Gerard de Rooy en Wuf van Ginkel hebben in de eerste etappe van de Africa Eco Race direct hun stempel gedrukt. In de eerste etappe van de rally die 92 kilometer telde, zette De Rooy de derde tijd algemeen (dus niet in het truck-klassement maar overall!) neer. De Brabander kwam 5 minuten en 25 seconden achter de Rus Vladimir Vasilyev met Mini over de finish. Van Ginkel klokte een hele knappe zesde tijd met 8.56 achter de nummer 1.
De etappe leidde van Nador naar Dar Kaoura, in het noorden van Marokko. Deze eerste special gaf geen grote problemen voor Petronas Team De Rooy IVECO. Het enige lastige aan de proef waren het stof en de stenen. “Daardoor was het best tricky”, vond Gerard de Rooy. “Met al die stenen aan de zijkant van de piste, kon ik niet goed driften. Ik wilde geen risico lopen op lekke banden. Dat scheelde wel in snelheid.”
Het meeste lastige was dat de sentinel (het waarschuwingssysteem dat aangeeft dat er een snellere deelnemer aankomt, maar dat ook een signaal geeft als er iemand stil staat) bij geen van alle trucks werkte. Langzamere rijders en achterblijvers waren daardoor niet goed te zien en zagen op hun beurt ook de trucks niet aankomen wat af en toe best gevaarlijke situaties opleverde. “Die kleine ssv’s inhalen kostte zodoende veel tijd”, vertelde De Rooy. “Ik ben een paar keer naast de piste gaan rijden om er voorbij te kunnen, maar dat brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Ik denk dat ik daar zeker een minuut of vijf mee heb verspeeld.”
Ook Wuf van Ginkel verloor (waarschijnlijk net als alle andere snelle deelnemers) tijd door de niet-werkende sentinel. Met de als vierde gestarte truck liep hij snel in op de voor hem gestarte Elisabete Jacinto, die door het stof niet in de gaten had dat de IVECO Powerstar achter haar zat. “We konden ook niet aangeven dat we er waren. Op een gegeven moment hebben we toch het risico genomen in het stof tot kort bij haar te komen en met claxoneren te laten weten dat we er langs wilden. Toen ging ze ook meteen opzij, maar dat heeft wel een hoop tijd gekost. Ik denk dat die ssv’s en de langzamere auto’s zich een paar keer rot geschrokken zijn dat er ineens een truck vanuit het stof opdoemde.”
De Rooy kwam met een zijruitje minder aan de eindstreep van de etappe. “Op ongeveer 10, 15 kilometer voor de finish stond een groepje stenengooiers. We hebben een klinker door de zijruit gekregen. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. Een aantal anderen hebben stenen op de voorruit gekregen.” Van Ginkel zag het groepje staan bij het uitkomen van een bocht, waar hij volop driftend doorheen kwam. “Daardoor reed ik min of meer recht op ze af en daar schrokken ze blijkbaar toch van want ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen. Dat is waarschijnlijk ons geluk geweest.”
Morgen starten de trucks tussen de auto’s, volgens het algemeen klassement van vandaag. De Rooy start dus derde, Van Ginkel zesde. De tweede etappe telt 443 kilometer wedstrijdproef, met onder meer 30 km duinen van Erg Chebbi. De eerste auto start om 9.21 uur (10.21 uur Nederlandse tijd).