Geschreven door IVECO | 14/01/2019
Met de wetenschap dat de aanvankelijk als eerste geklasseerde Siarhei Viazovich een waypoint heeft gemist waar een uur straftijd op staat, waagde Gerard de Rooy het wel om zichzelf uit te roepen tot winnaar van de zesde etappe van de Dakar Rally. Teamgenoot Federico Villagra kwam op een halve minuut achter De Rooy aan de streep van de 310 kilometer lange special.
De Petronas Team De Rooy IVECO-rijders Ton van Genugten en Maurik van den Heuvel vergaat het minder goed. Zij rijden op een achterstand van ongeveer anderhalf uur en zijn ten tijde van schrijven nog niet gefinisht.
De zesde etappe was bijzonder zwaar, vertelde De Rooy aan de finish. “Ontzettend zwaar zand. We hebben dingen gedaan die eigenlijk niet konden en waarvan ik nog niet snap hoe het wél is gelukt. De neus van de IVECO Powerstar is hier en daar flink beschadigd. In de duinen van de eerste 50 km had ik een probleem met het bandenaflaatsysteem. Het waren heel hoge duinen en we kwamen lang niet overal meteen boven. Ik heb nog geprobeerd de Toyota van Erik van Loon uit een duinpan te trekken, maar met mijn bandenspanning kon ik niet ver genoeg gaan zonder het risico te lopen zelf muurvast te zitten.”
Op de 19 km neutralisatie in de etappe kon monteur Darek Rodewald het bandensysteem resetten, zodat het voor het tweede deel van 232 km wel werkte. Kort na de neutralisatie passeerde De Rooy teamgenoot Ton van Genugten, die als eerste was gestart. “Problemen met de turbo”, aldus De Rooy. Dat verklaart waarom Van Genugten in het tweede deel veel tijd verloor. “Zo veel zand en zo zwaar”, zei De Rooy. “We konden niet harder dan met 60 km/u een klim van 3 km tegen een berg op maken. Met minder vermogen of turbo-problemen is het niet te doen.”
Het venijn van de etappe zat in de staart. Daar pakte De Rooy de winst op de Kamazzen van Dmitry Sotnikov en Eduard Nikolaev, die samen ongeveer tien minuten vóór De Rooy reden. “Er lag daar een moeilijk waypoint op een berg. Iedereen reed te laat die berg op, waardoor je een kilometer terug moest om aan de andere kant van de vallei alsnog omhoog te gaan. Viazovich is daar doorgereden en heeft dus dat waypoint gemist, waar een uur op stond. Het was een onmogelijke plek om naar boven te rijden, zelfs voor de trucks.”
Schrijf u hieronder in voor onze dagelijkse mailupdates en mis niks van de Dakar Rally van 2019!