News MAUT, stralis, duurzaam transport, CNG, lng

11/12/2018

Bespaar 20.000 euro op MAUT met IVECO Natural Power!

Iedere vervoerder die gebruik maakt van snelwegen in Duitsland krijgt te maken met MAUT. Wat nu als je kiest voor een IVECO LNG of CNG truck? Dan hoef je per 1 januari 2019 geen MAUT te betalen! De Duitse regering heeft onlangs bekendgemaakt dat aardgas en elektrische trucks de komende 2 jaar vrijgesteld zijn van MAUT.

Wat is MAUT nu precies? MAUT is een tolheffingssysteem dat wordt geheven per gereden kilometer, voor alle vrachtwagens van 7,5 ton GVW of meer. Het maakt niet uit of de vrachtwagen beladen is of leeg. 
Voertuigen die frequent door Duitsland rijden kunnen een zogeheten OBU (On-Board Unit) laten inbouwen, dit is een apparaatje dat het aantal MAUT-plichtige kilometers automatisch registreert en via een aparte antenne op de vrachtauto doorgeeft aan Toll Collect.

Afhankelijk van het aantal assen van de combinatie (inclusief een eventuele aanhangwagen of oplegger) én de emissienorm van de motor wordt de MAUT berekend. Ofwel hoe schoner de motor, hoe lager de kilometerheffing.

Met een IVECO LNG of CNG truck hoef je per 1 januari geen MAUT meer te betalen! Deze vrijstelling geldt voor de komende 2 jaar (1 januari 2019 tot en met 31 december 2020). We rekenen even mee:

Voorbeeld:
Stel, je rijdt door Duitsland met een diesel Euro 5 truck en maakt per jaar 100.000 kilometer. Wat bespaar je dan als je op LNG gaat rijden? Let op: € 20.000,- op jaarbasis!


LKW MAUT tarieven 1 januari 2019 (cent per kilometer)

 

Euro 0 en 1

Euro 2

Euro 3

Euro 4

Euro 5

Euro 6

7,5 tot 12 ton

16,7

15,6

14,6

11,4

10,4

9,3

12 tot 18 ton

20,2

19,1

18,1

14,9

13,9

12,8

>18 ton / < 4 assen

24,7

23,6

22,6

19,4

18,4

17,3

>18 ton / > 4 assen

26,1

25,0

24,0

20,8

19,8

18,7

Meer informatie op: www.toll-collect.nl.


Nog meer voordelen

Rijden op LNG (Liquified Natural Gas) is veel schoner en stiller (8 dBa) dan een vergelijkbare dieseltruck, waardoor het mogelijk is winkelketens en supermarkten te bevoorraden in de vroege ochtend en ’s avonds laat. Bedenk daarbij dat een trekker-oplegger gemiddeld hetzelfde laadvolume biedt als dat van 13 bestelwagens. Minder uitstoot + minder geluidsoverlast + minder verkeersdrukte = meer blije buurtbewoners!

LNG tanken

Een IVECO Stralis NP biedt de mogelijkheid om aan beide zijden van het chassis een LNG-tank te plaatsen waardoor een grote actieradius te realiseren is. Ofwel, ruim 1600 km afleggen met één tankbeurt waardoor elke plaats in Duitsland bereikbaar is. LNG is hierdoor een realistisch en kosteneffectief alternatief voor diesel.

Waar tank ik LNG?

Na een flinke groei van het aantal LNG-stations over de afgelopen jaren, kun je nu op meer dan 100 plaatsen in Europa vloeibaar aardgas tanken. Dit maakt het voor steeds meer bedrijven mogelijk om op bijvoorbeeld vaste pendelroutes een LNG-truck in te zetten. De ontwikkeling zet zich nog steeds door en ook EU-initiatieven ondersteunen de uitbreiding van het aantal stations.

Op de website van NGVA Europe (Natural Bio Gas Vehicle Association) vind je een overzicht met het aantal LNG (en CNG) stations per land:

lng-stations_europa_december

 



Stralis NP460 brochure



Verder lezen?

Besparen op brandstofkosten, een steentje bijdragen aan verduurzaming en stiller rijden, wie wil dat nou niet?! LNG- trucks zijn tot wel 75% stiller dan diesel-trucks! Dit betekent dat chauffeurs ook buiten venstertijden kunnen laden en lossen. De LNG-motor is perfect geschikt voor werk in de stad en voor nachtleveringen. Heb je meer met langeafstand transport en rijdt je veel in Duitsland dan kun je bovendien vrijstelling krijgen voor MAUT.

Lees meer
En, kloppen ze? De voorspellingen die we vorig jaar om deze tijd maakten? Welke trends of ontwikkelingen in de transportsector hebben doorgezet of zijn uitgekomen? Wij zijn benieuwd…Per item bekijken we in deze blog welke ontwikkelingen zich doorgezet hebben in 2018.
Lees meer

Inschrijven voor de nieuwsbrief

New Call-to-action