Vandaag was een lange dag, maar gelukkig verliep die goed: de motor doet weer wat-‘ie moet doen! Het parcours bestond uit veel stenen en stof. Tijdens het eerste deel van de proef moesten Janus, Marcel en Darek de nodige trucks en buggies inhalen, maar dat ging allemaal prima.
Boss Machinery Team de Rooy FPT
Maar toen begon het. Een lekke band. Verwisselen, en door. Lekke band nummer twee. Weer verwisselen en snel weer verder rijden – uiteraard wel rustig, want met 85 kilometer te gaan moet je voorzichtig rijden zonder reservebanden. Desalniettemin sloeg het noodlot een derde maal toe en moest de equipe van Janus wachten op de snelle assistentie van Michiel, die een van zijn reservebanden ter beschikking stelde. Daar heb je vrienden voor! Morgen nog 175 kilometer tot de eindstreep, en dan lekker terug naar huis.
Janus, Darek en Marcel gingen vandaag voor goud, maar startten op de 6e plaats, wat het tempo in de stofwolken moeilijker maakte. Al snel haalden ze Pascal de Baar in, maar Michiel Becx veroorzaakte zoveel stof dat het erg moeilijk was om hem in te halen.
Langzaam maar zeker konden ze ook Michiel inhalen en kwamen ze Gert Huzink tegen die tot stilstand kwam. Na de tweede neutralisatie na 333 km hadden ze een lekke band, die ze zeer snel vervingen. 50 km later hadden ze nog een lekke band en hadden ze geen reserveband meer, gelukkig was Michiel Becx onderweg om hun laatste reservewiel uit te lenen.
De snelle equipe genoot enorm van de etappe van vandaag en vond het een van de mooiste racedagen van de ultieme Dakar Rally van dit jaar. Op naar morgen.
Becx Competition Team de Rooy FPT
Etappe 11 was een zeer lange racedag, met in totaal 420 km. De etappe was gevuld met veel scherpe stenen, maar door de snelle reactie van Michiel lekten ze slechts één band. #600 Janus van Kasteren Jr. had vandaag drie banden lek, dus stopten ze en gaven er één aan Janus als reserve voor de rest van hun reis.
Aan het einde van de etappe stond de zon weer heel laag, wat het rijden in al het stof behoorlijk lastig maakte. Heel veel stof maar ook veel scherpe rotsen maakten het tot een zeer zware racedag.
Door de vele gaten en kuilen in de baan waren er heel veel kapotte auto's en vrachtwagens op weg naar de finish. Michiel, Edwin en Wuf zijn erg blij met een mooie 7e plaats en hadden het geluk nog voor het donker over de finish te komen, want dat was echt een uitdaging geweest!
De mannen bereiden zich voor op een goede douche en maaltijd en hebben behoefte aan een goede nachtrust, want morgen is de laatste etappe met in totaal slechts 175 km klassementsproef. Maar veiligheid voorop, want er kan nog van alles gebeuren.
Ladies Team de Rooy FPT
Ladies tellen tijdens een lange dag de kilometers af
De voorlaatste etappe van de Dakar Rally is een lange en zware dag voor Anja van Loon, Floor Maten en Marije van Ettekoven. Het terrein was gevarieerd, maar het grootste deel van de dag werd doorgebracht met stuiteren over paden. De dames kregen onderweg een lekke band, maar wisten de band binnen 10 minuten te vervangen. Ze kijken uit naar de laatste fase.
“Het was een kwestie van elke kilometer aftellen naar het einde van de dag”, vertelt Anja. “We hadden onderweg wat kleine duinen en zand, maar vandaag was het vooral weer stuiteren. Op een van die smalle, steenachtige doorgangen ontplofte de rechterachterband. Met zijn drieën hebben we hem binnen 10 minuten vervangen, dus dat ging prima.”
De dames finishten in het donker. “Het laatste stuk was in het donker, maar vooral door smalle, stoffige canyons. We hebben echt samen gezocht naar de juiste weg en dat ging goed. We kijken nu uit naar het finishpodium morgen, maar tegelijkertijd is de tijd voorbij gevlogen. Morgen gaan we het leuk hebben.”
De laatste etappe van Dakar 2024 is een lus rond Yanbu. De etappe van 174 kilometer bevat zand en stenen, dus het is opletten tot de laatste meter.
Op de hoogte blijven van al het Dakar nieuws?
Schrijf je dan in op onze Dakar Rally nieuwsbrief! Tijdens de rally houden wij je dagelijks op de hoogte over de prestaties van Team de Rooy.