Wat is MAUT nu precies? MAUT is een tolheffingssysteem dat wordt geheven per gereden kilometer, voor alle vrachtwagens van 7,5 ton GVW of meer. Het maakt niet uit of de vrachtwagen beladen is of leeg. Voertuigen die frequent door Duitsland rijden kunnen een zogeheten OBU (On-Board Unit) laten inbouwen, dit is een apparaatje dat het aantal MAUT-plichtige kilometers automatisch registreert en via een aparte antenne op de vrachtauto doorgeeft aan Toll Collect.
Afhankelijk van het aantal assen van de combinatie (inclusief een eventuele aanhangwagen of oplegger) én de emissienorm van de motor wordt de MAUT berekend. Ofwel hoe schoner de motor, hoe lager de kilometerheffing.
Met een IVECO LNG of CNG truck hoef je per 1 januari geen MAUT meer te betalen! Deze vrijstelling geldt voor de komende 2 jaar (1 januari 2019 tot en met 31 december 2020). We rekenen even mee:
Voorbeeld:
Stel, je rijdt door Duitsland met een diesel Euro 5 truck en maakt per jaar 100.000 kilometer. Wat bespaar je dan als je op LNG gaat rijden? Let op: € 20.000,- op jaarbasis!
LKW MAUT tarieven 1 januari 2019 (cent per kilometer)
|
Euro 0 en 1 |
Euro 2 |
Euro 3 |
Euro 4 |
Euro 5 |
Euro 6 |
7,5 tot 12 ton |
16,7 |
15,6 |
14,6 |
11,4 |
10,4 |
9,3 |
12 tot 18 ton |
20,2 |
19,1 |
18,1 |
14,9 |
13,9 |
12,8 |
>18 ton / < 4 assen |
24,7 |
23,6 |
22,6 |
19,4 |
18,4 |
17,3 |
>18 ton / > 4 assen |
26,1 |
25,0 |
24,0 |
20,8 |
19,8 |
18,7 |
Nog meer voordelen
Rijden op LNG (Liquified Natural Gas) is veel schoner en stiller (8 dBa) dan een vergelijkbare dieseltruck, waardoor het mogelijk is winkelketens en supermarkten te bevoorraden in de vroege ochtend en ’s avonds laat. Bedenk daarbij dat een trekker-oplegger gemiddeld hetzelfde laadvolume biedt als dat van 13 bestelwagens. Minder uitstoot + minder geluidsoverlast + minder verkeersdrukte = meer blije buurtbewoners!LNG tanken
Een IVECO Stralis NP biedt de mogelijkheid om aan beide zijden van het chassis een LNG-tank te plaatsen waardoor een grote actieradius te realiseren is. Ofwel, ruim 1600 km afleggen met één tankbeurt waardoor elke plaats in Duitsland bereikbaar is. LNG is hierdoor een realistisch en kosteneffectief alternatief voor diesel.Waar tank ik LNG?
Na een flinke groei van het aantal LNG-stations over de afgelopen jaren, kun je nu op meer dan 100 plaatsen in Europa vloeibaar aardgas tanken. Dit maakt het voor steeds meer bedrijven mogelijk om op bijvoorbeeld vaste pendelroutes een LNG-truck in te zetten. De ontwikkeling zet zich nog steeds door en ook EU-initiatieven ondersteunen de uitbreiding van het aantal stations.
Op de website van NGVA Europe (Natural Bio Gas Vehicle Association) vind je een overzicht met het aantal LNG (en CNG) stations per land: