekst I’ll find my way home stond. Met de stenentrailer aangepikt reisde hij stad en land af, maar het huis is nog niet gevonden, dus nu gaat hij opnieuw op pad met Here I go again. De Stralis was goed bevallen, nu IVECO met een compleet nieuwe cabine en inrichting kwam, niet zomaar een beetje opgefrist maar echt anders dan anders, was zijn keuze snel gemaakt. Na het overhandigen van de sleutel ging hij direct op vakantie (zonder S-WAY), waardoor hij nu pas een paar dagen ervaring heeft met de nieuwe auto. Na een 5 jaar oude auto te hebben ingeruild, voelt alles nu heerlijk nieuw aan, alleen het matras werd gewisseld voor een comfortabeler model, zodat het beter past bij de verder zeer soepel rijdende trekker.
I’ve got the power
Chauffeur Ab koos voor de muziek waarmee de zestienvoudige wereldkampioen darten, Phil Taylor, het podium op komt voor een wedstrijd. Ab heeft vroeger zelf in wedstrijdverband gedart en is groot fan van Phil Taylor, wat de link verklaart. I’ve got the power slaat niet alleen op Phil, ook de IVECO en Ab staan sterk in hun schoenen. Zo gaan ze vaak met een vloeivloerenmachine op pad, een rijdende fabriek waarmee ter plaatse zand en bindmiddel wordt gemengd dat via slangen het gebouw in gaat. De S-WAY moet flink trekken aan zo’n enorme trailer, net zoals Ab staat te sjorren aan de slangen en het gereedschap om de vloeivloer op de juiste plek te krijgen. Zijn vorige auto was ook een IVECO en hij rijdt pas een paar dagen, dus we kwamen niet verder dan een eerste indruk. En die is perfect! Het stuurt licht, het is duidelijk een vooruitgang ten opzichte van het vorige model en alles zit erop en eraan. Al moet je dat wel even zien te vinden tussen alle knopjes, want ook de indeling van het dashboard is nogal veranderd.
Like a hurricane
Chauffeur Jeroen kon nog weinig vertellen over het rijden met de nieuwe S-WAY, want behalve met de demotrekker, heeft hij alleen vanaf Spaansen in Winkel in de colonne naar Veekro in Zwaagdijk gereden. Ervaring met de Stralis had hij wel, die was goed genoeg om het aanbod van een nieuwe MAN af te slaan. Behalve sierbestrating, vloeren en casco, rijdt hij ook met een dieplader rond waarop de wat grotere en zwaardere vrachten vervoerd worden, zoals de Sennebogen kranen die van de loswal naar de garage – en weer terug – gebracht moeten worden. De trekker heeft 570 pk, iets meer dan het instapmodel, en trekt als een wervelwind, oftewel Like a hurricane.