Met de derde plaats in het eindklassement voor Gerard de Rooy en drie etappeoverwinningen – Ton van Genugten schreef ook de laatste etappe nog even op zijn naam – kijkt Petronas Team De Rooy IVECO met een toch wel tevreden gevoel terug op de Dakar Rally 2019. “Het is niet de podiumplaats waar we op hoopten, maar het is en blijft een podiumplaats”, stelde Gerard de Rooy.
“Als je ziet wat er in tien dagen wedstrijd allemaal is gebeurd, tot en met de laatste dag aan toe, dan mogen we zeker niet klagen. Met het feit dat we ook nog eens als enige team compleet, met alle vier de trucks, aan de finish staan en bovendien alle vier in de top 10, kan ik alleen maar heel tevreden zijn.”
De winst in de Dakar Rally was voor de zestiende keer voor het Russische Kamaz, met Eduard Nikolaev voor de vierde keer als winnaar en Dmitry Sotnikov op de tweede plaats. “Bij Kamaz vallen er twee trucks uit, Nikolaev heeft ook een uur vastgezeten in de duinen. Alles was mogelijk en niemand is zonder kleerscheuren aan de finish geraakt”, zei De Rooy. “Alleen hadden wij iets meer kleerscheuren dan zij en dat is jammer.”
Al terugkijkend kun je stellen dat De Rooy in de eerste week van de Dakar, en dan met name etappe 3, de rally heeft verloren. Op die dag kwam hij vast te zitten bovenop een duin en brak het stuur af. Dat kostte De Rooy anderhalf uur. Het gevolg was dat hij de dag erna pas als tiende kon starten, waardoor hij in het stof terecht kwam en daardoor nog eens een half uur verspeelde. “Dat was een cruciaal moment. In de tweede week ging het eigenlijk heel goed, maar toen was de schade al te groot om nog te herstellen. Alles moet kloppen. De competitie is te sterk om door onbenulligheden tijd te verliezen.”
Ook de andere drie Team De Rooy IVECO’s bleven niet uit de problemen. Federico Villagra verloor drie uur door een gebroken uitlaat. Ton van Genugten had met een haperende turbosensor, kapotte voorruiten en een probleem met de versnellingsbak te maken. Maurik van den Heuvel reed zes dagen in de noodloop en maakte een handstand in de duinen.
“Als team hebben we teveel meegemaakt om voor een hogere klassering in aanmerking te komen”, herhaalde Maurik van den Heuvel aan de finish van de laatste etappe. “Maar het feit dat we met vier IVECO’s aan de finish staan, zegt wel wat in deze slijtageslag. Ik heb wel eens geklaagd over het niveau in de Dakar, maar dit was – net als vorig jaar – een echt zware. Iedereen heeft op zijn kloten gekregen. We hebben bijna 800 kilometer duinen achter de rug; daarin heb je het niet over minuten zoals op snelle rallypaden, maar over uren die je kunt winnen, maar ook verliezen. Met die duinen heb ik het nu wel weer even gezien trouwens.”
Voor Ton van Genugten had het nog wel even mogen duren. Hij schreef de laatste etappe op zijn naam en mocht er zodoende deze Dakar twee bijschrijven op zijn conduitestaat. Volgens Van den Heuvel, die met de vierde tijd aantikte, was het in de laatste 112 km een kwestie van bandenmanagement om met de juiste spanning door de duinen en over de snelle paden te geraken. “Het klopte eindelijk weer eens allemaal”, zei Van Genugten erover. “Dan merk je dat het in de cabine ook ineens een stuk beter gaat en iedereen in een flow komt, ook Peter en Bernard.” Navigator Peter Willemsen en technische man Bernard der Kinderen – verantwoordelijk voor de bandenspanning – loodsten Van Genugten foutloos door de laatste kilometers, die nog bepaald niet eenvoudig waren. Op de 112 km haalde Van Genugten vier trucks in, waaronder die van zijn kopman. “Ik zag Gerard rijden en dacht: jammer dan. Erop en erover. Die laatste etappe winnen is toch een pleister op de wonde.”
Eindklassement Dakar 2019 (onder voorbehoud)
1 Nikolaev 41:01:35
2 Sotnikov +25:36
3 De Rooy +1:34:44
4 Villagra +5:49:08
7 Van Genugten +9:15:26
10 Van den Heuvel +11:54:15