De IVECO Daily is vanwege zijn krachtige aandrijflijn en chassis de meest verkochte BE-trekker in zijn segment. Wat maakt de Daily nu zo fijn en waarom is hij ideaal voor deze missie? Je leest er in deze blog meer over.
We starten ons verhaal bij de IVECO Daily chassis-cabine. De Daily wordt namelijk niet als trekker af-fabriek geleverd. Bij Veldhuizen B.V. en BE-Combi worden deze omgebouwd tot een BE-trekker, zodat je uiteindelijk een volledige combinatie op maat kunt bestellen. De Daily biedt je de mogelijkheid om het maximale uit jouw BE-rijbewijs te halen. Heb je dit type rijbewijs behaald voor 19 januari 2013? In dit geval zijn de technische eisen bepalend en mag de opleggermassa niet zwaarder zijn dan vijf keer de schoteldruk. Voor een IVECO Daily komt dit in de praktijk uit op een maximaal gewicht van 9,4 ton bij een BE-combinatie. Het totale gewicht mag maximaal 7 ton zijn, zodra je een BE-rijbewijs na deze datum hebt behaald. Bekijk deze blog voor meer informatie over de verschillende rijbewijzen.
Een populaire uitvoering is de inzet van een Daily als BE-trekker. Met een marktaandeel van meer dan 80% is IVECO met de Daily dan ook sterk in dit segment vertegenwoordigd. Dit is niet zonder reden, want de Daily uitgevoerd als trekker-oplegger heeft het hoogst haalbare maximum laadvermogen. De gehele aandrijflijn is bovendien geoptimaliseerd voor hoge combinatiegewichten. De Daily Trekker is onder andere beschikbaar met de krachtigste viercilinder dieselmotor op de markt: de 210 pk sterke 3.0 liter industriële motor met een maximaal koppel van 470 Nm. Na de lokale ombouw (het monteren van een luchtdrukremsysteem met compressor, de montage van een subframe en een koppelschotel) is een combinatiegewicht van maximaal 9,4 ton mogelijk bij een Daily BE-trekker met een 40C of 50C chassis. Mede hierdoor is de Daily breed inzetbaar voor allerlei transportmissies.
We hebben een paar handige tips voor je om rekening mee te houden, zodra je de aanschaf van een BE-trekker in overweging neemt. Daarnaast adviseren wij om te kiezen voor verzwaarde veren en spiegels met een langere spiegelarm. Hierdoor heb je goed zicht rondom jouw lange of brede combinatie. Het is bovendien verstandig om een kortere achterasreductie toe te passen, zodra je met zwaar materieel gaat rijden. Dit houdt in dat je bij een wettelijk maximum toegestane snelheid van 80 km/h de juiste balans vindt tussen trekkracht, brandstofverbruik en comfort voor de inzet van het voertuig. Verder raden wij het aan om een sperdifferentieel te plaatsen, zodat je een Heavy-Duty achteras krijgt bij 35C of 40C Daily. Neem via onze website contact met ons op voor een persoonlijk advies op maat.
Bij de aanschaf van een BE-trekker is het goed om te weten dat deze leverbaar is met een 8-traps HI-Matic automatische versnellingsbak . Deze ZF-automaat is zeer geschikt voor hoge terreingewichten. Je kunt hierdoor de aandacht op het verkeer houden en zuinigere kilometers maken dan met een handgeschakelde variant. Lees in een andere blog nu meer over alle voordelen bij een Daily Hi-Matic. Maak daarnaast vóór 1 april 2021 gebruik van een speciale actie waarbij je kunt kiezen voor een gratis Hi-Matic automaat! Normaliter betaal je hiervoor een meerprijs van circa € 2.500. Ga nu naar onze website en lees nu meer over de actie.
Ben je op zoek naar een krachtige BE-trekker? Vul dan vandaag nog jouw gegevens in op onze website, zodat we jou volledig kunnen informeren over de mogelijkheden van een IVECO Daily BE-trekker.